Educational public policies and democracy in the brazilian political scenario

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25iesp.4.15932

Keywords:

Public policies, Education, Democracy, Policy

Abstract

This manuscript will analyze the relationship, not always explicit, between public educational policies and democracy, in order to reflect the understanding of the relationship in contemporary education and in the consolidation of the democratic state in Brazil. It is a narrative or critical review of the literature, structured in two parts. The first part is based on a synthesis of the role of the State in the conception and execution of educational policies and on the idea of thinking public policies ontologically. The second part is based on movements of reverberation, contextualization, generalization and synthesis of the discourse of the political scientist Yascha Mounk.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávia Oliveira de Assis Lourenço, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Marília – SP

Mestranda, departamento de educação.

Fernanda Gonçalves Gomes, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Marília – SP

Mestranda, departamento de educação.

Patrícia Ribeiro Mattar Damiance, Fundação Educacional do Município de Assis – (FEMA), Assis – SP

Docente. Departamento de Ciências da Saúde.

References

AFONSO, A. J. Avaliação educacional: regulação e emancipação – para uma sociologia das políticas avaliativas contemporâneas. São Paulo: Cortez, 2000.

ALMEIDA, M. R. Democracia liberal está sendo corroída, afirma cientista político. Entrevistado: Yascha Mounk. Folha de S. Paulo, São Paulo, 28 abr. 2019. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5459771/mod_resource/content/1/Democracia%20liberal%20esta%CC%81%20sendo%20corroi%CC%81da%2C%20afirma%20cientista%20poli%CC%81tico%20-%2028_04_2019%20-%20Ilustri%CC%81ssima%20-%20Folha.pdf. Acesso em: 18 ago. 2021.

BALL, S. J. Novos Estados, nova governança e nova política educacional. In: APPLE, M. W.; BALL, S. J.; GANDIN, L. A. Sociologia da educação: análise internacional. Trad. Cristina Monteiro. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 177-189. ISBN 978-85-65848-32-9.

BARROS, D. L. P. de. A mentira e o humor no discurso político brasileiro. Estudos Semióticos, v. 17, n. 1, p. 1-12, 2021. DOI: 10.11606/issn.1980-4016.esse.2021.182077

BAUMAN, Z.; BORDONI, C. Crise em Estado. In: BAUMAN, Z.; BORDONI, C. Estado de crise. Trad. Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Zahar, 2016. p. 11-15. Disponível em: https://static.fnac-static.com/multimedia/PT/pdf/9789896416300.pdf. Acesso em: 15 ago. 2021.

BRASIL 247. Bolsonaristas voltam às ruas para pedir ditadura, AI-5 e fim da quarentena. [S. l.: s. n.], 19 abr. 2020. Disponível em: https://www.brasil247.com/brasil/bolsonaristas-voltam-as-ruas-para-pedir-ditadura-ai-5-e-fim-da-quarentena-video. Acesso em: 13 ago. 2021.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 05 out. 1988. Legislativo. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 15 ago. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 27833, 23 dez. 1996. Legislativo.

BURTON, G. Teorizando o Estado e a globalização na política e políticas educacionais. Revista Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 9, n. 2, p. 315-332, jul./dez. 2014.

CARNOY, M. Estado e teoria política. Trad. Puccamp. 3.. ed. Campinas: Papirus, 1990.

MAINARDES, J. Análise de políticas educacionais: breves considerações teórico-metodológicas. Contrapontos, Itajaí, v. 9, n. 1, p. 4-16, jan./abr. 2009. Disponível em: http://ri.uepg.br/riuepg/bitstream/handle/123456789/240/ARTIGO_An%C3%A1lisePoliticasEducacionais.pdf?sequence=1. Acesso em: 17 ago. 2021.

MAINARDES, J. Reflexões sobre o objeto de estudo da política educacional. Laplage em Revista, Sorocaba. v. 4, n. 1, p. 186-201, jan./abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.24115/S2446-6220201841399p

MOISÉS, J. A. Os significados da democracia segundo os brasileiros. Opinião Pública, Campinas, v. 16, n. 2, p. 269-309, nov. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/op/v16n2/a01v16n2.pdf. Acesso em: 13 ago. 2021.

MOTTA, R. P. S. Sobre as origens e motivações do Ato Institucional 5. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 38, n. 79, p. 1-10, dez./2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102 01882018000300011&lng=pt&tlng=pt#fn1. Acesso em: 8 jul. 2021.

OLIVEIRA, A. F. Políticas públicas educacionais conceito e contextualização numa perspectiva didática. In: OLIVEIRA, A. F. (org.). Fronteiras da Educação: desigualdades, ontologia e políticas educacionais. Goiânia: Editora PUC Goiás, 2010, p. 95-104. Disponível em: https://www.sinprodf.org.br/wp-content/uploads/2012/01/texto-4-pol%C3%8Dticas-p%C3%9Ablicas-educacionais.pdf. Acesso em: 16 ago. 2021.

REZENDE, C. Weintraub: 'Não quero sociólogo, antropólogo e filósofo com o meu dinheiro'. Notícias UOL, 14 jun. 2020. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/colunas/constanca-rezende/2020/06/14/weintraub-nao-quero-sociologo-antropologo-e-filosofo-com-meu-dinheiro.htm?cmpid=copiaecola. Acesso em: 13 ago. 2021.

SAVIANI, D. Estado e política educacional na educação brasileira. Vitória: Edufes, 2011. ISBN 8577720713.

Published

08/12/2021

How to Cite

LOURENÇO, F. O. de A.; GOMES, F. G.; DAMIANCE, P. R. M. Educational public policies and democracy in the brazilian political scenario. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. esp.4, p. 1931–1941, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25iesp.4.15932. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15932. Acesso em: 18 jul. 2024.