Relationship between the socioeconomic status and the pattern use of alcohol and marijuana of students from Youth and Adult Education (EJA)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v23i00.16214

Keywords:

Epidemiology, Youth and Adult Education, Students, Alcohol, Marihuana

Abstract

The goal is to discuss the socioeconomic status of EJA´s students in Florianópolis concerning the pattern use of alcohol and marijuana. An epidemiological and cross-sectional design, with 364 participants, using descriptive and inferential statistics. The consumption pattern presented in the last year and month of alcohol (73.9% and 59.3%) and marijuana (39% and 31.9%) was significantly higher than data available from other surveys on Brazilian students, such as those of CEBRID and IBGE. Among the students, the dimension of the age group was the one that showed the most significant differences, when those aged 15-17 years had higher rates of substance use than the older ones, reflecting the issue of the juvenilization of EJA. The vulnerability history of EJA students, who come to this modality with several experiences of school and social exclusion, is one of the main conditions for this high use of psychoactive substances.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline da Costa Soeiro, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis – SC – Brasil

Pós-Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia.

Douglas Garcia, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis – SC – Brasil

Graduated in Psychology from the University of Southern Santa Catarina; Doctoral student and Master in Psychology at the Federal University of Santa Catarina. Member of the CNPq research group "Clinic of Psychosocial Care and Use of Alcohol and Other Drugs". A psychologist at SUAS (Palhoça Social Assistance Secretariat); Experience in teaching and tutoring in the distance learning modality in undergraduate courses (Human Resources Management, Management Processes, Public Security, Traffic Safety and Criminal Services) and postgraduate courses (Justice System: conciliation, mediation, and restorative justice).

Daniela Ribeiro Schneider, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis – SC – Brasil

Professora Titular do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Pós-doutorado em Ciências da Prevenção (Saúde Pública) (MSGM/Miami).

References

ARROYO, M. G. Educação de jovens-adultos: Um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, L.; GIOVANETTI, M. A. G. C.; GOMES, N. L. (org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa - ABEP. Critério de Classificação Econômica Brasil. São Paulo: CCEB, 2018. Disponível em: https://www.abep.org/criterio-brasil. Acesso em: 15 jun. 2018.

BASTOS, F. et al. III Levantamento Nacional sobre o Uso de Drogas pela População Brasileira. Rio de Janeiro: ICICT, Fiocruz, 2017. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/34614. Acesso em: 10 jun. 2020.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 15 mar. 2020.

BRASIL. As cartas da promoção em saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2002. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/cartas_promocao.pdf. Acesso em: 15 mar 2020.

CARLINI, E. A. et al. I Levantamento domiciliar sobre o uso de drogas psicotrópicas no Brasil: Estudo envolvendo as 107 maiores cidades do país: 2001. São Paulo: CEBRID; UNIFESP, 2002. Disponível em: https://www.cebrid.com.br/wp-content/uploads/2012/10/I-Levantamento-Domiciliar-sobre-o-Uso-de-Drogas-Psicotr%C3%B3picas-no-Brasil-2001.pdf. Acesso em: 23 jul. 2020.

CARLINI, E. A. et al. VI Levantamento Nacional sobre o Consumo de Drogas Psicotrópicas entre Estudantes do Ensino Fundamental e Médio das Redes Pública e Privada de Ensino nas 27 Capitais Brasileiras – 2010. São Paulo: CEBRID; UNIFESP 2010. Disponível em: https://www.cebrid.com.br/wp-content/uploads/2012/10/VI-Levantamento-Nacional-sobre-o-Consumo-de-Drogas-Psicotr%C3%B3picas-entre-Estudantes-do-Ensino-Fundamental-e-M%C3%A9dio-das-Redes-P%C3%BAblica-e-Privada-de-Ensino-nas-27-Capitais-Brasileiras.pdf. Acesso em: 28 abr. 2021.

