Teacher education in algorithmic times

ethical implications of artificial intelligence use in distance education in light of resolution CNE/CP NO. 4/2024

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v26i00.20370

Keywords:

Formative processes, Generative systems, Virtual teaching

Abstract

This study aimed to analyze the ethical implications of the use of Artificial Intelligence (AI) in teacher education within Distance Education programs, based on Resolution CNE/CP No. 4/2024. Through qualitative research of bibliographic and documentary nature, it is evidenced that the uncritical adoption of resources such as automated tutoring, adaptive platforms, and algorithmic assessment tools undermines essential formative principles: qualified human mediation, articulation between theory and practice, and dialogical evaluation. The results point to risks of pedagogical depersonalization, deepening of educational inequalities, and weakening of the ethical-relational dimension of teaching, in disagreement with the Resolution’s guidelines. It is concluded that generative systems should function as a subsidiary technology, expanding, not replacing, human mediation, grounded in algorithmic transparency and a commitment to formative emancipation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angela Maria Santos Rufino, Universidade Federal do Acre

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Mestra em Letras pela Universidade Federal do Acre (UFAC). Professora da UFAC e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-UFAC). Líder do Grupo de Pesquisa em Estudos em Diversidade e Equidade Educacional (GPEDEE-UFAC).

Luiz Antonio Gomes Senna, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro – (RJ) – Brasil. Doutor em Linguística Aplicada pela PUC-Rio. Professor Titular da área de Linguística Aplicada da UERJ (Universidade do Estado do Rio de Janeiro) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPED-UERJ).

References

Bauman, Z. (2001). Modernidade líquida. Zahar.

Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). (2023). Censo Escolar da Educação Básica 2022: notas estatísticas. INEP. https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_escolar_2022.pdf

Brasil. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. (2024). Resolução CNE/CP nº 4, de 29 de maio de 2024: Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior de profissionais do magistério da educação escolar básica. Diário Oficial da União, seção 1, p. 26–29. https://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=258171-rcp004-24&category_slug=junho-2024&Itemid=30192

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.

Kenski, V. M. (2012). Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Papirus.

Kranzberg, M. (1986). Technology and history: Kranzberg’s laws. Technology and Culture, 27(3), 544–560.

Selwyn, N. (2019). Should robots replace teachers? AI and the future of education. Polity Press.

Weller, M. (2020). 25 years of ed tech. Athabasca University Press. https://doi.org/10.15215/aupress/9781771993050.01

Williamson, B. (2017). Big data in education: The digital future of learning, policy and practice. SAGE.

UNESCO. (2023). Orientações para a inteligência artificial generativa na educação e na pesquisa. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386693/PDF/386693eng.pdf.multi

Published

29/08/2025

How to Cite

RUFINO, A. M. S.; SENNA, L. A. G. Teacher education in algorithmic times: ethical implications of artificial intelligence use in distance education in light of resolution CNE/CP NO. 4/2024. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 26, n. 00, p. e025011, 2025. DOI: 10.30715/doxa.v26i00.20370. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/20370. Acesso em: 5 dec. 2025.