Digital natives: considerations on contemporary students and the possibility of if (re) thinking pedagogical practice

Authors

  • Thaís Cristina Rodrigues Tezani Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, Bauru

DOI:

https://doi.org/10.30715/rbpe.v19.n2.2017.10955

Keywords:

Digital natives. Pedagogical practice. Digital technologies of information and communication. Education.

Abstract

Our goal in this article is to perform a theoretical discussion and review some empirical data of a survey which lists the digital natives and the pedagogical practice in schools in the early years of elementary school mediated by digital technologies of information and communication (TDIC). Studies indicate changes in the educational processand in social interactions, mediated by technologies of digital natives. We use support from theoretical studies to substantiate our discussions, we present the datacollectedwiththe students of the early years of elementary school, considered to be digital natives and relate its analysis with the possibility to (re) thinking the pedagogical practice, once the TDIC are present in social life and in the mediation of learning of these digital natives. The discussion on these themes is essential to understand the current situation of the teaching and learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thaís Cristina Rodrigues Tezani, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, Bauru

Professora do Departamento de Educação

References

ALMEIDA, M. E. B. de; PRADO, M. E. B. Importância da gestão nos projetos de EaD. In: BRASIL. Secretaria de Educação a Distância. Debates: mídias na educação. Brasília, nov./dez. 2006. p.49-57. (Cadernos “Salto para o Futuro”. Boletim, n.24).

BARROS, D. M. V. Guia didático sobre as tecnologias da comunicação e informação: material para o trabalho educativo na formação docente. Rio de Janeiro: Vieira & Lent, 2009.

BELLONI, M. L. Crianças e mídias no Brasil: cenários de mudança. Campinas: Papirus, 2010.

BUCKINGHAM, D. Cultura digital, educação midiática e o lugar da escolarização. Educação e Realidade, Porto Alegre, v.35, n.3, p.37-58, 2010. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/13077. Acesso em: 22 nov. 2017.

COSTA, F. A.; FRADÃO, S. Desafios e competências do e-formador. In: BUTTENTUIT JÚNIOR, J. B.; COUTINHO, C. P. (Org.). Educação online: conceitos, metodologias, ferramentas e aplicações. Curitiba: CRV, 2012. p.27-39.

FRANCO, C. de P. Understanding digital natives learning experiences. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v.13, n.3, p.643-658, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982013000200013. Acesso em: 09 maio 2016.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2010.

KENSKI, V. M. Tecnologia e ensino presenciale à distância. São Paulo: Papirus, 2003.

KENSKI, V. M. Novas tecnologias: o redimensionamentodo espaço e do tempo e os impactos no trabalho docente. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n.8, p.58-71, 1998. Disponível em: http://pitagoras.unicamp.br/~teleduc/cursos/diretorio/tmp/1808/portfolio/item/61/Impactonotrabalhodocente_kenski.pdf. Acesso em: 22 nov. 2016.

KOUTROPOULOS, A. Digital natives: ten years after. Journal of Online Teaching and Learning, [S.l.], v.7, n.4, 2011. Disponível em: http://jolt.merlot.org/vol7no4/koutropoulos_1211.htm. Acesso em: 22 nov. 2016.

MATTAR, J. Games em Educação: apostila para o curso de Pós-Graduação em Inovação e Gestão em EaD pela USP. São Paulo: USP, 2014. Não publicado.

PALFREY, J.; GASSER, U. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração dos nativos digitais. Porto Alegre: ARTMED, 2011.

PRENSKY, M. From digital nativesto digital wisdom: hopefulessays for 21st Century learning. Thousand Oaks: Corwin, 2012.

PRENSKY, M. Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: Senac, 2001.

ROSSATO, M. A aprendizagem dos nativos digitais. In: MARTÌNEZ, A.; ÁLVAREZ, P. (Org.). O sujeito que aprende: diálogo entre a psicanálise e o enfoque histórico-cultural. Brasília: Liber Livro, 2014. p.151–178.

SILVA, M. A pesquisa e a cibercultura como fundamentos para a docência online. In: BRASIL. Secretaria de Educação a Distância. Debates: mídias na educação. Brasília, nov./dez. 2006. p.17-23. (Cadernos “Salto para o Futuro”. Boletim, n.24).

VALENTE, J. A. (Org.). Formação de educadores para o uso da informática na escola. Campinas: UNICAMP, 2003. Disponível em: http://www.nied.unicamp.br/oea/pub/livro4/. Acesso em: 22 nov. 2017.

VILARINHO, L. R. G. Didática: temas selecionados. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1984.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1998.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1996.

Published

01/06/2017

How to Cite

TEZANI, T. C. R. Digital natives: considerations on contemporary students and the possibility of if (re) thinking pedagogical practice. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 19, n. 2, p. 295–307, 2017. DOI: 10.30715/rbpe.v19.n2.2017.10955. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/10955. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Edição Temática