Digital resources in an English course for specific purposes in Languages without Borders

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v10iesp.1.18797

Keywords:

Languages without Borders, Digital Resources, Speaking and Listening

Abstract

Digital resources gained prominence during the COVID-19 pandemic, swiftly replacing face-to-face classes with online and hybrid environments. This study is set within the context of “Idiomas sem Fronteiras” (Languages without Borders, IsF), which offers language courses for specific purposes to the university community aimed at developing and enhancing their linguistic proficiency, as well as training language teachers for internationalization. This article presents a segment of a dissertation, aiming to identify digital resources used by teachers in training at IsF in English for Specific Purposes (ESP) classes. The data, of a qualitative nature, originate from participant observation in pedagogical training meetings and courses taught by teachers in training, as well as from field diary notes. From the observations, it was possible to identify the resources used in the course, understand the use of these tools, and the skills that were developed through their use during the classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Debora Cristofolini, Universidade Regional de Blumenau

Licenciada em Pedagogia (Centro Universitário Leonardo da Vinci, 2010), em Letras Português e Inglês (FURB). Mestre no Programa de Pós-graduação em Educação da FURB e professora de Língua Inglesa na Rede Municipal de Ensino de Indaial/SC.

Cyntia Bailer, Universidade Regional de Blumenau

Licenciada em Letras Português e Inglês (FURB). Mestre em Letras (Inglês e Literatura correspondente) pela UFSC (2011). Doutora em Estudos da Linguagem. Professora no Departamento de Letras e no Programa de Pós-graduação em Educação da FURB.

References

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 15 jul. 2023.

CARVALHO, O. L. S. Dicionário monolíngue de aprendizagem e português do Brasil. In: Gelne - II ECLAE: Encontro Nacional de Ciências da Linguagem Aplicadas ao Ensino. João Pessoa, 2003. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/Anais/ECLAE_II/dicionario%20monolingue/principal.htm. Acesso em: 15 jul. 2023.

CÓ, E. P.; AMORIM, G. B.; FINARDI, K. R. Ensino de línguas em tempos de pandemia: experiências com tecnologias em ambientes virtuais. Revista Docência e Cibercultura, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 112–140, 2020. DOI: 10.12957/redoc.2020.53173. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/re-doc/article/view/53173. Acesso em: 15 jul. 2023.

COLET, A. R. R. Língua Inglesa: A Prática Pedagógica em Sala de Aula. Curitiba: Appris, 2019.

COUNCIL OF EUROPE. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume. Council of Europe Publishing, Strasbourg, 2020. Disponível em: www.coe.int/lang-cefr. Acesso em: 15 jul. 2023.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GARCIA, D. N. M.; SECONE, I. H.; SANTOS, D. C. Curso on-line de japonês da Unesp: Desbravando caminhos em prol do ensino/aprendizagem. In: Idiomas sem Fronteiras: multilinguismo, política linguística e internacionalização. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2021. p. 347-367.

GODOY, S.; GONTOW, C.; MARCELINO, M. English Pronunciation for Brazilians. São Paulo: Disal, 2006.

KUROSKI, A. P. B. Práticas de leitura na constituição de professores em formação no Programa Idiomas sem Fronteiras. 2020. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Regional de Blumenau, FURB, Blumenau, 2020.

MANNING, S.; JOHNSON, K. E. The technology toolbelt for teaching. Indianapolis: John Wiley & Sons, 2011.

MORAN, J. M. Gestão inovadora da escola com tecnologias. In: VIEIRA, A. T. (org.). Gestão educacional e tecnologia. São Paulo: Avercamp, 2003. p. 151-164.

MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. DOI: 10.5216/REVUFG.V20.63438. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438. Acesso em: 03 jan. 2023.

RAEL, E. C. Ensino e aprendizagem da pronúncia do inglês para aprendizes brasileiros: foco no acento primário. 2020. 101 f., il. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) Universidade de Brasília, Brasília, 2020.

SARMENTO, S.; DUTRA, D. P.; BARBOSA, M. V.; MORAES FILHO, W. ISF e Internacionalização: da teoria à prática. In: SARMENTO, S.; ABREU-E-LIMA, D. M.; MORAES, W. M. (org.). Do Inglês sem Fronteiras ao Idiomas sem Fronteiras: a construção de uma política linguística para a internacionalização. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016. p. 77-104.

SILVA, L. F.; PINTO, P. T. As Ted talks no curso de compreensão oral em língua inglesa do IsF. In: Idiomas sem Fronteiras: internacionalização da educação superior e formação de professores de língua estrangeira. 1ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2021. p. 179 – 195.

TOKUHAMA-ESPINOSA, T. Making classrooms better: 50 practical applications of Mind, Brain, and Education Science. New York: W. W. Norton & Company, 2014.

Published

28/05/2024

How to Cite

CRISTOFOLINI, D.; BAILER, C. Digital resources in an English course for specific purposes in Languages without Borders. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 10, n. esp.1, p. e024022, 2024. DOI: 10.29051/el.v10iesp.1.18797. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/18797. Acesso em: 21 nov. 2024.