Psychoanalysis and deafness

Singularities of the subjective constitution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v23i00.16738

Keywords:

Psychoanalysis, Deafness, Sign language

Abstract

The purpose of this paper is to reflect on the singularities of the subjective constitution of deaf children born to hearing parents. In order to reflect on this subject matter, I have described a scene from a short film called “Crisálida” and then analyzed the singularities of the psychological constitution of deaf people, based on the following categories: psychological symptoms; interactions between hearing parents and deaf children, and the modes of language acquisition, based on research conducted by psychoanalysts, as well as researchers who base themselves on psychoanalysis. As a result, I have pointed out the fact that communication difficulties between family members do not prevent the establishment of affective bonds, but they might hinder negotiations over social rules, which creates conflicts in this relationship. Besides, the advent of sign language in the family context appears to serve as a narcissistic rescue to the parents in relation to the child.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lilian Cristine Ribeiro Nascimento, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas – SP – Brasil

Docente do Departamento de Psicologia Educacional. Doutorado em Educação (UNICAMP).

References

ADRIANO, N. A. Sinais caseiros: Uma exploração de aspectos linguísticos. 2010. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/103258. Acesso em: 10 jun. 2022.

BISOL, C.; SPERB, T. M. Discursos sobre a surdez: Deficiência, diferença, singularidade e construção de sentido. Psic.: Teor. e Pesq., Brasília, v. 26, n. 1, p. 07-13, mar. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722010000100002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 13 maio 2021.

BREMM, E. S.; BISOL, C. A. Sinalizando a adolescência: Narrativas de adolescentes surdos. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 28, n. 2, p. 272-287, jun. 2008. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932008000200005&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 03 jun. 2021.

CRISÁLIDA, S. M. B. Raça Livre Produções. 2016. 1 Vídeo (17min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=YFnSUNpogqQ. Acesso em: 18 jan. 2022.

DALCIN, G. Um estranho no ninho: Um estudo psicanalítico sobre a constituição da subjetividade do sujeito surdo. In: QUADROS, R. M. (org.). Estudos surdos I. Petrópolis, RJ: Arara Azul, 2006.

FINK, B. Introdução clínica à psicanálise lacaniana. São Paulo: Zahar, 2018.

FREUD, S. O sentido dos sintomas (1916). In: FREUD, S. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1990. v. XVI.

LUZ, R. D. Cenas Surdas: Os surdos terão lugar no coração do mundo? São Paulo: Parábola, 2013.

MANNONI, M. Educação Impossível. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1977.

NEVES, J. T. P. Psicoterapia Psicanalítica com pacientes surdos. 2018. Dissertação (Mestrado em Psiquiatria e Ciências do Comportamento) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/188898. Acesso em: 4 jun. 2021.

SILVA, G. F. Reflexões psicanalíticas sobre a língua, o estrangeiro e a intimidade em casos de surdez profunda. Psicol. Am. Lat., México, n. 9, abr. 2007. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-350X2007000100011&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 03 jun. 2021.

SOLÉ, M. C. P. O sujeito surdo e a psicanálise: Uma outra via de escuta. Porto Alegre: UFRGS, 2005.

VIROLE, B.; IBAD-RAMOS, M. Psychiatrie de l’enfant et de l’adolescent sourd: 20 ans de clinique. 2003. Disponível em: https://virole.pagesperso-orange.fr/psychopathoDA.pdf. Acesso em: 12 maio 2021.

Published

30/12/2022

How to Cite

NASCIMENTO, L. C. R. Psychoanalysis and deafness: Singularities of the subjective constitution. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 23, n. 00, p. e022018, 2022. DOI: 10.30715/doxa.v23i00.16738. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/16738. Acesso em: 22 nov. 2024.