Gender and sexuality in funk music

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v17i00.13646

Keywords:

Gender, Sexuality, Pedagogical practices, Music

Abstract

This work was developed as a project within the curricular component of Natural Sciences, on the theme "Life and Evolution" and analyzed the issue of gender and sexuality present in most Brazilian funk music lyrics, from the 2010s, from the 2017s and 2018. This musical rhythm brings stereotypical allusions of gender and sexuality, which portray the figure of the woman as an object of pleasure and with social representativeness inferior to that of men. The work involved two eighth grade classes, from a school in the interior of São Paulo, in the content of Reproductive Processes and Sexuality. The issues of gender and sexuality appear in the curriculum of the state of São Paulo as a transversal theme in the National Curriculum Parameters (PCNs), entitled Sexual Orientation. At the end of the work, we observed that the pedagogical practices used in the school context barely address these issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andreza Olivieri Lopes Carmignolli, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Doutoranda em Educação Escolar.

Luci Regina Muzzeti, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Livre Docente em Sociologia do Departamento de Didática e Professora de Educação Escolar. Doutorado em Educação (UFSCAR).

Laís Inês Sanseverinato Micheleti, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Mestranda em Educação Escolar, pesquisa CAPES.

Maria Fernanda Celli de Oliveira, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Doutoranda em Educação Escolar.

References

BOURDIEU, P. A Escola Conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: BOURDIEU, P. Escritos da Educação. Petrópolis: Vozes, 2003. p. 41-79.

BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: EDUSP; Porto Alegre: Zouk, 2007. p. 444-447.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais. 3. ed. Brasília, 1997.

CARMIGNOLLI, A. O. L. A influência dos capitais cultural, social e econômico no sucesso da trajetória escolar. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2019.

LEBARON, F. Capital. In: CATANI, A. M.; NOGUEIRA, M. A.; HEY, A. P.; MEDEIROS, C. de. (org.). Vocabulário Bourdieu. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017. p. 101-103.

LIMA, B. A.; ZUCCO, L. P. Representações de gênero em letras de música juvenil – estudo do caso "paquitas new generation". Prisma.com (Portugal), n. 11, p. 103-119, 2010. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/64142. Acesso em: 21 maio 2021.

PATRICK, J. A. Transformações no funk carioca (1980-2017). 2019. Dissertação (Mestrado em Música), Escola de Música e Artes Cênicas, Faculdade Federal de Góias, Góias, 2019.

QUINO, J. S. L. Toda Mafalda, Corpus periférico. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

SÃO PAULO. Secretaria de Educação. Currículo do Estado de São Paulo: Ciências da Natureza e suas tecnologias. São Paulo, 2010.

SOUSA, I. S. Paródia e gênero no ensino fundamental II: discutindo imagens da mulher a partir da retextualização de letras de funk. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras – PROFLETRAS) – Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, 2016.

Published

28/06/2021

How to Cite

CARMIGNOLLI, A. O. L.; MUZZETI, L. R.; MICHELETI, L. I. S.; OLIVEIRA, M. F. C. de. Gender and sexuality in funk music. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 17, n. 00, p. e021009, 2021. DOI: 10.26673/tes.v17i00.13646. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/13646. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)