Psychology production in Brazil on school success

a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v26i00.20120

Keywords:

Educational psychology, Academic success, Schools, Systematic review, Brazil

Abstract

This research presents an overview of how success has been investigated in school psychology research in Brazil. It was conducted according to the PRISMA methodological criteria. The following databases were consulted: SciELO, PePSIC, LILACS, Portal CAPES, and BVS-Saúde. The search was conducted using the following descriptors: 1) “psicologia” AND “sucesso escolar”; 2) “psicologia” AND “sucesso” AND “escola”. The final corpus consists of 10 articles, organized into three categories. The studies that included student participation resulted in students attributing internal causes as determinants for school success, such as effort and intelligence. The studies that investigated the relationship between schools and teachers and school success concluded that the quality of teaching is essential for performance. It is suggested that work be done in schools: students’ conceptions related to school success and the diversity of facets that produce performance.

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Author Biographies

Bruna Saraiva Candeira, Universidade de Brasília

Psicóloga graduada pela Universidade Federal do Piauí. Doutorado em andamento em Psicologia do Desenvolvimento e Escolar na Universidade de Brasília (PGPDE/UnB), Mestra em Psicologia pela Universidade Federal do Piauí, Especialista em Saúde Mental pela Faculdade da Região Serrana - FARESE e Especialista em Gestalt-Terapia pela Unyleya. Integra o Grupo de Pesquisas em Psicologia Escolar Crítica e Políticas (PECPol/UnB), vinculado ao CNPQ. 

Fauston Negreiros, Universidade de Brasília

Psicólogo, graduado pela Universidade Estadual do Piauí (2005). Mestre e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2009; 2012). Pós-Doutor em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo - USP (2020). É Professor Associado III do Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília/UnB e orientador de Mestrado e Doutorado do programa de Pós-graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Escolar/PGPDE e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Clínica e Cultura/PPGPsiCC. Presidente eleito da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional. Membro do Fórum Nacional de Medicalização da Educação e Sociedade. Coordenador do GT Psicologia e Políticas Educacionais da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia/ANPEPP. 

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Published

15/05/2025

How to Cite

CANDEIRA, B. S.; NEGREIROS, F. Psychology production in Brazil on school success: a systematic review. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 26, n. 00, p. e025007, 2025. DOI: 10.30715/doxa.v26i00.20120. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/20120. Acesso em: 5 dec. 2025.

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