When the school is the target of extreme violence

ethical-political-affective implications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v29i00.19689

Keywords:

Education, Extreme violence, Teacher training, Ethical-political-affective suffering

Abstract

Attacks of extreme violence against school communities are a phenomenon that is difficult to explain given the complexity of the elements that determine them. Predicting and controlling these barbaric events challenges experts from various fields. The research analyzed the ethical-political-affective implications of extreme violence for educators and students in undergraduate courses at a public higher education institution. This is an exploratory study. The subjects were teachers and students from teacher training programs. The data collection instruments were interviews and Affective Maps. The research highlighted the importance of seeking explanations for the problem of extreme violence, indicating that these events are strongly influenced by social networks, mobilizing a significant emotional burden manifested through feelings of fear, insecurity, pain and vulnerability. Training curricula need to consider this phenomenon. Coping involves prevention strategies based on dialogue and respect for diversity.

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Author Biographies

José Reginaldo Feijão Parente, Universidade Estadual do Vale do Acaraú

Universidade Estadual do Vale do Acaraú (UVA), Sobral – CE – Brasil. Psicólogo. Professor adjunto do curso de Pedagogia da UVA. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Saúde da Família. Coordenador do Observatório da Educação UVA.

Betânia Moreira de Moraes Guerra, Universidade Estadual do Ceará

Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza – CE – Brasil. Psicóloga. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UECE. Membro do Observatório da Educação UVA.

Maristela Inês Osawa Vasconcelos, Universidade Estadual do Vale do Acaraú

Universidade Estadual do Vale do Acaraú (UVA), Sobral – CE – Brasil. Enfermeira. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Saúde da Família. Membro do Observatório da Educação UVA.

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Published

21/02/2025

How to Cite

PARENTE, J. R. F.; GUERRA, B. M. de M.; VASCONCELOS, M. I. O. When the school is the target of extreme violence : ethical-political-affective implications. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 29, n. 00, p. e025004, 2025. DOI: 10.22633/rpge.v29i00.19689. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/19689. Acesso em: 22 apr. 2025.