Escherichia coli as a model for evaluating the progress of learning undergraduate students in microbiology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v28i00.19569

Keywords:

Escherichia coli, EIEC, Pathogenicity, Teaching, Active teaching methodology

Abstract

To assess the progress of undergraduate students in the Biomedical Sciences course at USP, we implemented the "Adopt a Bacteria" methodology within the bacteriology course. We focused on Escherichia coli as a model to explore fundamental concepts in bacterial genetics, morphology, and pathogenesis. To validate this active learning approach, we collected metrics related to the richness and complexity of the discourse generated by students through their social media posts during 2022 and 2023. We analyzed these metrics using Shannon indices and Python. The results indicated that the posts on the three topics were complex and showed an increase in the richness of the students' discourses. It is concluded that this teaching strategy, based on the methodology, enhanced the repertoire of concepts and the complexity of discourse, reflecting increased student engagement and interest in microbiology.

Downloads

Author Biographies

Lara Nardi Baroni, Universidade de São Paulo

Estudante de Mestrado do Instituto de Ciências Biomédicas (ICB).

Rafaela Barberis Canjani, Universidade de São Paulo

Estudante de Mestrado do Programa de Pós-Graduação Interunidades em Bioinformática (PPGIB) / Instituto de Ciências Biomédicas (ICB).

Samantha Carvalho Maia Brito, Universidade de São Paulo

Estudante de Mestrado do Instituto de Ciências Biomédicas (ICB).

Barbara Rodrigues Cintra Armellini, Universidade de São Paulo

Estudante de Doutorado do Instituto de Ciências Biomédicas (ICB).

Bruna Sayuri Cardoso Ogusku, Universidade de São Paulo

Estudante de Mestrado do Instituto de Ciências Biomédicas (ICB).

Robson Francisco De Souza, Universidade de São Paulo

Professor associado do departamento de Microbiologia.

Ana Carolina Ramos Moreno, Instituto Butantan

Pesquisadora Científica do Laboratório de Desenvolvimento de Vacinas do Centro de Biotecnologia (LDV).

Rita de Cássia Café Ferreira, Universidade de São Paulo

Professor associado do departamento de Microbiologia, ICB.

References

ARMELLINI, B. R. C. Utilização do ensino híbrido no ensino médio e superior com uso do “Adote uma bactéria” como ferramenta para inserção das redes sociais no estudo de Microbiologia. 2021. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021.

BOTTE, D. A. C.; SOUZA, R. D.; PIANTOLA, M. A. F.; ALVES, R. P. S.; FRANÇOSO, O. A. J.; FERREIRA, R. C. C. Microbiologia no ensino superior: “Adote uma bactéria” (e o Facebook). Microbiol. Foco, [S. l.], v. 23, n. 5, p. 5-9, 2014.

DA SILVA, S. F., COLOMBO, A. V. Jogos: Uma Proposta Pedagógica no ensino da Microbiologia para o Ensino Superior. Revista de Psicologia, Vale do São Francisco, v. 13, n. 45, p. 110-123, 2019.

DE SOUZA MOREIRA, B., AZOLA, J. D. S. M., GOUVÊA, C. M. C. P. Marcadores moleculares para identificação e caracterização do potencial patogênico de Escherichia coli e Staphylococcus aureus. SaBios - Revista de Saúde e Biologia, Alfenas, v. 13, n. 1, p. 41-52, 2018.

FREEMAN, S.; EDDY, S. L.; MCDONOUGH, M.; SMITH, M. K.; OKOROAFOR, N., JORDT, H.; WENDEROTH, M. P. Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the national academy of sciences, [S. l.], v. 111, n. 23, p. 8410-8415, 2014.

LEGAREE, B. A. Using Facebook to engage microbiology students outside of class time. Journal of microbiology & biology education, Fort McMurray, v. 15, n. 2, p. 301, 2014.

LEVINSON, W. Microbiologia médica e imunologia. São Francisco, California: Editora McGraw Hill Education Brasil, 2016.

MERKEL, S. M. American Society for Microbiology resources in support of an evidence-based approach to teaching microbiology. FEMS microbiology letters, [S. l.], v. 363, n. 16, p. fnw172, 2016.

MORENO, A. C. R.; PASTERNAK TASCHNER, N.; PIANTOLA, M. A. F.; ARMELLINI, B. R. C.; LELLIS-SANTOS, C.; FERREIRA, R. D. C. C. Real Lab Day: undergraduate scientific hands-on activity as an authentic learning opportunity in microbiology education. FEMS Microbiology Letters, São Paulo, v. 370, p. fnad062, 2023.

PIANTOLA, M. A. F.; MORENO, A. C. R.; MATIELO, H. A.; TASCHNER, N. P.; CAVALCANTE, R. C. M.; KHAN, S.; FERREIRA, R. D. C. C. Adopt a Bacterium–an active and collaborative learning experience in microbiology based on social media. Brazilian journal of microbiology, São Paulo, v. 49, p. 942-948, 2018.

RODRIGUES HOFFMANN, A.; PATTERSON, A. P.; DIESEL, A.; LAWHON, S. D.; LY, H. J.; STEPHENSON, C. E.; MANSELL, J.; STEINER, J. M.; DOND, S. E; SUCHODOLSKI, J. S. The skin microbiome in healthy and allergic dogs. PloS one, [S. l.], v. 9, n. 1, e83197, 2014.

SHANNON, C. E. A mathematical theory of communication. The Bell system technical journal, [S. l.], v. 27, n. 3, p. 379-423, 1948.

TASCHNER, N, P, DE ALMEIDA, L. G., POSE, R. A., FERREIRA, R. Adopt a Bacterium: a professional development opportunity for teacher assistants. FEMS Microbiology Letters, São Paulo, v. 367, n. 16, 2020.

TORRISSI-STEELE, G.; DREW, S. The literature landscape of blended learning in higher education: The need for better understanding of academic blended practice. International journal for academic development, [S. l.], v. 18, n. 4, p. 371-383, 2013.

Published

19/08/2024

How to Cite

BARONI, L. N.; CANJANI, R. B.; BRITO, S. C. M.; ARMELLINI, B. R. C.; OGUSKU, B. S. C.; SOUZA, R. F. D.; MORENO, A. C. R.; FERREIRA, R. de C. C. Escherichia coli as a model for evaluating the progress of learning undergraduate students in microbiology. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 28, n. 00, p. e023022, 2024. DOI: 10.22633/rpge.v28i00.19569. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/19569. Acesso em: 6 apr. 2025.

Most read articles by the same author(s)