Musical language in child education: reflections and possibilities

Authors

  • Erica Viana Universidade de Araraquara
  • Dirce Charara Monteiro Universidade de Araraquara

DOI:

https://doi.org/10.30715/rbpe.v19.n2.2017.10999

Keywords:

Music in Early Child Education. Function of music. Musical language. Teacher education.

Abstract

The aim of this study was to investigate the function of music in child education from the perspective of three representatives of three different levels interfering in the pedagogical practice: the author of the chapter dedicated to music in the National Curriculum for early child education; 2) the coordinator of Child Education of the Secretary of Education of a city in São Paulo state; 3) child education teachers. This qualitative research started its investigation based on the suggestions present in the DiretrizesCurricularesNacionaispara a EducaçãoInfantil -DCNEI (BRASIL,1999,2010) and in the ReferenciaisCurricularesNacionaispara a EducaçãoInfantil -RCNEI (BRASIL, 1998) that propose that music must be experienced by exploring ( body and other sound possibilities), joyful characteristics, expression, appreciation and creation, showing preoccupation with child musicalization  and considering music as a fundamental language for  child formation. The voices of the author of the curricular referential, of the coordinator of the city and of the teachers were obtained by means of interviews. The analysis of the data tried to identify the relationship between what is proposed and how the teachers report their practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erica Viana, Universidade de Araraquara

Mestre em Processos de Ensino, Gestão e Inovação

Dirce Charara Monteiro, Universidade de Araraquara

Doutora em Letras- Universidade de Araraquara- UNIARA

References

BELLOCHIO, C. R. A.; GARBOSA, L. W. F. Educação musical na formação inicial e continuada de professores: projetos compartilhados do Laboratório de Educação Musical – LEM – UFSM/RS. Cadernos de Educação, FaE/PPGE/UFPel n.37, p. 247-272, 2010.

BELLOCHIO, C. R. A.; GARBOSA, L. W. F. (Org). Educação Musical & Pedagogia: pesquisas, escutas e ações. Campinas, SP. Mercado de Letras, 2014

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BORGES, C. M. F. O professor da educação básica e seus saberes. Araraquara: Junqueira e Marin,2004.

BRASIL. Lei nº 4024 de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF.

BRASIL. Lei nº 5692 de 11 de agosto de 1971. Brasília, DF.

BRASIL. Lei n0 9394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil, vol. 3. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. CNE, CEB. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Parecer n° 22/98, aprovado em 17 de dezembro de 1998.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, Brasília, DF.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei nº 9610, de 19 de fevereiro de 1998, Brasília – DF. 1998. Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília : MEC, SEB, 2010. 36 p.

BRASIL. Lei nº 11769 de 18 de agosto de 2008. Altera a Lei nº 9394/96, Lei de Diretrizes e Bases da Educação, para dispor sobre a obrigatoriedade do ensino da música na educação básica. Brasilia, DF.

BRESLER, L. Pesquisa qualitativa em educação musical: contextos, características e possibilidades. Revista da ABEM, Porto Alegre, Volume 16, p. 7 – 16, 2007.

BRITO, M. T. A. Música. In: MEC/ Secretaria de Ensino Fundamental. (Org.). Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. 1ed. Brasília: MEC/SEF, 1998, v. 3, p. 9-269.

BRITO, M. T. A. Koellreutter educador: o humano como objetivo da educação musical. São Paulo: Editora Fundação Peirópolis, 2001.

BRITO, M. T. A. Música na educação infantil: propostas para a formação integral da criança. 2. ed. São Paulo: Editora Fundação Peirópolis, 2003

CERISARA, A. B. O Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil no contexto das reformas. Educação e sociedade. Campinas, vol.23, n.80, setembro/2002, p.326-345. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 15 de dez.de 2015.

DINIZ, J. A. R. O percurso formativo musical de três professoras: o papel da música na formação inicial e na atuação profissional.2006. Dissertação (Mestrado em Educação) Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2006.

ESPERIDIÃO, N. Educação Musical e Formação de Professores: uma relação dialógica entre os sujeitos e os saberes das Ciências da Educação e da Música. 2011. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

FUCCI-AMATO, R. Escola e educação musical: (Des)caminhos históricos e horizontes. Campinas, SP: Papirus, 2012.

FIGUEIREDO, S. L. F. de. Pesquisa em educação musical na formação inicial e continuada de professores de educação infantil e anos iniciais do ensino fundamental. Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul – ANPED SUL, 6. Anais, pag.31, Santa Maria, RS: UFSM, 2006.

FIGUEIREDO, S. L. F. de. Professores Generalistas e a Educação Musical. In C. R. Bellochio&C. A. Esteves (Eds.), Anais do IV Encontro Regional da ABEM Sul e I Encontro do Laboratório de Ensino de Música/LEM-CE-UFSM, Santa Maria, Brasil: UFSM. p.26-37, 2001.

FIGUEIREDO, S. L. F. de. Educação musical nos anos iniciais da escola: identidade e políticas educacionais. Revista da ABEM, v.12, n.03, pag. 21-29, Porto Alegre, 2005.

GIMENO SACRISTÁN, J. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: ArtMed, 2000.

SCHROEDER, S.C.N.A educação musical na perspectiva da linguagem: revendo concepções e procedimentos. Revista da ABEM, v.12, n.03, pag. 21-29, Porto Alegre, 2005.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 7 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

WERLE, K. A educação musical na formação e nas práticas de professoras dos anos iniciais: analisando repercussões de oficinas musicais. In: IX CongressoNacional de Educação – EDUCERE. PUCPR, 2009.

Published

01/06/2017

How to Cite

VIANA, E.; MONTEIRO, D. C. Musical language in child education: reflections and possibilities. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 19, n. 2, p. 371–386, 2017. DOI: 10.30715/rbpe.v19.n2.2017.10999. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/10999. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Edição Temática