Professional action of the pedagogical engineer and the implications in quality in teaching and learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n3.2017.10104

Keywords:

Pedagogical coordinator. Acting. Teaching. Learning.

Abstract

The Pedagogical Coordinator as a professional of the education that is part of the school has a great relevance in the scenario of the Brazilian public education, since, the purpose of its performance is the quality of teaching and learning. Nonetheless, the work of pedagogical coordination is based on the Pedagogical Political Project of the Institution, which underlies the principles of Inclusion, Diversity, Citizenship and commitment to socially endorsed knowledge, dialoguing with the yearnings and school community with the Society. In this perspective, the objective was to analyze how their functions and attributions are consubstantiated with the development of the office of their work and how these are based on the main educational legal bases in force. It is a field research, qualitative approach, involving fourteen pedagogical coordinators who worked in public schools in all segments of education, Early Childhood Education, Early Years and Final Years of Elementary School, in the municipality of Brejões / BA from Of dialogues with authors like Alonso (2008), Brzezinski (2007), Freire (1982, 1996), Libâneo (2004, 2008), Luck (2007), Gadotti (2003), Vasconcellos (2006), among others. Thus, it was noted that the performance of the Pedagogical Coordinator is intimately related to the functions and attributions, which by legal bases are deliberate, but this action becomes compromised, since, the main attributions are secondary, occurring in some moments the function desviation. Therefore, it is understood that the role of this professional is the mediation of knowledge and ways of acting that aim at qualitative changes in development and learning, as well as contributing to the constitution of citizens, in order to improve their capacity for action and skills to Living in society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosineide Pereira Mubarack Garcia, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Professora do Centro de Ciências Agrárias, Ambientais e Biológicas (CCAAB/UFRB).

Área de Educação.

Área de atuação: Avaliação, Políticas Públicas e Formação de Professores.

Cind Nascimento Silva, Secretaria de Educação do Município de Brejões/Bahia. Área de atuação: Coordenação Pedagógica

Professora da Educação Básica.

Coordenadora Pedagógica.

References

ALONSO, M. A supervisão e o desenvolvimento profissional do professor. In: São Paulo, n. 192, maio 2008. Disponível em: http://revistaescola.abril.com.br/edicoes/0192/. Acessado em: 29 ago. 2014.

BRASIL. Lei 5.962, de 11 de agosto de 1971. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L5692.htm. Acesso em: 23 jan. 2015.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com alterações adotadas pelas Emendas Constitucionais nº1/92 e 31/2000 e pelas Emendas Constitucionais de Revisão n. 1 a 6/94. Brasília: Senado Federal: 2001.

BRASIL. Lei 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Disponível em: http://www.senadofederal.gov.br/legislação/listapublicações.html. Acesso em: 25 jan. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para 15 Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura.

BAHIA, Secretaria da Educação. Legislação básica do magistério público estadual de Ensino Fundamental e médio: Estatuto – regulamento e plano de carreira. Salvador, Lei nº 7.023 de 23/01/1997 e Decreto nº 6.471 de 01/06/1997.

BAHIA. Lei no 8.261, de 29 de maio de 2002. Dispõe sobre o Estatuto do Magistério Público do Ensino Fundamental e Médio do Estado da Bahia.

BRZEZINSKI, I. Pedagogia, pedagogos e formação de professores: busca e movimento. Campinas, SP: Papirus, 2007.

BRUNO, E. B. G. Desejo e condições para mudança no cotidiano de uma coordenadora pedagógica. In: PLACCO, V. M. N. S.; ALMEIDA, L. R. (orgs.). O Coordenador pedagógico e o cotidiano da escola. 3. ed. São Paulo, Loyola, 2005.

FREIRE, Paulo. Educação: sonho possível. In: BRANDÃO, C. R. (org). O educador: vida e morte. 2 ed. Rio de Janeiro: Graal, 1982

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GADOTTI, Moacir. Educação e poder: introdução à pedagogia do conflito. São Paulo: Cortez, 1980.

GARRIDO, E. Espaço de formação continuada para o professor-coordenador. In: BRUNO, E. B. G.; ALMEIDA, L. R.; CHRISTOV, L. H. S. (Org.). O coordenador pedagógico e a formação docente. 8 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2007, cp. 1, 9-15p.

GEGLIO, P. C. O papel do coordenador pedagógico na formação do professor em serviço. In: PLACCO, V. M. N. S.; ALMEIDA, L. R. O coordenador pedagógico e o cotidiano da escola. 3 ed. São Paulo, Edições Loyola, 2005, cp.9, 113-120p.

LIBANEO, José C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5 ed. Revista e ampliada. Goiania: Alternativa, 2008.

LUCK, H. Ação integrada: administração, supervisão e orientação educacional. 25. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

MEDINA, A. S. Supervisão escolar: da ação exercida à ação repensada. Porto Alegre, Edipucrs, 1995.

PLACCO, V. M. N. de S.; ALMEIDA, L. R. de. O coordenador pedagógico e o cotidiano da escola (Orgs.). São Paulo: Edições Loyola, 2003.

SILVA, C. N. Atuação do coordenador pedagógico nas escolas públicas municipais de Brejões/BA. Trabalho de Conclusão de Curso – Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Amargosa, 2016.

SILVA, N.; SILVA, C. N. Dimensões da Qualidade da Formação de Professores nas Bases Legais Brasileiras. In: GARCIA, R. P. M. Educação como princípio para a Sustentabilidade: políticas, saberes e experiências formativas. Cruz das Almas. UFRB, 2016.

VASCONCELOS, C. dos S. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Libertad Editora, 2006.

Published

01/09/2017

How to Cite

GARCIA, R. P. M.; SILVA, C. N. Professional action of the pedagogical engineer and the implications in quality in teaching and learning. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 1405–1422, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n3.2017.10104. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10104. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Artigos