The effects of a brief intervention in a public school: a possibility of saying

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v22i1.13362

Keywords:

Brief psychotherapy, Cases reports, Learning, Literacy.

Abstract

Report of a form of brief intervention in a municipal school in the city of São Paulo, in an area of great vulnerability. The objective is to present the experience performed and its effects on children. Two 8-year-old children went through clinical interviews of psychoanalytic orientation, in number of three to four, in individual care. The report analyzes fragments of the sayings of those involved followed by a synthesis of what occurred in each interview. The analysis of the children's statements was highlighted, based on theoretical support of lacanian psychoanalysis and indicates that one of the children does not present learning difficulties and the other, with psychic issues, already attended a CAPS (center of psychosocial care). The results show that, from the transfer, children speak of themselves and their impasses and these can be faced in a discursive way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Regina Maria Ayres de Camargo Freire, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo – SP

Professora Titular do Departamento de Teorias e Métodos em Fonoaudiologia e Fisioterapia, Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde. Doutorado em Educação (PUC-SP).

 

Pauline L. V. B. S. da Fonseca Herbach, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo – SP

Mestranda no PPG em Fonoaudiologia.

Ticiana Chiarastelli Salomão, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo – SP

Psicóloga (USP). Pesquisa “ a alfabetização e seus avatares”.

References

FERREIRA, T. Freud e o ato do ensino. In: LOPES, E. M. T. (Org.) A psicanálise escuta a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2001, p. 107-149.

KOHARA, L. T. Relação entre as condições da moradia e o desempenho escolar: estudo com crianças residentes em cortiços. 2009. 297 f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

MIRANDA, M. P. A educação de criança hoje: quando o excesso de sentido segrega o sujeito. In: SANTIAGO, A. L; CAMPOS, R. H. F. (Org). Educação de crianças e jovens na contemporaneidade: pesquisas sobre sintomas na escola e subjetividade. Belo Horizonte: Ed. PUC, 2011. p.101-113

SANTIAGO, A. L.; ASSIS, R. O que esse menino tem? 1. ed. Belo Horizonte. Editora Sintoma, 2015.

SEVCENKO, N. A cidade metastasis e urbanismo inflacionário: incursões na entropia paulista. Revista USP, São Paulo, n. 63, p. 16-35, set./nov. 2004.

Published

01/06/2020

How to Cite

FREIRE, R. M. A. de C.; HERBACH, P. L. V. B. S. da F.; SALOMÃO, T. C. The effects of a brief intervention in a public school: a possibility of saying. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 22, n. 1, p. 209–224, 2020. DOI: 10.30715/doxa.v22i1.13362. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13362. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiências