The effects of a brief intervention in a public school: a possibility of saying
DOI:
https://doi.org/10.30715/doxa.v22i1.13362Keywords:
Brief psychotherapy, Cases reports, Learning, Literacy.Abstract
Report of a form of brief intervention in a municipal school in the city of São Paulo, in an area of great vulnerability. The objective is to present the experience performed and its effects on children. Two 8-year-old children went through clinical interviews of psychoanalytic orientation, in number of three to four, in individual care. The report analyzes fragments of the sayings of those involved followed by a synthesis of what occurred in each interview. The analysis of the children's statements was highlighted, based on theoretical support of lacanian psychoanalysis and indicates that one of the children does not present learning difficulties and the other, with psychic issues, already attended a CAPS (center of psychosocial care). The results show that, from the transfer, children speak of themselves and their impasses and these can be faced in a discursive way.Downloads
References
FERREIRA, T. Freud e o ato do ensino. In: LOPES, E. M. T. (Org.) A psicanálise escuta a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2001, p. 107-149.
KOHARA, L. T. Relação entre as condições da moradia e o desempenho escolar: estudo com crianças residentes em cortiços. 2009. 297 f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
MIRANDA, M. P. A educação de criança hoje: quando o excesso de sentido segrega o sujeito. In: SANTIAGO, A. L; CAMPOS, R. H. F. (Org). Educação de crianças e jovens na contemporaneidade: pesquisas sobre sintomas na escola e subjetividade. Belo Horizonte: Ed. PUC, 2011. p.101-113
SANTIAGO, A. L.; ASSIS, R. O que esse menino tem? 1. ed. Belo Horizonte. Editora Sintoma, 2015.
SEVCENKO, N. A cidade metastasis e urbanismo inflacionário: incursões na entropia paulista. Revista USP, São Paulo, n. 63, p. 16-35, set./nov. 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Doxa. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.