Determinant faction in the rotation of principals in the municipal public schools of Fortaleza
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v24i1.12736Keywords:
Principals rotation, Management team, Profile, Performance.Abstract
The present work seeks to know the factors that interfere in the rotation of the principals of the municipal public schools of Fortaleza, in the period 2013-2018. The survey took place in schools in the District of Education III. The factors identified were: the composition of the management team, the performance of students in external evaluations and the profile of the school principal in terms of academic training, leadership and teaching/management experience. The survey identified 03 (three) schools: Alpha, Beta and Gamma with the highest number of exchanges of principals in the period 2013-2018, each with 03(three) changes of direction. The results point to divergent opinions between school managers and the leaders of the District of Education III and the Municipal Department of Education – SME. In this context it is necessary to review the legislation regarding the composition of the management team, especially about the position of pedagogical coordinator and teaching levels of the school units.Downloads
References
BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília. 16ª ed. Brasília: Câmara dos Deputados, 2016. Disponível em: http://bd.camara.gov.br/bd/bitstream/handle/bdcamara/19339/ldb_13ed.pdf?sequence=46. Acesso em: 15 fev. 2019.
CATANI, D. B. (Org.). Docência, memória e gênero: estudos sobre formação. São Paulo: Escritura Editora, 1997.
FORTALEZA. Lei Complementar nº 169, de 12 de setembro de 2014. Dispõe sobrea gestão democrática e participativa da rede pública municipal de ensino de Fortaleza, institui o Programa Municipal de Manutenção e Desenvolvimento do Ensino (PMDE), modifica o estatuto do magistério de Fortaleza e dá outras providencias. Fortaleza, CE, p. 01-09, 15 set. 2014.
FREITAS, I. M. A. C. Qualidade da educação, gestão democrática e avaliação. In: FRANÇA, Magna. Sistema Nacional de Educação e o PNE (2011-2020) diálogos e perspectivas. Brasília: Liber Livro, p. 63-83, 2009.
LUCK, H. Liderança em gestão escolar. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. (Série cadernos de Gestão; vol. IV).
MAGALHÃES JÚNIOR, A. G.; FARIAS, M. A. SPAECE: Uma história em sintonia com avaliação educacional do Governo Federal. Humanidades, Fortaleza, v. 31, n. 2, p. 525-547, jul. 2016. Disponível em: periodicos.unifor.br/rh/article/view/6036. Acesso em: 23 mar. 2018.
PARO, V. H. Gestão escolar, democracia e qualidade do ensino. São Paulo: Ática, 2007.
VIEIRA, S. L.; VIDAL, E. M. Perfil e formação de gestores escolares no Brasil. Dialogia, São Paulo, v. 1, n. 19, p. 115-130, jan./jul. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.5585/dialogia.n19.4984. Acesso em: 30 mar. 2019.
VIEIRA, S. L.; VIDAL, E. M. Gestão escolar: formar o diretor a partir do professor? Dialogia, São Paulo, v. 1, n. 22, p. 115-130, jul./dez. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.5585/dialogia.n22.6078. Acesso em: 26 jan. 2019.