Media and the “Sponge Bob” cartoon: productions of meaning about childhood and its social representations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v22i00.15451

Keywords:

Media, Cartoon, Childhood, Consumption

Abstract

The main objective of this essay is to reflect on media culture and the cartoon "SpongeBob" in contemporary childhood. In a specific way, analyze some episodes of SpongeBob Squarepants and the meaning productions about childhood and its representations and social relationships. The study proposal is related to the Research Project - "Semi-formation and Education in the context of the Damaged Society: beyond the demarcated territory" of the State University of Londrina. The methodology is bibliographic in the light of the foundations of critical theory and authors who dialogue with this theoretical basis. In this sense, by self-reflection in the thresholds of Adorno and Horkheimer, it is possible to analyze the effects of media culture and its design on the formative and representative process of childhood in the current scenario, as well as to raise the gaze to the possibility of the use of cartoons in favor of a more critical, diversified, participatory and emancipatory childhood culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leticia Gaspar Rocha Pereira, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina – PR

Graduanda em pedagogia.

Marta Regina Furlan de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina – PR

Docente do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação. Pós-Doutorado em Educação (UNESP).

References

ADORNO, T. Indústria cultural e sociedade. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 2002.

ADORNO, T; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Trad. Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar, 1985.

APPLEDAILY. 2020. Disponível em: https://tw.appledaily.com/international/20210330/OQDIUXVK2ZCVBAUIFK7PJ3H7VU/. Acesso em: 20 jan. 2021.

FRANKEN Rabisco (Temporada 2, ep. 34). Bob Esponja. Escritores: Walt Dohrn, Paul Tibbitt e Merriwether Williams. Nickelodeon, 21 jan. 2002.

FRIEDMANN, A. A evolução do brincar. 4. ed. São Paulo, SP: Abrinq, 1998.

KUHLMANN, Jr. Infância e educação: uma abordagem histórica. Porto Alegre, RS: Mediação, 1998.

MÁSCULO, mesmo sem casca (Temporada 4, ep. 61). Bob Esponja. Escritores: Mike Bell e Paul Tibbit. Nickelodeon, 06 maio 2005.

NADER, M. B; CAMINOTI, J. M. Gênero e poder: a construção da masculinidade e o exercício do poder masculino na esfera doméstica. In: ENCONTRO REGINAL DE HISTÓRIA, 16., 2014, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro, RJ: ANPUH, 2014.

ODININO, J. P. Q. Super-heroínas em imagem e ação: gênero, animação e imaginação infantil no cenário da globalização das culturas. 2009. 321 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, 2009.

OLIVEIRA, M. R. F.; PESTANA, G. G. P. S. A experiência que revela: indústria cultural e semiformação na educação da infância. Revista imagens da educação, Maringá, v. 11, n. 1, p. 156-178, jan./mar. 2021. DOI: DOI 10.4025/imagenseduc.v11i1.47504

PACHECO, E. D. (Org.). Televisão, criança, imaginário e educação: dilemas e diálogos. 4. ed. Campinas, SP: Papirus, 2004.

RIGOTTI, C. Você conhece todas as curiosidades sobre o Bob Esponja? 2019. Disponível em: https://www.purebreak.com.br/noticias/-bob-esponja-e-as-maiores-curiosidades-sobre-o-desenho-da-nickelodeon/85105. Acesso em: 06 maio 2020.

Published

01/10/2021

How to Cite

PEREIRA, L. G. R.; FURLAN DE OLIVEIRA, M. R. Media and the “Sponge Bob” cartoon: productions of meaning about childhood and its social representations. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 22, n. 00, p. e021010, 2021. DOI: 10.30715/doxa.v22i00.15451. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/15451. Acesso em: 18 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)