Teaching perception about service to autistic students in schools of Formosa-GO and Planaltina-DF

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v22i1.13304

Keywords:

Autistic students, Teachers, Education.

Abstract

This paper presents the result of a study about the teaching perception about the care offered to autistic students in public schools in Formosa-GO and Planaltina-DF. The study was carried out in two parts: 1) observations in the classroom of two regular public schools (one in each city); 2) applying a questionnaire to teachers from a regular school and a special education school (one in each city). From the responses to the questionnaires and observations, it was possible to detect that teachers tend to focus on the limitations of autistic students and not on their potential, which we infer to be detrimental to the teaching and learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wellington Oliveira dos Santos, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Anápolis – GO

Professor (UEG) e Professor Colaborador no Programa de Pós-Graduação em Direitos Humanos (UnB). Doutorado em Educação (UFPR).

Anny Gabriellen Cardoso de Brito, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Anápolis – GO

Licenciada em Pedagogia.

Lorraine de Souza Ferreira, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Anápolis – GO

Licenciada em Pedagogia.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br Acesso em: 15 out. 2019.

BRASIL. Diretrizes de Atenção à Reabilitação da Pessoa com Transtornos do Espectro do Autismo (TEA). Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2014. 86 p., il. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/diretrizes_atencao_reabilitacao_pessoa_autismo.pdf. Acesso em: 22 jan. 2020.

BRASIL. Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 23 jun. 2019.

BRASIL. Lei n. 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3º do art. 98 da Lei n. 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 28 dez. 2012. Disponível em: https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/1033668/lei-12764-12. Acesso em 25 jun. 2019.

COSTA, D. A. F. Superando limites: a contribuição de Vygotsky para a educação especial. Revista psicopedagogia, São Paulo, v. 23, n. 72, p. 232-240, 2006.

LIMA, S. M.; LAPLANE, A. L. F. A escolarização de alunos com autismo. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 22, n. 2, p. 269-284, abr./jun. 2016.

MARTINS, A. D. F.; MONTEIRO, M. I. B. Alunos autistas: análise das possibilidades de interação social no contexto pedagógico. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 21, n. 2, p. 215-224, maio/ago. 2017.

PIMENTEL, A. G. L.; FERNANDES, F. D. M. A perspectiva de professores quanto ao trabalho com crianças com autismo. Audiol., Commun. Res., v. 19, n. 2, p. 171-178, 2014.

PINHO, M. A. Manifestações gastrointestinais em crianças com transtorno do espectro autista. 2015. 162 f. Tese (Doutorado em Processos Interativos dos Órgãos e Sistemas) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.

RODRIGUES, I. B; ANGELUCCI, C. B. Estado da arte da produção sobre escolarização de crianças diagnosticadas com TEA. Psicologia Escolar e educacional, São Paulo, v. 22, n. 3, p. 545-555, set./dez. 2018.

SCHMIDT, C. et al. Inclusão escolar e autismo: uma análise da percepção docente e práticas pedagógicas. Revista Psicologia: Teoria e Prática, São Paulo, p. 222‑235, jan./abr. 2016.

STOLTZ, T. As perspectivas construtivista e histórico-cultural na educação escolar. 3. ed. rev. e ampl. Curitiba: Ibpex, 2012.

TEIXEIRA, G. Manual dos Transtornos Escolares: entendendo os problemas de crianças e adolescentes a escola. Rio de Janeiro: BestSeller, 2013.

TREVIZAN, Z.; PESSOA, A. S. G. Psiquismo, linguagem e autismo: contribuições da semiótica nos contextos educativos. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 71, p. 241-258, set./out. 2018.

VARGAS, T. B. T; RODRIGUES, M. G. A. Mediação escolar: sobre habitar o entre. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro v. 23, p. 1-26, 2018.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

01/06/2020

How to Cite

SANTOS, W. O. dos; DE BRITO, A. G. C.; FERREIRA, L. de S. Teaching perception about service to autistic students in schools of Formosa-GO and Planaltina-DF. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 22, n. 1, p. 31–46, 2020. DOI: 10.30715/doxa.v22i1.13304. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13304. Acesso em: 21 nov. 2024.