Reading conceptions and reader training in the first years of fundamental education in official teaching documents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v22i1.13977

Keywords:

Reading, Reader training, Teaching-learning, Official documents.

Abstract

The process of training a reader is built through stimulation and mediation, this process has often been addressed, for its difficulties in training a reader with autonomy, since the number of students who reach the end of elementary school with difficulties in reading a simple text, that is, with a deficit in reading comprehension. Through bibliographical studies on authors who have been discussing this problem, I will try to elucidate the process of training the reader, on the conceptions and methodologies that collaborate in the training of a proficient reader, based on the official teaching documents in the areas of reading, and through these I will try to highlight how reading lies within these documents and what contributions they bring to the training of the autonomous reader in the initial years of elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marconde Ávila Bandeira, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém – PA

Mestrando do Programa de Pós-graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica, Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica.

Rosiane Portilho, Universidade Federal do Pará (UFPA), Altamira – PA

Graduanda do Curso de Pedagogia.

References

ANGELO, C. M. P. Conceitos de leitura. In: MENEGASSI, R. J. (Org.). Leitura e ensino: Formação de Professores EAD, 19. Maringá: EDUEM, 2005.

ANTUNES, I. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola, 2003.

BALDI, E. Leitura nas series iniciais: uma proposta para formação de leitores de literatura. Porto Alegre: Projeto, 2009.

BORTONI-RICARDO, S. et al. Leitura e mediação pedagógica. São Paulo: Parábola, 2012.

BRASIL. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília (BNCC): MEC. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/imagens/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 26 set. 2019.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2014/lei-13005-25-junho-2014-778970-publicacaooriginal-144468-pl.html. Acesso em: 26 set. 2019.

BRASIL. Lei n. 13.696 de 12 de julho de 2018. Institui a Política Nacional de Leitura e Escrita. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 13 jul. 2018. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/Lei/L13696.htm. Acesso em: 26 set. 2019.

COELHO, K.; MACHADO, M. A importância da leitura na educação infantil: um estudo teórico. Disponível em: https://fapb.edu.br/wp-content/uploads/sites/13/2018/02/especial/4.pdf. Acesso em: 15 abr. 2019.

FREIRE, P. A importância do ato de ler em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Cortez, 1989.

HOPPE, M.; COSTA-HÜBES, T. Concepções de leitura na educação básica e a sua relação com a prova brasil. s/d.

KLEIMAN, A. Abordagens da leitura. Belo Horizonte, Scripta, 2004.

KLEIMAN, A. Letramento na contemporaneidade / Literacy in the Contemporary Scene. Bakhtiniana, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 72-91, ago./dez. 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/bakhtiniana/article/view/19986/15597. Acesso em: 26 set. 2019.

KLEIMAN, A. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. 11. ed. São Paulo: Pontes, 2008.

ROJO, R. Alfabetização e letramento: sedimentação de práticas e (des)articulação de objetos de ensino. Perspectiva, Florianópolis, v. 24, n. 2, p. 569-596, jul./dez. 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/1663. Acesso em: 26 set. 2019.

SMITH, F. Compreendendo a leitura: uma análise psicolingüística da leitura e do aprender a ler. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2003.

SUASSUNA, L. Ensaios de pedagogia da língua portuguesa. 3. ed. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2011.

Published

01/06/2020

How to Cite

BANDEIRA, M. Ávila; PORTILHO, R. Reading conceptions and reader training in the first years of fundamental education in official teaching documents. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 22, n. 1, p. 171–188, 2020. DOI: 10.30715/doxa.v22i1.13977. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13977. Acesso em: 18 jul. 2024.