Educação museológica e formação de identidade regional

Autores

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25iesp.7.16152

Palavras-chave:

Educação museológica, Antropocentricidade, Interatividade, Cultura participativa, Identidade regional

Resumo

A educação museológica é um campo específico dedicado ao desenvolvimento e incentivo a espaços e instituições de educação não formal, como os museus. Seu objetivo principal é despertar o interesse dos visitantes em experiências de aprendizagem para aumentar sua curiosidade e engajamento em seus objetos e coleções. As tendências gerais de globalização causam mudanças nas estratégias de comunicação do museu. O museu está sendo considerado uma instituição cultural, que está se tornando um centro cultural multifuncional de orientação antropocêntrica neste contexto global. Os principais critérios de análise da comunicação museológica moderna são propostos e as formas típicas de atividades educacionais dos museus regionais são expostas neste artigo. Também demonstra seu potencial para a formação da identidade regional.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

CAMERON, D. F. The museum, a temple or the forum. Curator: the museum j. 1971. v. 14, p. 11-24. Available: https://search.rsl.ru/ru/record/01004594493. Access: 10 Jan. 2021.

DUKELSKIY, V. J. Introduction. In: DUKELSKIY, V. J. (Ed.). Museum communication: models, technologies, practices (executive editor V. Ju.Dukelskiy). Moscow, 2010. 199 p.

DUKELSKIY, V. J. Museum in the communication system of the territorial formation. In: DUKELSKIY, V. J. (Ed.). Museum communication: models, technologies, practices (executive editor). Moscow, 2010. 199 p.

GOLOVNIOVA, E. V. Regional identity and identity of region. Bulletin of Ural federal university, Series 3: Social sciences, p. 182-188, 2017.

HUDSON, K. Museums of Influence. Cambridge University Press. 1987. 220 p.

KATKOVA, K. F. Definition and functions of regional museum of 21-st century. Bulletin of the St. Petersburg State Institute of Culture, v. 212, p. 103-106, 2017.

KOMLEVJU, E. Formation and development of museum communications in the cultural space of region. Abstract of the dissertation for the degree of Doctor of Cultural Studies,St. Petersburg, 2011. 40 p. Available: https://avtoreferat.seluk.ru/at-kulturologiya/8324-1-formirovanie-razvitie-muzeynih-kommunikaciy-kulturnom-prostranstve-regiona.php. Access: 10 Jan. 2021.

KORSBÆK, N. Museum Communication: Learning, Interaction and Experience, University of St Andrews. September. 2014. Available: https://core.ac.uk/reader/30318151. Access: 10 Jan. 2021.

LEBEDEV, A. Leiden dialogues. In: DUKELSKIY, V. J. (Ed.). Museum communication: models, technologies, practices. Moscow, 2010. 199 p.

MASTENITSA, E. N. Museum world in the XXI century: development vectors. Bulletin of the St. Petersburg State Institute of Culture, v. 212, p. 19-26, 2015.

NIKONOVA, А. А. The role of the museum in the formation of cultural identity. Questions of museology, n. 2, 2010. Available: https://cyberleninka.ru/article/n/rol-muzeya-v-formirovanii-kulturnoy-identichnosti. Access: 10 Jan. 2021.

PAVLOVA, N. New meanings of museum communication: from existence of knowledge to co-existence of comprehension. In: DUKELSKIY, V. J. (Ed.). Museum communication: models, technologies, practices. Moscow, 2010. 199 p.

SAPANZHA, O. S. The development of views about museum communications. Bulletin of Herzen State Pedagogical University of Russia: Series: Linguistics and Literary studies, p. 245-252, 2009.

SIMON, N. The Participatory Museum. Santa Cruz, CA: Museum 2.0. 2010. Available: https://yandex.ru/search/?text=N. Symon part museum&lr=4&clid=2186617. Access: 10 Jan. 2021.

TRIBUNTSEVA, К. М. Origin and construction of Belgorod serif line. Bulletin of BSTU named after V.G. Shukhov, Series: History and Archaeology, v. 6, p. 86-90, 2017.

YAKOVLEVA, E. Michail Piotrovskiy: The luxury of solitude: people and museums in a pandemic – how to overcome fear and find yourself. Rossiyskayagazeta: Phederal release, v. 11, n. 8362, 2021. Available: https://rg.ru/2021/01/20/piotrovskij-liudi-i-muzei-v-pandemiiu-kak-preodolet-strah-i-najti-sebia.html https://rg.ru/author-Elena-Yakovleva/. Access: 10 Jan. 2021.

ZINOVJEVA, J. V.; MATSKEVICH, J. J. Museum in outer interactions: museum and a local community. Proceedings of the St. Petersburg State Institute of Culture, v. 212, p. 83-91, 2015.

ЕREMINA, E. V. The concept of regional identity and the specifics of its formation in modern Russia. Social and humanitarian knowledge, 2012. Available: https://cyberleninka. ru/article/n/ponyatie-regionalnoy-identichnosti-i-spetsifika-ee-formirovaniya-v-sovremennoy-rossii/viewer)/. Access: 10 Jan. 2021.

СESLINSKA, I. The XXI century museum. 2014. 13 p. Available: http://t-c-n.ru: musei21.pdf. Access: 10 Jan. 2021.

Publicado

31/12/2021

Como Citar

USHAKOVA, S. V.; BARYSHNIKOVA, V. A.; SRYBNAYA, M. A.; SHABALINA, E. A. Educação museológica e formação de identidade regional. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. esp.7, p. 3960–3972, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25iesp.7.16152. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/16152. Acesso em: 21 nov. 2024.

Edição

Seção

Artigos

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)