Validation of the adapted version of the parent perception inventory - PPI for brazilian children aged 7 to 12 years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v20i2.11602

Keywords:

Child, Parent practices, Psychological instruments, Confirmatory factorial analysis.

Abstract

The theme of raising a child has received attention of many researchers and several papers have devoted particular attention to parental styles and practices. Since the 1930s, psychology researchers, and clinicians have been concerned with issues such as: What is the best way to educate children and what are the consequences that can be caused in their development when educated by different models of parents. Considering the relevance of the relationship between parents and children in the development process, this study aimed to validate, through the confirmatory factorial analysis, a version adapted of the Parent Perception Inventory PPI for Brazilian children to measure children's perceptions of parents’ behavior. The study included 600 children aged from 7 to 12 years, both boys and girls, from public and private schools in the city of Ribeirão Preto-SP, who answered two versions of the PPI, one for the father and one for the mother, each with 18 items which evaluate nine classes of positive behavior and nine classes of negative behavior. By means of the Maximum Likelihood method, the two-dimensional model, positive and negative, could beconfirmed, referring to the adopted practices, distributed respectively in the odd and even items of the scale for the two versions. These components presented Cronbach's alpha between 0.67 and 0.81 and correlated positively with the domains of the scale used to test the convergent validity. We conclude that the instrument is valid and can be used in studies to identify parental behavior from the child's point of view.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elizangela Moreira Careta Galindo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - EERP USP

Doutoranda em ciências  pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - USP, Enfermagem psiquiátrica e Promoção de saúde mental.

 

Ana Maria Pimenta Carvalho, Universidade de São Paulo, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto

Atualmente exerce as funções de Professor Sênior da Universidade de São Paulo - Departamento de Enfermagem Psiquiátrica e Ciências Humanas da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto. Tem experiência na área de Saúde, com ênfase em Psicologia.

References

ALVARENGA, P.; PICCININI, C. Práticas educativas maternas e problemas de comportamento em pré-escolares. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 14, n. 3, p. 449-460, 2001.

BAURIND, D. Effects of authoritative control of child behavior. Child Development, v. 37, n. 4, p. 887-907, 1966.

BENETI, S. P. C.; BALBINOTI, M. A. A. Elaboração e estudo de propriedades psicométricas do Inventário de Práticas Parentais, Psico-USF, v. 8, n. 2, p. 103-113, jul./dez. 2003

BERNS, L. A. de.; WAGNER, A. Reflexões sobre a construção da parentalidade e o uso de estratégias educativas em famílias de baixo nível socioeconômico. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 11, n. 1, abr. 2006.

CARVALHO, M. C. N.; GOMIDE, P. I. C. Práticas educativas parentais em famílias de adolescentes em conflito com a lei. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 22, n. 3, p. 263-274, 2005

CECCONELLO A. M.; KOLLER S. H. Competência social e empatia: um estudo sobre resiliência com crianças em situação de pobreza. Estudos de Psicologia. 2013

COSTA, F. T. da.; TEIXEIRA, M. A. P.; GOMES, W. B. Responsividade e exigência: duas escalas para avaliar estilos parentais. Psicologia Reflexão e Crítica, v. 13, n. 3, p. 465-473, 2000.

DANCEY, C.; REIDY, J. Estatística Sem Matemática para Psicologia: usando SPSS para Windows. Artmed, Porto Alegre, 2006.

DARLING, N.; STEINBERG, L. Parenting style as context: an integrative model. Psychological Bulletin, n. 113, 487-496, 1993.

GOMIDE, P. I. C. IEP Inventário de estilos parentais: modelo teórico: manual de aplicação, apuração e interpretação. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2006.

HAZZARD, A.; CHRISTENSEN, A.; MARGOLIN, G. Children’s perceptions of parental behavior. Journal of Abnormal Child Psychology, v. 11. p. 49-60, 1983.

HOFFMAN, M. L. Moral internalization, parental Power and the nature of parent-child interation. Developmental Psychology, v. 11, n. 2, p. 228-239, 1975.

KOBARG, A. P. R.; VIEIRA, V.; VIEIRA, M. L. Validação da Escala de Lembranças sobre Práticas Parentais (Embu). Avaliação Psicológica, Porto Alegre, v. 9, n. 1, 2010.

MACCOBY, E.; MARTIN, J. Socialization in the context of the family: parentchild interaction. In: HETHERINGTON, E. M. (Org.). Handbook of child psychology, v. 4. Socialization, personality, and social development. 4 ed. New York: Wiley, 1983. p. 1-101.

OLIVEIRA, E. A. et al. Estilos parentais autoritário e democrático-recíproco intergeracionais, conflito conjugal e comportamentos de externalização e internalização. Psicologia Reflexão e Crítica, v. 15, p. 1-11, 2002.

PASQUALI, L.; GOUVEIA, V. V.; SANTOS, W. S.; FONSECA, P. N.; ANDRADE, J. M.; LIMA, T. J. S. Questionário de Percepção dos Pais: evidências de uma medida de estilos parentais. Paidéia, Ribeirão preto, v. 22, n. 52, p. 155-164. DOI: 10.1590/S0103-863X2012000200002. 2012.

PICCININI, C. A. et al. Práticas educativas de pais e mães de crianças aos 18 meses de idade. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 23, n. 4, p. 369-378, 2007

SANTOS, C. Estatística Descritiva: mnual de auto-aprendizagem. 2 Ed. Lisboa: Edições Silabo, 2007.

WEBER, L. N. D. et al. Continuidade dos estilos parentais através das gerações-transmissão intergeracional de estilos parentais. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 16, n. 35, p. 407-414, 2006.

Published

01/07/2018

How to Cite

GALINDO, E. M. C.; CARVALHO, A. M. P. Validation of the adapted version of the parent perception inventory - PPI for brazilian children aged 7 to 12 years. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 20, n. 2, p. 164–178, 2018. DOI: 10.30715/doxa.v20i2.11602. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/11602. Acesso em: 27 jul. 2024.