Racism and the formation of black person subjectivity
Historical background and perspectives of school education
DOI:
https://doi.org/10.30715/doxa.v25i00.17976Keywords:
Racism, Subjectivity, Social construction of ethnic identity, Education, Anti-Racist EducationAbstract
The formation of the subjectivity of black people in Brazil is affected by racism and colonialist values. Given this, this study aims to describe racism and the formation of the subjectivity of black people, thinking about school education as a space of possibilities for anti-racist practices. It is a reflective theoretical essay using bibliographical research. We note that the school must achieve critical thinking that provides students with an understanding of the social structures that maintain power and the subversive effort to change the whitened status quo. It is necessary to react critically to the rigidity of teaching and a commitment to anti-racist, diverse, and inclusive education. We conclude that education can be a powerful resource for the emergence of black people as an integral human being, with high self-esteem and an ideal that has their faces as a reference.
Downloads
References
ALMEIDA, S. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte: Letramento, 2018.
ARAÚJO, B. S. B.; ROCHA, D. M.; VIEIRA, F. P. Pensando num ensino de ciências decolonial a partir da poesia “Eu-mulher” de Conceição Evaristo. Filosofia e Educação, Campinas, v.13, n.1, p. 1917-1937, jan./abr. 2021
BERTASSO, A. Valores afroculturais e formação da subjetividade negra no romance Jubiabá, de Jorge Amado. In: ROCHA, W. H. A. (org.). Racismo e antirracismo: reflexões, caminhos e desafios. 1.ed. Curitiba, PR: Editora Bagai, 2021.
BERTH, J. O que é empoderamento? Belo Horizonte: Letramento, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei número 10639/03, de 09 de janeiro de 2003. Brasília, DF: MEC, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 05 set. 2022.
CHIAVENATO, J. J. O negro no Brasil. São Paulo: Cortez Editora, 2012.
COSTA, T. T. Abaetê criolo: discurso e identidade racial de jovens negras. 2019. 129 f. Dissertação (Mestrado em Planejamento em Políticas Públicas) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2019.
DAVIS, A. Mulher, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.
FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. São Paulo: Ubu Editora, 2020.
FERNANDES, F. (org.). Octávio I. Sociologia. São Paulo: Ática, 2008.
FERREIRA, S. A. B.; FERREIRA, A. C. Os livros de filosofia do PNLD/2018 e a lei 10.639/03: reflexões sobre a diversidade étnico-racial no material didático de filosofia no Ensino Médio. Pro-Posições, [S. l.], v. 33, 2022.
FONSECA, M. V.; ROCHA, L. F. R. DA. O processo de institucionalização da lei nº. 10.639/2003 na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica. Educação em Revista, [S. l.], v. 35, p. e187074, 2019.
GENNARI, E. Em busca da liberdade: traços das lutas escravas no Brasil. São Paulo: Expressão Popular, 2011
GOMES, Nilma Lino. Pedagogia das emergências: por uma educação descolonizada e antirracista. [Entrevista concedida a] Marcelo Menna Barreto. Jornal Extra Classe, Porto Alegre, mar. 2023. Disponível em: https://www.extraclasse.org.br/geral/2023/03/pedagogia-das-emergencias-por-uma-educacao-descolonizada-e-antirracista-do-movimento-negro/. Acesso em: 03 out. 2023.
HOOKS, B. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante, 2020.
MACHADO, A. F. PETIT, S. H. Filosofia africana para afrorreferenciar o currículo e o pertencimento. Revista Exitus, Santarém, v. 10, p. 01-31, e020079, 2020.
MADEIRA, Z. Questão racial e opressão: desigualdades raciais e as resistências plurais na sociedade capitalista. Argumentum, Vitória, v. 9, n. 1, p. 21-31, jan./abr. 2017.
MUNANGA, K. Negritude: usos e sentidos. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
NASCIMENTO, A. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. São Paulo: Perspectivas, 2016.
OLIVEIRA, M. R. G. O diabo em forma de gente: (r) existências de gays afeminados, viados e bichas pretas na educação. Curitiba: [s. n.], 2017.
ROSA, A. Pedagoginga, autonomia e mocambagem. São Paulo: Pólen, 2019.
SANTOS, M. A. Contribuição do negro para a cultura brasileira. Temas em Educação e Saúde, v. 12, n. 2, p. 217-229, jul./dez. 2016.
SCHWARCZ, L. STARLING, H. Brasil: uma biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
SILVA, M. Educação e relações étnico-raciais no brasil: tensões entre os currículos afrocentrado e eurocentrado. In: ROCHA, W. H. A. (org.). Racismo e antirracismo: reflexões, caminhos e desafios. 1.ed. Curitiba, PR: Editora Bagai, 2021.
SOUZA, E. P. A lei n° 10.639/03 na escola – caminhos para os tambores de Congo. In: GOMES A. B. S.; CUNHA Jr. H. (org.). Educação e Afrodescendência no Brasil. Fortaleza: Edições UFC, 2008.
SOUZA, N. S. Tornar-se negro. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.
TOLENTINO, L. Outra educação é possível: feminismo, antirracismo e inclusão em sala de aula. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Doxa. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.