Theory of multiple intelligence and student academic education: a case study at The Federal University of Rio Grande
DOI:
https://doi.org/10.30715/doxa.v22i00.15031Keywords:
Multiple intelligences, Higher education, Numerical and statistical analysis of the studentAbstract
This article presents an analysis of the application of the canonical correlation on the theory of multiple intelligence (MI) in a group of university students from different areas of knowledge at the Federal University of Rio Grande (FURG). The idea of the research carried out is to find a combination between the students' academic background (chosen area of knowledge) and multiple intelligence. Some variables were analyzed as a way to verify whether there is a direct relationship between MI and the choice of courses or areas, such as gender, academic unit and course semester. From the results obtained, we can conclude that there is a correlation between these variables and MI in the education of undergraduate students from different areas and courses at the University.
Downloads
References
ARMSTRONG, T. Multiple intelligences in the classroom. 4. ed. [S. l.]: ASCD, 2017. 243p.
FÁVERO, L. P. et al. Análise de dados: modelagem multivariada para tomada de decisões. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.
GARDNER, H. Frames of mind: the theory of multiple intelligences. New York: Basic Books, 1983.
GARDNER, H. Inteligências múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artmed, 1995.
GONZÁLEZ-TREVIÑO, I. M. et al. Assessment of multiple intelligences in elementary school students in Mexico: An exploratory study, Heliyon, Volume 6, Issue 4, 2020.
HAIR JÚNIOR, J. F. et al. Análise multivariada de dados. 6. ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.
MARTINS, M. A. P. Contributions of the theory of multiple intelligences to the assessment of students' production in translator training courses. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Volume: 19, Issue: 71, 2011.
MINGOTI, S. A. Análise de dados através de métodos de estatística multivariada: uma abordagem aplicada. Belo Horizonte: UFMG, 2005.
PEREIRA, D. F.; SILVA, J. C. T. Um estudo sobre as inteligências múltiplas em estudantes de Psicologia. Revista UNIABEU, [S. l.], v. 10, n. 24, p. 126-142, 2017.
TRAVASSOS, L. C. P. Inteligências múltiplas. Revista de Biologia e Ciências da Terra, [S. l.], v. 1, n. 2, doc. sem paginação, 2001.
SABINO, M. A.; ROQUE, A., S. S. A teoria das inteligências múltiplas e sua contribuição para o ensino de língua italiana no contexto de uma escola pública. Revista Eletrônica dos Núcleos de Ensino da UNESP, São Paulo, p. 410-429, 2006.
VIEIRA, H. C.; CASTRO, A. E. de; SCHUCH JÚNIOR, V. F. O uso de questionários via e-mail em pesquisas acadêmicas sob a ótica dos respondentes. In: SEMINÁRIOS EM ADMINISTRAÇÃO, 13., set. 2010, São Paulo. Anais […]. [São Paulo]: USP, 2010.
VISSER, B. A.; ASHTON, M. C.; VERNON, P. A. Beyond g: Putting multiple intelligences theory to the test. Intelligence, [S. l.], v. 34, p. 487-502, 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Doxa. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.