Quantitative approach in educational research

Perspectives in the Graduate Program in Education at the Federal University of Minas Gerais (2017-2019)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v23i00.17833

Keywords:

Quantitative approach, Educational research, PPGE/UFMG

Abstract

The present article aims to present a documentary survey using the quantitative approach in the conclusion papers of the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Minas Gerais (PPGE/UFMG), with a time frame of 2017 to 2019. The methodology employed was bibliographic and documental analysis. As a document, 140 theses were researched, 139 (99.3%) of which were qualitative works and only 01 (0.7%) with a quantitative approach, available in the CAPES Theses and Dissertations Bank and the PPGE/UFMG repository. For the construction of the article, we started, above all, with the references of Gatti (2004); Moreira (2014); Gouveia (1980); Di Dio (1974), and Johnson and Onwuegbuzie (2004) to perform the analysis, respecting the logic imbricated in each text. These paid attention to the research methods and their data collection instruments, the theoretical contributions, and the discussions concerning the study theme. As a result, it was possible to measure a panorama of the quantitative approach in educational research, specifically the PPGE/UFMG, to understand how the thesis analyzed structures its quantitative approach and to notice the inexpressiveness of productions with a quantitative approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Aparecida Alves da Costa, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza – CE – Brasil

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UECE).

Stela Lopes Soares, Centro Universitário INTA (UNINTA), Sobral – CE – Brasil

Coordenadora do Curso de Educação Física. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar (GEPEFE/UECE). Doutorado em Educação (PPGE/UECE).

Thaís de Sousa Florêncio, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza – CE – Brasil

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UECE).

References

ANDRÉ, M. E. D. A. (org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 2008.

ANDRÉ, M. E. D. A. Formação de Professores: a Constituição de um Campo de Estudos. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, 19 dez. 2010. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8075/5719. Acesso em: 10 nov. 2022.

DI DIO, R. A. T. A pesquisa educacional no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v. 60, n. 136, p. 461-629, out./dez. 1974.

FERREIRA, C. A. L. Pesquisa quantitativa e qualitativa: perspectivas para o campo da Educação. Revista Mosaico, v. 8, n. 2, p. 173-182, jul./dez. 2015. DOI: 10.18224/mos.v8i2.4424. Disponível em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/mosaico/article/view/4424/0. Acesso em: 10 nov. 2022.

GATTI, B. A. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 11-30, jan./abr. 2004. DOI: 10.1590/S1517-97022004000100002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/XBpXkMkBSsbBCrCLWjzyWyB/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 nov. 2022.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GOUVEIA, A. J. Origem social, escolaridade e ocupação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 32, p. 3-30, fev. 1980. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/1625. Acesso em: 10 nov. 2022.

JOHNSON, R. B.; ONWUEGBUZIE, A. J. Mixed methods research: a research paradigm whose time has come. Educational Researcher, v. 33, v. 7, p. 14-26, 2004. DOI: 10.3102/0013189X033007014. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0013189X033007014. Acesso em: 10 nov. 2022.

KLEES, S. Métodos Quantitativos na Educação Comparada e em Outros Cursos: são válidos? Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 3, p. 841-858, jul./set. 2017. DOI: 10.1590/2175-623664816. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/Qkw3TVKQSyKJnWLXJBS9YvQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 nov. 2022.

LAKATOS, E. M; MARCONI, M. A. Metodologia Científica. 3. ed. rev. ampl. São Paulo: Atlas, 2000.

MOREIRA, C. R. B. S. Reflexões sobre a utilização de dados quantitativos em pesquisa educacional: o caso das taxas de cobertura de matrículas na educação básica. Jornal de Políticas Educacionais, n. 15, p. 33–43, jan./jun. 2014. DOI: 10.5380/jpe.v8i15.35090. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/jpe/article/view/35090. Acesso em: 10 nov. 2022.

NASCIMENTO, M. N. et al. Métodos Quantitativos Interpretativos na Educação em Ciências: Abordagens para Análise Multivariada de Dados. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 19, p. 775–800, 2019. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2019u775800. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/14682. Acesso em: 10 nov. 2022.

NOLETO, C. A. S. N. A Construção Do Número Pela Criança Com Deficiência Intelectual: A Percepção Entre Diferentes Ambientes Escolares. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

OLIVEIRA, M. M. de. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

PEREIRA JÚNIOR, E. A. Condições de Trabalho Docente nas Escolas de Educação Básica no Brasil: uma análise quantitativa. 2017. 229 f. Tese (Doutorado em Educação) –Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

PIZZANI, L. et al. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 10, n. 2, p. 53-66, 2012. DOI: 10.20396/rdbci.v10i1.1896. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1896. Acesso em: 10 nov. 2022.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa Social: Métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 2009.

RUDIO, F. V. Introdução ao projeto de pesquisa científica. 18. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995. 128 p.

Published

30/12/2022

How to Cite

COSTA, M. A. A. da; SOARES, S. L.; FLORÊNCIO, T. de S. Quantitative approach in educational research: Perspectives in the Graduate Program in Education at the Federal University of Minas Gerais (2017-2019). DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 23, n. 00, p. e022019, 2022. DOI: 10.30715/doxa.v23i00.17833. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/17833. Acesso em: 22 nov. 2024.