CARRANO, P. C. Educação de Jovens e Adultos e Juventude: O desafio de compreender os sentidos da presença dos jovens na escola da “segunda chance”. Revista de Educação de Jovens e Adultos, n. 0, p. 1-11, 2007. Disponível em http://www.emdialogo.uff.br/sites/default/files/educacao_de_jovens_e_adultos_e_juventude_-_carrano.pdf. Acesso em: 24 mar. 2020.

CARRANO, P. C. et al. Trajetórias truncadas, trabalho e futuro: Jovens fora de série na escola pública de ensino médio I. Educação e Pesquisa [online], v. 41, n. esp., p. 1439-1454, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/P9xX7fLyt8MSgL4VmcGK4ft/?lang=pt. Acesso em: 6 dez. 2021.

FRIEDRICH, M. et al. Trajetória da escolarização de jovens e adultos no Brasil: de plataformas de governo a propostas pedagógicas esvaziadas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 18, n. 67, p. 389-410, jun. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/VCpG4Tr5KBvNkfdXj5ShtZG/?lang=pt. Acesso em: 17 jun. 2021.

GALDURÓZ, J. C. et al. V Levantamento nacional sobre o uso de drogas psicotrópicas entre estudantes do ensino fundamental e médio da rede pública de ensino nas 27 capitais brasileiras. São Paulo: CEBRID; UNIFESP, 2004. Disponível em: https://www.cebrid.com.br/wp-content/uploads/2004/04/V-Levantamento-Nacional-sobre-o-Consumo-de-Drogas-Psicotr%C3%B3picas-entre-Estudantes-do-Ensino-Fundamental-e-M%C3%A9dio-da-Rede-P%C3%BAblica-de-Ensino-nas-27-Capitais-Brasileiras-2004.pdf. Acesso em: 15 mar. 2021.

HADDAD, S.; DI PIERO, M. C. Escolarização de Jovens e Adultos. Revista Brasileira de Educação, v. 14, p. 108-130, maio/ago. 2000. Disponível em https://www.scielo.br/j/rbedu/a/YK8DJk85m4BrKJqzHTGm8zD/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 16 jun. 2021.

HIRATA, H. Gênero, classe e raça Interseccionalidade e consubstancialidade das relações sociais. Tempo Social, v. 26, n. 1, p. 61-73, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ts/a/LhNLNH6YJB5HVJ6vnGpLgHz/abstract/?lang=pt. Acesso: 16 jun. 2021.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE. Censo Brasileiro de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2011. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/. Acesso em: 15 out. 2020.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE. Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PENSE): 2015. Rio de Janeiro: IBGE, 2016. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv97870.pdf. Acesso em: 06 abr. 2021.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE. Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PENSE): 2019. Rio de Janeiro: IBGE, 2021. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101852.pdf. Acesso em: 28 dez. 2021.

Instituto Comunitário Grande Florianópolis - ICOM. População negra trabalha mais e ganha menos que a branca em Florianópolis. Florianópolis: ICOM, 2019. Disponível em: https://www.icomfloripa.org.br/populacao-negra-trabalha-mais-e-ganha-menos-que-a-branca-em-florianopolis/. Acesso em: 05 fev. 2021.

LAFFIN, M. E. et al. A oferta para a Educação de Jovens e Adultos em Santa Catarina: Seus processos e políticas públicas. Relatório de pesquisa. 2015. Universidade Federal de Santa Catarina, Departamento de Educação, Florianópolis, 2015. Disponível em: https://epejaufsc.paginas.ufsc.br/files/2020/03/A-oferta-para-a-Educa%C3%A7%C3%A3o-de-Jovens-e-Adultos-em-Santa-Catarina.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.

MELLO, M. Culturas e identidades juvenis: Na EJA de quem é mesmo o bagulho? Websmed, 2009. Disponível em: https://websmed.portoalegre.rs.gov.br/escolas/emilio/autoria/artigos2009/artigo-marco-2009.pdf. Acesso em: 21 mar. 2020.

