Disability in perspective: relationships between social representations and alteration in the community of Jarana in the municipality of Bragança-PA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v20i2.12021

Keywords:

Alterity, Social Representations, Deficiency.

Abstract

The way we determine the "other" clipping has been problematized in studies in social psychology. Starting from this delimitation, this article will deal with the relationship between the Social Representations and the Otherness of the "other", marked by the lens of the deficiency. In this sense, the general objective of this study is to verify the form (s) assumed by the social representations that are ahead of the meanings of otherness that are built under the aegis of disability in the community of Vila Jarana. This is a qualitative, ethnographic study carried out with a total of 13 students belonging to this community and whose data were subsequently interwoven with the theoretical keys. The results indicate that the social representations, categorized by the students of that community, regarding the concept of disability, lead to formulations of alterity if they are based on exclusion thresholds. In this sense, the conclusion of this article points to the need to rethink how the social representations that have led the social adjustments of the alterity in relation to disability are anchored in addition to a pacified look in dichotomous references and excluding the other under the nickname of disability.

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Author Biographies

Viviane Silva Pereira, Universidade Federal do Pará, UFPA, Brasil.

Possui graduação em Licenciatura Plena em Ciências pela Universidade Federal do Pará (2008), especialização em Aplicabilidade de Novas Tecnologias como Ferramenta Pedagógica para o Ensino de Ciências (2011) , Educação Social para Juventude (2012) e Educação Especial na Perspectiva da Inclusão (Em fase de conclusão). Atualmente cursa o mestrado acadêmico em Educação (UFPA/PPGED). Participa Grupo de Pesquisas sobre Teorias, Epistemologias e Métodos da Educação (EPIsTEM). Filiada a Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) e Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE). Atualmente faz parte do quadro efetivo da Secretaria de Estado de Educação (SEDUC), atuando como Professora da Educação Básica no Município de Bragança no Sistema de Organização Modular de Esnino. 

Ricardo Augusto Gomes Pereira, Universidade Federal do Pará, UFPA, Brasil.

Possui graduação em licenciatura plena em pedagogia pela Universidade da Amazônia (1992) e Mestadro em Gestão e Desenvolvimento Regional Pela UNITAU (SP) (2008) e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Pará (ICED/ UFPA) EM 2013. Doutorando em Educação (PPGED/ ICED/ UFPA).Foi docente substituto do Instituto de Ciências da Educação e da Escola de Teatro e Dança da Universidade Federal do Pará; Docente da Faculdade da Amazônia, atuando principalmente nos seguintes temas: Desenvolvimento Regional, Indicadores Educacionais, Educação Básica, currículo, Metodologias de Ensino e da pesquisa, Educação, Cultura e Sociedade.

Carlos Jorge Paixão

Graduação em Pedagogia (Faculdades Integradas do Colégio Moderno - FICOM,1984); Especialização em Metodologia do Ensino Superior (UNESPA, Convênio MEC/SESU/CAPES, 1988); Especialização em Planejamento e Avaliação Educacional ( FICOM, 1989); Mestrado em Educação (Currículo) pela PUC-São Paulo, 1993; Doutorado em Educação pela UNESP, 1999; Pós-Doutorado em Educação pela FE-UNICAMP, sob a Supervisão do Prof. Dr. Silvio Gamboa, 2011-2012. Atuou como Pedagogo (Funções: Adm. Escolar no Ensino Fundamental e Prof. de Ensino Médio) no Departamento de Ensino Fundamental e Departamento de Ensino Médio da SEDUC/PA (1983-1990). Professor do Curso de Pedagogia - FAED/ICED/UFPA e Membro do Corpo Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação do ICED-UFPA

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Published

01/07/2018

How to Cite

PEREIRA, V. S.; PEREIRA, R. A. G.; PAIXÃO, C. J. Disability in perspective: relationships between social representations and alteration in the community of Jarana in the municipality of Bragança-PA. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 20, n. 2, p. 179–195, 2018. DOI: 10.30715/doxa.v20i2.12021. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/12021. Acesso em: 27 jul. 2024.