Vulnerability and sexuality of people with disabilities

A study with teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v25i00.18364

Keywords:

Vulnerability, Disabilities, Sexual Education

Abstract

Sexuality is a topic filled with taboos that can create various forms of vulnerability, particularly concerning people with disabilities (PwD). Sexual education (SE) is one way to prevent these risks. This descriptive research aimed to investigate the opinions of 48 teachers regarding sexuality and the vulnerability of PwD. Participants responded to a questionnaire about (a) the Vulnerability of PwD to sexually transmitted infections, unwanted pregnancies, and sexual violence and (b) The relationship between gender and the vulnerability of PwD. The data indicate that teachers believe students with intellectual disabilities and autism spectrum disorder are more vulnerable than others and do not perceive significant differences between men and women in this context. It is concluded that teachers should develop and implement inclusive SE proposals that cater to everyone in the school, aiming to reduce various vulnerabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leilane R. Spadotto de Carvalho, Universidade Estadual Paulista

Psicóloga. Mestre em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem. Bolsista CAPES de doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar (FCLar,UNESP/Araraquara-SP).

Ana Cláudia Bortolozzi, Universidade Estadual Paulista

Professora Associada. Faculdade de Ciências (UNESP, Bauru).

References

ADEREMI, T. J. Teachers’ perspectives on sexuality and sexuality education os learners with intellectual disabilities in Nigeria. Sex Disability, [S. l.], v. 32, p. 247-258, 2014.

AYRES, J. R. de C. M.; FRANÇA JÚNIOR, I.; CALAZANS, G. J.; SALETTI FILHO, H. C. O conceito de vulnerabilidade e as práticas de saúde: novas perspectivas e desafios. In: CZERESNIA, D.; FREITAS, C. M. (org.). Promoção da saúde: conceitos, reflexões, tendências. 2. ed. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2009.

BASTOS, O. M.; DESLANDES, S. F. Sexualidade e o adolescente com deficiência mental: uma revisão bibliográfica. Ciência & saúde coletiva, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 389-397, 2005. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/csc/v10n2/a17v10n2.pdf. Acesso em 13 jan. 2021.

BORTOLOZZI, A. C. Sexualidade e Deficiência: uma releitura. Bauru, SP: Gradus, 2021.

BORTOLOZZI, A. C. Sexualidade na Infância: Manual para educadores/as. Bauru, SP: Gradus, 2022.

BORTOLOZZI, A. C.; VILAÇA, T. Educação sexual na educação inclusiva: atitudes de professores diante de situações projetivas envolvendo comportamentos sexuais de alunos. Revista Diversidade e Educação, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 191- 212, Jan./Jun. 2020.

BOZON, M. Sociologia da sexualidade. Tradução: Maria de Lourdes Menezes. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2004.

BRASIL. Marco legal: Saúde, um direito de adolescentes. Brasília, DF: Editora do Ministério da Saúde; 2007. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/07_0400_M.pdf. Acesso em: 20 jun. 2021.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais de Ensino de 1ª a 4ª Séries. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro102.pdf. Acesso em: 24 jan. 2018.

BRINO, R. de F.; WILLIAMS, L. C. de Albuquerque. Professores como agentes de prevenção do Abuso Sexual Infantil. Educação & Realidade, [S. l.], v. 33, n. 2, p. 209-230, 2008.

CARMO, M. E. do; GUIZARDI, F. L. O conceito de vulnerabilidade e seus sentidos para as políticas públicas de saúde e assistência social. Cadernos de Saúde Pública, [S. l.], v. 34, 2018.

CAVALCANTE, F. G.; MINAYO, M. C. de S. Representações sociais sobre direitos e violência na área da deficiência. Ciência & Saúde Coletiva, [S. l.], v. 14, p. 57-66, 2009.

CERQUEIRA, D.; BUENO, S. (coord.). Atlas da violência 2023. Brasília, DF: Ipea; FBSP, 2023. DOI: 10.38116/riatlasdaviolencia2023.

CRIDLAND, E. K.; JONES, S. C.; CAPUTI, P.; MAGEE, C. A. Being a girl in a boy’s world: investigating the experiences of girls with autism spectrum disorders during adolescence. Journal of Autism and Developmental Disorders, [S. l.], v. 44, p. 1261-1274, 2014.

DANTAS, T. C.; SILVA, J. S. S.; CARVALHO, M. E. P. de. Entrelace entre gênero, Sexualidade e Deficiência: uma história feminina de rupturas e empoderamento. Rev.Bras.Ed.Esp., Marília, v. 20, n. 4, p. 555-568, 2014.

DE CARVALHO, L. R. S. Sexualidade e educação sexual de alunos (as) alvo da educação especial: concepções de professores (as). 2020. 120 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia). Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciência, Bauru, SP, 2020.

FLORÊNCIO, R. S.; MOREIRA, T. M. M. Modelo de vulnerabilidade em saúde: esclarecimento conceitual na perspectiva do sujeito-social. Acta Paul Enferm, [S. l.], v. 34, n. 3, 2021.

FOUCAULT, M. História da Sexualidade. 13. ed. Rio de Janeiro: GRAAL, 1988. v. 1.

GESSER, M.; BLOCK, P.; MELLO, A. G. Estudos da deficiência: interseccionalidade, anticapacitismo e emancipação social. In: GUESSER, M.; BÖCK, G. L. K.; LOPES, P. H. Estudos da deficiência. Curitiba: anticapacitismo e emancipação social. CRV editora, 2020. p. 17-35.

GESSER, M. Sexuality and disability in Brazil: Contributions to the promotion of agency and social justice. In: SHUTTLEWORTH, R.; MONA, L. (org.). The Routledge Handbook of Disability and Sexuality. 1. ed. New York: Routledge, 2020. p. 106-118.

