Homework and its relationship with the proximal development area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v22i00.15063

Keywords:

Education, Homework, Zone of proximal development, Family-school

Abstract

This text proposes a reflection on a didactic instrument widely used in schools to complement the contents worked in class, homework. Starting from the scientific concept of the Proximal Development Zone (PDZ), developed by the Russian psychologist Lev Vigotski (2007), we seek to understand the meaning and significance of this policy, both for the school and for the family. The bibliographic review points out that this tool is a link between family and school, (CARVALHO, 2004; 2006; CARNEIRO 2010; OLIVEIRA; MARINHO ARAÚJO, 2010; RESENDE 2006; 2012; 2018), however, also reveals that school territories still need to reflect, study and discuss this policy-practice and its modes of use.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alisson da Silva Souza, Secretaria Municipal de Educação de Santo Antônio de Jesus, Santo Antônio de Jesus - BA

Coordenador pedagógico da Creche Criança Feliz I. Psicólogo (UFRB). Mestrado em Educação (UEFS).

References

AGUIAR, W. M. J. Consciência e atividade: categorias fundamentais da Psicologia Sócio-histórica. In: BOOK, A. M. B.; GONÇALVES, M. G. M.; FURTADO, O. (Orgs). Psicologia Sócio-histórica: Uma perspectiva crítica em psicologia. São Paulo: Cortez, p. 117-135. 2015

CARNEIRO, B. V. Dever de casa algumas reflexões. Revista Educação, vol. 2, Jundiaí, p.34-45. São Paulo, 2010.

CARVALHO, M. E. P. Escola como extensão da família ou família como extensão da escola? O dever de casa e as relações família–escola. Revista Brasileira de Educação, n.25, 94-104, 2004.

CARVALHO, M. E. P. O dever de casa como política educacional e objecto de pesquisa. Revista Lusófona de Educação, 2006, n. 8, 85-102, Lisboa, Portugal, 2006.

CARVALHO, M. E. P.; BURITY, M. H. Dever de casa: visões de mães e professora. XXVIII Reunião anual da ANPEd, Caxambu, MG, 2005.

FILHO, M. J. Acriança terceirizada: Os descaminhos das relações familiares no mundo contemporâneo 6 ed. Campinas, São Paulo, 2012.

FINO, N. C. Vygotsky e a Zona de Desenvolvimento Proximal (ZDP): Três implicações pedagógicas. Revista Portuguesa de Educação, vol. 14, n. 2, 2001, p. 1-13. Universidade do Minho. Braga, Portugal.

GONZÁLEZ REY, F., MITJÁNS MARTÍNEZ, A. Psicologia educação e aprendizagem escolar: avançando na contribuição da leitura cultural histórica. São Paulo: Cortez, 2017.

MARQUES, R. A escola e os pais, como colaborar? Lisboa: Texto Editora, 1999.

OLIVEIRA, C. B. E.; MARINHO-ARAÚJO, C. M. Relação família-escola: intersecções e desafios. In: Estudos de Psicologia, vol. I 99-108, Campinas, São Paulo, 2010.

OLIVEIRA, M. K. Vigotsky: aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 2009.

REGO, T. C. Vigotsky: Uma perspectiva histórico-cultural da educação. 25 ed. Petrópolis, Rio de Janeiro. Editora Vozes, 2014.

RESENDE, T. F. Dever de casa: questões em torno de um consenso. XXIX Reunião Anual da Anped, GT 14, Caxambu/MG, out. 2006.

RESENDE, T. F. Entre escolas e famílias: revelações dos deveres de casa. Paidéia, v. 18, n. 40, 385-398, Ribeirão Preto, 2008.

RESENDE, T. F. Dever de casa, espelho de desigualdades educacionais e sociais. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 03, p. 159-184, set. 2012.

RESENDE, T. F.; CANAAN, M. G.; REIS, L. S.; OLIVEIRA, R. A.; SOUZA, T. C. S. Dever de casa e relação com as famílias na escola de tempo integral. Educação & Realidade, v. 43, n. 2, p. 435-456, abr./jun. Porto Alegre, 2018.

SOARES, E. R. M. O dever de casa no contexto da avaliação das aprendizagens. (Dissertação de Mestrado), Faculdade de Educação, UNB, Brasília, Distrito Federal, 2011.

SUEHIRO, A. C. B.; BORUCHOVITCH, E. Motivação para Leitura e Lição de Casa no Ensino Fundamental. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v.35 p.1-11, São Paulo, 2019.

VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VIGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

Published

25/06/2021

How to Cite

SOUZA, A. da S. Homework and its relationship with the proximal development area. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 22, n. 00, p. e021008, 2021. DOI: 10.30715/doxa.v22i00.15063. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/15063. Acesso em: 18 jul. 2024.