Teaching education: between regulation and emancipation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v22i00.14898

Keywords:

Teacher education, Education, Neoliberalism, Regulation, Emancipation

Abstract

Much has been said about teacher training. This is not a new speech; however, it is gaining new contours every day, as there is a latent concern about teacher training. This concern is not only related to the legitimacy of this training, but to the way it is taking place, its real conditions and its scenarios. The debate on teacher training has always been present in the Brazilian educational scenario, revolving around teaching, the curriculum, the teacher-student relationship, the teaching and learning process and the articulation between theory and practice. Thus, we bring to the focus of our discussion the political, economic, cultural and social context in which these relationships take place. The transformations that have been taking place worldwide, especially those related to the phenomenon of globalization, scientific and technological advances, in addition to the adherence to a neoliberal project for education, bring with it an immediate and urgent demand for the professionalization of teaching. All of this motivates the questioning regarding the formation and performance of teachers in the face of the challenges imposed by capitalist society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Cristina Morais Souza, Universidade Federal Fluminense (UFF), Rio de Janeiro – RJ

Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação.

References

ADORNO, T. W. Educação e emancipação. Trad. Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ARANHA, M. L. A. História da educação e da pedagogia: Geral e Brasil. 3. ed. rev. e ampl. São Pauli: Moderna, 2006.

BOURDIEU, P. A dominação masculina. 3 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J.C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, n. 248, p. 27833, 23 dez. 1996. PL 1258/1988

COSTA. V. A. Formação de professores e educação inclusiva frente às demandas humanas e sociais. In: MIRANDA, T. G.; FILHO. T. A (Org.) O professor e a educação inclusiva: formação, práticas e lugares. Salvador: EDUFBA, 2012. p. 89-110.

CROCHIK, J. L. et al. Inclusão e discriminação na educação escolar. Campinas, SP: Editora Alínea, 2013.

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. 10. ed. São Paulo, Cortez, Brasília, DF: MEC/UNESCO, 2006.

DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 4. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010.

GENTILI, P. (Org.). Pedagogia da exclusão: críticas ao neoliberalismo em educação. 17. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2010.

GENTILI, P. A falsificação do consenso: simulacro e imposição na reforma educacional do neoliberalismo. Petrópolis: Vozes, 1998.

LEHER, R. Um novo senhor da educação? A política educacional do Banco Mundial para a periferia do capitalismo. 1999. p.19-37. Disponível em: http://outubrorevista.com.br/wp-content/uploads/2015/02/Revista-Outubro-Edic%CC%A7a%CC%83o-3-Artigo-03.pdf. Acesso em: 20 fev. 2021.

MEDEIROS, J. L.; PIRES, L. L. A. Formação de professores no contexto das políticas neoliberais: descaminhos para a formação unitária. In: SEMINÁRIO DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO PARA CIÊNCIA E MATEMÁTICA, 2.; SEMANA DE LICENCIATURA, 11., 2014, Jataí. Anais [...]. Jataí, GO, 2014. Disponível em: http://eventos.ifg.edu.br/semlic/semlic2014/. Acesso em: 20 fev. 2021.

MÉSZAROS, I. A educação para além do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

SANTOS, M. S; MESQUIDA, P. As matilhas de hobbes: o modelo da pedagogia por competência. São Paulo: Edumesp, 2007.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 36. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2003.

SAVIANI. D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 8. ed. revista e ampliada. Campinas, SP: Autores Associados, 2003.

SAVIANI. D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, São Paulo, Autores Associados, 2007.

SILVA, T. T. (Org.). Liberdades reguladas: a pedagogia construtivista e outras formas de governo do eu. Rio de Janeiro. Editora Vozes, 1998.

Published

20/04/2021

How to Cite

SOUZA, S. C. M. Teaching education: between regulation and emancipation. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 22, n. 00, p. e021003, 2021. DOI: 10.30715/doxa.v22i00.14898. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/14898. Acesso em: 18 jul. 2024.