GIL, M. Sinalizando a saúde para todos: HIV/AIDS e pessoas com deficiência. Agência de Notícias da AIDS, São Paulo, 2018. Disponível em: http://agenciaaids.com.br/artigo/sinalizando-a-saude-para-todos-hiv-aids-e-pessoas-com-deficiencia-marta-gil-e-sociologa-e-coordenadora-da-rede-saci-usp-e-sergio-meresman-e-psicolo/. Acesso em: 28 jun. 2021.

HEIGHWAY, S. M.; WEBSTER, S. K. S. T. A. R. S. A Social Skills training Guide for teaching assertiveness, relationship skills and sexual awareness. Texas: Future Horizons, Inc., 2008. 189 p.

MAGNABOSCO, M. de B.; SOUZA, L. L. de. Aproximações possíveis entre os estudos da deficiência e as teorias feministas e de gênero. Revista Estudos Feministas, [S. l.], v. 27, e56147, 2019.

MAIA, A. C. B.; VILAÇA, M. T. Concepções de professores sobre sexualidade e Educação Sexual para pessoas com deficiência: proposta de investigação e intervenção. Pós-Doutorado não publicado. Universidade do Minho, Portugal, 2017.

MARTINELLO, E. Reviewing strategies for risk reduction of sexual abuse of children with intellectual disabilities: a focus os early intervention. Sex Disability, [S. l.], v. 32, p. 167-174, 2014.

DE MELLO, A. G.; NUERNBERG, A. H. Corpo, gênero e sexualidade na experiência da deficiência: algumas notas de campo. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL ENLAÇANDO SEXUALIDADES, 3., 2013. Anais [...]. Salvador, BA: Universidade do Estado da Bahia, 2013. Disponível em: http://conselhos.social.mg.gov.br/conped/images/conferencias/corpo_genero_sexualidade.pdf. Acesso em: 13 jan. 2024.

MOTTIER, V. Sexuality: a very short introduction. New Yoyk: Oxford University, 2008.

NAVEGA, Débora de Aro. Pessoas com deficiência visual e a prevenção de Hiv/ IST: uma interface entre saúde e sexualidade. Tese (Doutorado em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, 2024.

PARKES, Georgina; HALL, Ian; WILSON, Daniel. Cross dressing and gender dysphoria in people with learning disabilities: a descriptive study. British Journal of Learning Disabilities, [S. l.], v. 37, n. 2, p. 151-156, 2009.

PAULA, A. R. de; SODELLI, F. G.; FARIA, G.; GIL, M.; REGEN, M.; MERESMAN. S. Pessoas com deficiência: pesquisa sobre sexualidade e vulnerabilidade. Temas sobre desenvolvimento, [S. l.], v. 17, n. 98, p. 51-65, 2010.

PENSO, Maria Aparecida et al. Abuso sexual de meninos: Características da configuração familiar e do ofensor. Psicologia: Teoria e Pesquisa, [S. l.], v. 35, 2019. DOI: 10.1590/0102.3772e35428.

REUS, L. de; HANASS-HANCOCK, J.; HENKEN, S.; BRAKEL, W. V. Challenges in providing HIV and sexuality education to learners with disabilities in South Africa: the voice of educators. Sex Education, [S. l.], v.15, n. 4, p. 333-347, 2015.

SCHWIER, K. M.; HINGSBURGER, D. Sexuality: your sons and daughters with intellectual disabilities. 3. ed. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co, 2007.

SHAUGHNESSY, J. J.; ZECHMEISTER, E. B.; ZECHMEISTER, J. S. Metodologia de Pesquisa em Psicologia. Trad de Ronaldo Cataldo Costa. 9. ed. Porto Alegre: AMGH Editora, 2012.

SOARES, E. M. R. et al. Perfil da violência sexual contra crianças e adolescentes. Revista Interdisciplinar, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 87-96, 2016.

TOBIN-WEST, C.; AKANI, Y. Human Immuno-deficiency vírus information: the challenges of hearing-impaired adolescents in Port Harcourt, Nigéria. Sex Disability, [S. l.], v. 32, p. 299-309, 2014.

TREJO, M. T. La construcción de La sexualidad em adolescentes sordos y sordas. Archivos Hispanoamericanos de Sexología, [S. l.], v. XI, n. 2, p. 203-217, 2005.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Orientações técnicas internacionais de educação em sexualidade: uma abordagem baseada em evidências. 2. ed. rev. 2019.

VIODRES INOUE, S. R.; RISTUM, M. Violência sexual: caracterização e análise de casos revelados na escola. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 25, n. 1, p. 11-21, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-166X2008000100002&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 20 fev. 2020.

VILELA, M. H. Q. B. Diferente mas não desigual: a sexualidade no deficiente intelectual. 2. ed. São Paulo: Trilha Educacional, 2016. 93 p.

WEREBE, M. J. G. Sexualidade, Política e Educação. Campinas, SP: Autores Associados, 1998.

WILD, T. A.; KELLY, S. M.; BLACKBURN, M. V.; RYAN, C. L. Adults with visual impairments reporto in their Sex Education experiences. Journal of Blindness Innovation & Research, [S. l.], v. 4, n. 2, 2014.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Guidelines for medico-legal care for victims of sexual violence. Geneva: WHO, 2003. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/42788/924154628X.pdf. Acesso em: 15 jul. 2021.

Published

28/05/2024

How to Cite

DE CARVALHO, L. R. S.; BORTOLOZZI, A. C. Vulnerability and sexuality of people with disabilities: A study with teachers. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 25, n. 00, p. e024003, 2024. DOI: 10.30715/doxa.v25i00.18364. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/18364. Acesso em: 17 jul. 2024.