PASSOS, J. C.; SANTOS, C. S. A. Educação das relações étnico-raciais na EJA: Entre as potencialidades e os desafios da prática pedagógica. Educação em Revista, v. 34, e192251, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/dsQgRT7Lzd7zM84DtrgB6jv/?lang=pt. Acesso em: 30 fev. 2021.

PRADO, M. C. et al. Transcultural Adaptation of Questionnaire to Evaluate Drug Use Among Students: The Use of the EU-Dap European Questionnaire in Brazil. Substance Use & Misuse, v. 51, p. 1-10, 2016. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3109/10826084.2015.1117108. Acesso em: 30 jul. 2020.

RAUPP, L.; SCHNEIDER, D. R. Educação de jovens e adultos e problemas relacionados ao uso de drogas: Análise de necessidades psicossociais junto aos núcleos de Florianópolis/SC. Cadernos Brasileiros de Saúde Mental, v. 9, n. 24, p. 204-229, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/cbsm/article/view/69606. Acesso em: 21 mar. 2020.

REIBNITZ, C. S.; MELO, A. C. S. Pesquisa como princípio educativo: Uma metodologia de trabalho para a Educação de Jovens e Adultos. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 29, n. 111, p. 484-502, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/yb4j3Sn68RMHj5RB6XgDPgL/?lang=pt. Acesso em: 27 dez. 2021.

RODRIGUES, G. O futuro como horizonte de possibilidades: Criação do modelo lógico de um programa de promoção de saúde para a Educação de Jovens e Adultos. 2020. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2020. Disponível em https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/221985. Acesso em: 29 set. 2022.

RUMMERT, S. M. A educação de jovens e adultos trabalhadores: O "novo" que reitera antiga destituição de direitos. Sísifo, Revista de Ciências da Educação, v. 2, p. 35-50, 2007. Disponível em: http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/50. Acesso em: 10 jun. 2021.

SANCHEZ, Z. M. et al. The #Tamojunto Drug Prevention Program in Brazilian Schools: A Randomized Controlled Trial. Prevention Science, v. 18, p. 772–782, mar. 2017. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11121-017-0770-8. Acesso em: 10 jun. 2021.

SCHNEIDER, D. R. et al. Intervenção e pesquisa em promoção de saúde na EJA: Desafio do uso de metodologias emancipatórias. In: OLIVEIRA, A. C. Bases Conceituais da Saúde. 1. ed. Ponta Grossa, PR: Atena Editora, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/331596763_INTERVENCAO_E_PESQUISA_EM_PROMOCAO_DE_SAUDE_NA_EJADESAFIO_DO_USO_DE_METODOLOGIAS_EMANCIPATORIAS. Acesso em: 21 mar. 2020.

SOTERO, M. Vulnerabilidade e vulneração: População de rua, uma questão ética. Rev. Bioética, v. 19, n. 3, p. 799-817, 2011. Disponível em: http://revistabioetica.cfm.org.br/index.php/revista_bioetica/article/view/677/709. Acesso em: 25 jun. 2020.

SOUZA FILHO, A. A.; CASSOL, A. P.; AMORIM, A. Juvenilização da EJA e as implicações no processo de escolarização. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 29, n. 112, p. 718-737, jul./set. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/4b8tWfCRNXmBxCt8CzC3chQ/?lang=pt. Acesso em: 27 dez. 2021.

VARGAS, L. S. et al. Determinantes do consumo de tabaco por estudantes. Revista de Saúde Pública, v. 51, n. 1, p. 1-9, 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67249591041. Acesso em: 23 mar. 2021.

Published

30/11/2022

How to Cite

SOEIRO, A. da C.; GARCIA, D.; SCHNEIDER, D. R. Relationship between the socioeconomic status and the pattern use of alcohol and marijuana of students from Youth and Adult Education (EJA). DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 23, n. 00, p. e022009, 2022. DOI: 10.30715/doxa.v23i00.16214. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/16214. Acesso em: 11 mar. 2025.