Teaching basic concepts of cryptography in professional high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i2.14469

Keywords:

Practices , Teaching , Learning , Cryptography

Abstract

The cryptography is present in several operations performed daily by people, such as online shopping or in dialogues using computer equipment and the Internet as a proxy. Although cryptography is very important in the contemporary context, the teaching of the cryptography subject is new for students at professional high school. In this regard, one of the biggest challenges is to motivate students in using the cryptographic methods in the classroom. The objective of this work is to investigate the use and learning of cryptography by students at professional high school. For this purpose, the Survey methodology was used with self-evaluative questions about the motivation, understanding and the use of computational tools containing basic cryptography concepts. An analysis of the responses suggests that most students find the cryptography subject difficult to learn, but all of them were able to practice and learn at least one of the cryptographic techniques taught.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Regina Paiva Melo Marin, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF GOIANO), Urutaí – GO

Professora no curso de Informática. Doutorado em Ciência da Computação (CENTRALESUPÉLEC) – França.

Jackson Gomes Soares Souza , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), Campinas – SP

Docente no Curso de Informática. Doutorando em Educação Escolar (UNESP).

Luciano Heitor Gallegos Marin, Universidade de Fortaleza (UNIFOR), Fortaleza – CE

Professor do Laboratório de Ciências de Dados e Inteligência Artificial (LCDIA). Doutorado em Engenharia (RENNES 1) – França.

References

ABNT – ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR ISO/IEC 27001: Tecnologia da informação - Técnicas de segurança - Sistemas de gestão de segurança da informação - Requisitos. Rio de Janeiro, RJ: ABNT, 2013.

ALVARENGA, L. G. Criptografia clássica e moderna. Clube de Autores, 2017.

BASTA, A.; BASTA, N.; BROWN, M. Segurança de computadores e teste de invasão. São Paulo, SP: Cengage Learning, 2014.

BELLARE, M.; ROGAWAEY, P. Introduction to modern cryptography. Davis, United States of America: University of California at Davis, 2005. Disponível em: https://web.cs.ucdavis.edu/~rogaway/classes/227/spring05/book/main.pdf. Acesso em: 06 fev. 2019.

CERT – CENTRO DE ESTUDOS E TRATAMENTO DE INCIDENTES DE SEGURANÇA NO BRASIL. Cartilha de Segurança para Internet versão 4.0. São Paulo, SP: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2012. Disponível em: https://cartilha.cert.br/livro/cartilha-seguranca-internet.pdf. Acesso em: Acesso em: 04 abr. 2019.

FINNEY, H. et al. OpenPGP Message Format. RFC 4880. 2007. Disponível em: https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc4880. Acesso em: 23 maio 2019.

GESSINGER, R. M. Atividade em grupo. In: GRILLO, M. C. et al. A Gestão da Aula Universitária na PUCRS. Porto Alegre, RS: EdiPUCRS, 2008. p. 109-118.

GIANOTTO, D. E. P.; DINIZ, R. E. S. Formação inicial de professores de biologia: a metodologia colaborativa mediada pelo computador e a aprendizagem para a docência. Revista Ciência & Educação, v. 16, n. 3, p. 631–648, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/j/ciedu/a/m8BHLB9MbCb5zYhxKsVvcsk/abstract/?lang=pt. Acesso em: 06 jun. 2019.

LAUDON, K.; LAUDON, J. Sistemas de informações gerenciais. São Paulo, SP: Pearson Prentice Hall, 2014.

MASSETO, M. T. Competências pedagógicas do professor universitário. São Paulo, SP: Summus Editora, 2012.

OLEJAR, D.; STANEK, M. Some aspects of cryptology teaching. In: IFIP WG 11.8 1st World Conference on Information Security Education WISE1. 1999. p. 1-9. Disponível em: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.21.4050&rep=rep1&type=pdf. Acesso em: 06 ago. 2019.

OPENPGP. OpenPGP. 2018. Disponível em: https://www.openpgp.org. Acesso em: 20 maio 2019.

SILVA, V. et al. Mineração de dados utilizando análise de redes social para identificar tendências de participação em aulas presenciais. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION, 28., 2017, Recife. Anais […]. Recife, PE, 2017. p. 1467-1476. Disponível em: https://br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/7677. Acesso em: 30 set. 2020.

SONG, X.; DENG, H. Taking flexible and diverse approaches to get undergraduate students interested in cryptography course. In: First International Workshop on Education Technology and Computer Science. 2009. v. 2, p. 490-494. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/document/4959085. Acesso em: 09 abr. 2019.

STALLINGS, W. Criptografia e segurança de redes: princípios e práticas. 6. ed. São Paulo, SP: Pearson Education do Brasil, 2015. 578 p.

VERACRYPT. Veracrypt: versão 1.18 de 2018. Disponível em: https://www.veracrypt.fr/en/Home.html. Acesso em: 20 maio 2019.

Published

01/08/2021

How to Cite

MARIN, R. P. M.; SOUZA , J. G. S.; MARIN, L. H. G. Teaching basic concepts of cryptography in professional high school. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 2, p. 1282–1296, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i2.14469. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14469. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos