Teacher education in algorithmic times
ethical implications of artificial intelligence use in distance education in light of resolution CNE/CP NO. 4/2024
DOI:
https://doi.org/10.30715/doxa.v26i00.20370Keywords:
Formative processes, Generative systems, Virtual teachingAbstract
This study aimed to analyze the ethical implications of the use of Artificial Intelligence (AI) in teacher education within Distance Education programs, based on Resolution CNE/CP No. 4/2024. Through qualitative research of bibliographic and documentary nature, it is evidenced that the uncritical adoption of resources such as automated tutoring, adaptive platforms, and algorithmic assessment tools undermines essential formative principles: qualified human mediation, articulation between theory and practice, and dialogical evaluation. The results point to risks of pedagogical depersonalization, deepening of educational inequalities, and weakening of the ethical-relational dimension of teaching, in disagreement with the Resolution’s guidelines. It is concluded that generative systems should function as a subsidiary technology, expanding, not replacing, human mediation, grounded in algorithmic transparency and a commitment to formative emancipation.
Downloads
References
Bauman, Z. (2001). Modernidade líquida. Zahar.
Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). (2023). Censo Escolar da Educação Básica 2022: notas estatísticas. INEP. https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_escolar_2022.pdf
Brasil. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. (2024). Resolução CNE/CP nº 4, de 29 de maio de 2024: Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior de profissionais do magistério da educação escolar básica. Diário Oficial da União, seção 1, p. 26–29. https://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=258171-rcp004-24&category_slug=junho-2024&Itemid=30192
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.
Kenski, V. M. (2012). Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Papirus.
Kranzberg, M. (1986). Technology and history: Kranzberg’s laws. Technology and Culture, 27(3), 544–560.
Selwyn, N. (2019). Should robots replace teachers? AI and the future of education. Polity Press.
Weller, M. (2020). 25 years of ed tech. Athabasca University Press. https://doi.org/10.15215/aupress/9781771993050.01
Williamson, B. (2017). Big data in education: The digital future of learning, policy and practice. SAGE.
UNESCO. (2023). Orientações para a inteligência artificial generativa na educação e na pesquisa. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386693/PDF/386693eng.pdf.multi
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Doxa. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.
