Uma escola de mesquita na estrutura da educação religiosa muçulmana: estado e avaliação

Autores

  • Rashid O. Ramazanov Dagestan Federal Research Center of the Russian Academy of Sciences (DFR), Makhachkala https://orcid.org/0000-0002-3188-4596
  • Jamaludin M. Malamagomedov Dagestan Federal Research Center of the Russian Academy of Sciences (DFR), Makhachkala https://orcid.org/0000-0002-7918-2518
  • Madina K. Nagieva Dagestan Federal Research Center of the Russian Academy of Sciences (DFR), Makhachkala
  • Ruslan M. Umakhanov Dagestan State Technical University (DSTU), Makhachkala
  • Shamil Sh. Shamkhalov Dagestan State Technical University (DSTU), Makhachkala

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25iesp.2.15276

Palavras-chave:

Religião, Educação, Escola de mesquita, Maktab, Educação muçulmana, Muçulmanos

Resumo

O renascimento islâmico naturalmente levantou a questão da educação muçulmana no espaço pós-soviético. O crescimento e fortalecimento da ideologia do islamismo radical na consciência pública, a designação do domínio da adesão aos preceitos religiosos na vida cotidiana em oposição às leis seculares, ações destrutivas sob o lema de proteger a "pureza" da fé exigiram que o disseminação de conhecimento religioso que não ameaçaria as fundações seculares do estado russo. Portanto, o desenvolvimento da educação religiosa muçulmana nos territórios de propagação histórica do Islã adquiriu um significado especial, pois pretendia dar àqueles que desejavam receber educação religiosa um conhecimento que não pregasse a intolerância inter-religiosa e não difundisse ideias radicais na Sociedade russa. Dados empíricos indicam que a população pesquisada avalia positivamente a qualidade da educação na mesquita-escola, argumentando que recebe bons conhecimentos dos fundamentos do Islã, tem a oportunidade de aprender a ler o texto sagrado, bem como certas ações rituais que são bastante significativo para os entrevistados em seu dia a dia. Por ser uma educação laica, a educação religiosa também apresenta desvantagens, e para melhorar o estado da educação islâmica, segundo os especialistas entrevistados, é necessário realizar conferências nacionais, mesas redondas, que discutirão questões de formação de professores, para organizar cursos de formação de professores de maktabs, garantir uma escola na mesquita unificada literatura educacional e metódica.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Rashid O. Ramazanov, Dagestan Federal Research Center of the Russian Academy of Sciences (DFR), Makhachkala

Researcher of the Department of Sociology, Institute of History, Archeology and Ethnography. Ph.D. in Political Science.

Jamaludin M. Malamagomedov, Dagestan Federal Research Center of the Russian Academy of Sciences (DFR), Makhachkala

Researcher of the Department of Oriental Studies, Institute of History, Archeology and Ethnography.

Madina K. Nagieva, Dagestan Federal Research Center of the Russian Academy of Sciences (DFR), Makhachkala

Senior Researcher of the Department of Modern and Contemporary History of Dagestan, Institute of History, Archeology and Ethnography. Ph.D. in Historical Sciences.

Ruslan M. Umakhanov, Dagestan State Technical University (DSTU), Makhachkala

Senior Lecturer of the Department of History of the Fatherland. Ph. D. in Historical Sciences.

Shamil Sh. Shamkhalov, Dagestan State Technical University (DSTU), Makhachkala

Associate Professor of the Department of History of the Fatherland. Ph. D. in Historical Sciences.

Referências

BAGATYRADAEVA, A. R. Formation and development of cultural and educational institutions in the process of becoming a cultural and educational space in Dagestan in the II half of the XIX century. Psychological and Pedagogical Sciences, v. 2, n. 23, p. 37-41, 2013.

BERGLUND J.; GENT, B. Believing, belonging and behaving: some considerations when teaching about islam. Available: https://www.su.se/polopoly_fs/1.385561.1526389353!/menu/standard/file/. Access: 08 Feb. 2019.

BILYALOV, V. R.; SEDANKINA, T. E. Problems of empathy of imams in the learning process in the Azov madrasah. Islamic studies, v. 8, n. 1, p. 27- 33, 2015.

HASSEN, Y. Making muslims: the politics of religious identity construction and victoria's islamic schools. Islam and Christian – Muslim Relations, v. 24, n. 4, p. 501- 517, 2013.

HILLS, P. a normative approach to the legitimacy of muslim schools in multicultural britain. Available: https: //schoolsweek.co.uk/a-normative-approach-to-the-legitimacy-of-muslim-schools-in-multicultural-britain. Access: 08 Feb. 2019.

KASHAF, S. R. Constructive dialogue in Makhachkala on the problems and prospects for the development of theological education in Russia. Islamic Studies, v. 11, n. 4, p. 907-931, 2018. DOI: 10.31162 / 2618-9569-2018-11-4-907-931

MEER, N. Muslim schools in britain: challenging mobilisations or logical developments? Available: https: // scholar . google . ru / citations ? user. Access: 08 Feb. 2019.

NURULLINA, R. Optimization of the Muslim education system in the Republic of Tatarstan: opinions and assessments of teachers and students of madrasah. Islamic Studies, v. 1, n. 8, p. 46-50, 2012.

OMAROV, A. Memories of a mutalim. Collection of information about the Caucasian highlanders. Tiflis, n. 1, p. 15- 31, 1868.

PATEEV, R. Russia: problems of co-optation of graduates of islamic universities into the official muslim clergy (on the example of dagestan). The Caucasus & Globalization, v. 2. n. 3, p. 150-160, 2008.

SEDANKINA, T. E. Modern problems of education in the religious and moral sphere. Islamic Studies, v. 6, n. 1, p. 37-44, 2013.

SHAKHBANOVA, M. M. The place of religion in the process of forming a culture of interethnic communication. Actual problems of the humanities – 2009. Makhachkala, 2009. p. 15-24 (Collection of scientific papers)

SHANGARAEV, R. Problems of religious education: the state of educational and methodological support of Muslim religious educational institutions (madrasah) of the Republic of Tatarstan. Islamic Studies, v. 2, n. 8, p. 4-16, 2011.

SHIKHSAIDOV, A. R.; TAGIROVA, N. A.; GADZHIEVA, D. K. Arabic handwritten book in dagestan. Makhachkala, 2001. 256 p.

SOKOL, M. et al. Tolerance in the communicative culture of modern educational manager. Propósitos y Representaciones, v. 9, n. esp. 3, e1171, 2021.

TEMIROV, A. M. The state of muslim confessional education in dagestan in the 20s of the XX century. Ethnosocium and Interethnic Culture, v. 3, n. 11, p. 67-71, 2008.

YARLYKAPOV, A. A. Islamic education in the north caucasus in the past and in the present. Bulletin of Eurasia, n. 2, p. 5-31, 2003.

Publicado

01/05/2021

Como Citar

RAMAZANOV, R. O.; MALAMAGOMEDOV, J. M.; NAGIEVA, M. K.; UMAKHANOV, R. M.; SHAMKHALOV, S. S. Uma escola de mesquita na estrutura da educação religiosa muçulmana: estado e avaliação. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. esp.2, p. 910–927, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25iesp.2.15276. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15276. Acesso em: 29 mar. 2024.