Experience of interprofessional collegiate management in education through work for health

Contributions for reorientation of professional training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v19i00.17558

Keywords:

Higher Education, Unified Health System, Health Management, Public Health

Abstract

The objective of the manuscript was to narrate in a critical-reflexive way the experience of interprofessional collegiate management in the context of the Education Program for Work for Health/GraduaSUS in the municipality of Governador Valadares-MG, focusing on the impacts of the integration of teaching-service-community. To this end, an in-depth description of what was experienced was carried out, followed by a reflection dialogue with the literature, to understand the potentialities, limitations, and needs for improvement of the adopted management model. The attributions of the managing collegiate were: to manage the program's organization, to dialogue with the Municipal Health Department in the operationalization of actions, to plan and guide the activities proposed in the tutorial groups and to plan, organize and promote debates. Interprofessional collegiate management allowed the development of teamwork skills, interdepartmental approximation, and the integration of knowledge from the professions in achieving the project's results. In addition, it leveraged education through work in health training in the community, in line with the National Curriculum Guidelines for the health area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nízia Nízia Araújo Vieira Almeida, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Governador Valadares – MG – Brasil

Professora Assistente no Departamento de Nutrição.

Lélia Cápua Nunes, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Governador Valadares – MG – Brasil

Professora Adjunta no Departamento de Medicina.

Larissa de Freitas Bonomo, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Governador Valadares – MG – Brasil

Professora Adjunta no Departamento de Farmácia.

Érica Cesário Defilipo, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Governador Valadares – MG – Brasil

Professora Adjunta no Departamento de Fisioterapia.

Andréia Cristiane Carrenho Queiroz, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Governador Valadares – MG – Brasil

Professora Adjunta no Departamento de Educação Física.

Pedro Henrique Berbert de Carvalho, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Governador Valadares – MG – Brasil

Professor Adjunto no Departamento de Educação Física.

Waneska Alexandra Alves, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Governador Valadares – MG – Brasil

Professora Associada no Departamento de Nutrição.

Liliana Batista Vieira, Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL), Alfenas – MG – Brasil

Professora Adjunta no Departamento de Alimentos e Medicamentos.

Luciana de Cássia Cardoso, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora – MG – Brasil

Professor Adjunto no Departamento de Odontologia Restauradora.

Luiz Eduardo de Almeida, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Governador Valadares – MG – Brasil

Professora Associada no Departamento de Nutrição.

References

ALBUQUERQUE, V. S. et al. A integração ensino-serviço no contexto dos processos de mudança na formação superior dos profissionais da saúde. Rev. bras. educ. med, v. 32, n. 3, p. 356-362, 2008.

ARAÚJO, T. A. M. et al. Multiprofissionalidade e interprofissionalidade em uma residência hospitalar: o olhar de residentes e preceptores. Interface, Botucatu, v. 21, n. 62, p. 601-613, 2017.

BATISTA, N. A. et al. Educação interprofissional na formação em Saúde: a experiência da Universidade Federal de São Paulo, campus Baixada Santista, Santos, Brasil. Interface, Botucatu, v. 22, n. supl. 2, p. 1705-1715, 2018.

BOUD, D.; SOLOMON, N. (Eds.). Work-based learning: a new higher education?. Buckingham: The Society for Research into Higher Education & Open University Press, 2001.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES, n. 3, de 7 de novembro de 2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem. Brasília, DF: CNE, 2001.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria n. 1.802, de 26 de agosto de 2008. Institui o Programa de Educação pelo trabalho para a Saúde - PET-Saúde. Brasília, DF: MS, 2008.

BRASIL. Ministério da Saúde. Edital n.13, de 28 de setembro de 2015. Seleção para o programa de educação pelo trabalho para a saúde PET-Saúde/GraduaSUS 2016/2017. Brasília, DF: MS, 2015.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação na Saúde. Curso de formação de facilitadores de educação permanente em saúde: unidade de aprendizagem – análise do contexto da gestão e das práticas de saúde. Rio de Janeiro: MS, SGTES, DEGES, FIOCRUZ, 2005.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria n. 165, de 04 de abril de 2016. Homologa o resultado do processo de seleção dos Projetos que se candidataram ao Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde - PET-Saúde/GraduaSUS - 2016/2017. Brasília, DF: MS, 2016.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação na Saúde. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde: o que se tem produzido para o seu fortalecimento? Brasília, DF: MS, SGTES, DEGES, 2018.

CECCIM, R. B. Emergência de um “Campo de Ação Estratégica”: ordenamento da formação e educação permamente em saúde. Sanare, v. 18, n. 2, p. 68-80, 2019.

CECCIM, R. B.; FEUERWERKER, L. C. M. O quadrilátero da formação para a área da saúde: ensino, gestão, atenção e controle social. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 14, p. 41-65, 2004.

CECÍLIO, L. C. O. Colegiados de gestão em serviços de saúde: um estudo empírico. Cad. Saúde Pública, v. 26, n. 3, p. 557-566, 2010.

COLARES, K. T. P.; OLIVEIRA, W. Metodologias Ativas na formação profissional em saúde: uma revisão. Rev.Sustinere, v. 6, n. 2, p. 300-320, 2018.

CUNHA M. I. Os conceitos de espaço, lugar e território nos processos analíticos da formação dos docentes universitários. Educ Unisinos, v. 12, n. 3, p. 182-186, 2008.

FARIAS-SANTOS, B. C. S.; NORO, L. R. A. PET-Saúde como indutor da formação profissional para o Sistema Único de Saúde. Ciênc. saúde coletiva, v. 22, n. 3, p. 997-1004, 2017.

FIGUEIREDO, E. B. L. et al. Educação Permanente em Saúde: uma política interprofissional e afetiva. Saúde Debate, v. 46, n. 135, p. 1164-1173, 2022.

FONSÊCA, G. S. et al. Educação pelo trabalho: reorientando a formação de profissionais da saúde. Interface, Botucatu, v.18, n. 50, p. 571-583, 2014.

FRANÇA, T. et al. PET-Saúde/GraduaSUS: retrospectiva, diferenciais e panorama de distribuição dos projetos. Saúde em Debate, v. 42, n. 2, p. 286-301, 2018.

LACERDA, F. C. B.; SANTOS, L. M. D. Integralidade na formação do ensino superior: metodologias ativas de aprendizagem. Avaliação, Campinas, v. 23, n. 3, p. 611-627, 2018.

MACEDO, K. D. D. S. et al. Metodologias ativas de aprendizagem: caminhos possíveis para inovação no ensino em saúde. Esc Anna Nery, v. 22, n. 3, e20170435, 2018.

MAGNAGO, C. et al. Implantação das mesas nacionais de negociação permanente do Sistema Único de Saúde em secretarias estaduais e municipais de saúde. Saude soc, v. 26, n. 2, p. 336-347, 2017.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE (OMS). Marco para Ação em Educação Interprofissional e Prática Colaborativa. Redes de profissões de saúde. Genebra: 2010.

PEREIRA, A. L. P. et al. A integração ensino-serviço-gestão-comunidade na percepção de preceptores de graduandos na Atenção Primária à Saúde. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 32, n. 3, e320305, 2022.

PIMENTA, A. L. A construção de colegiados de gestão: a experiência de gestão da Secretaria Municipal de Saúde analisada por um ator político implicado. Saude soc, v. 21, n. 1, p. 29-45, 2012.

REDE UNIDA. VER-SUS. Proposta e objetivos. Rede Unida. [21--]. Disponível em: http://www.redeunida.org.br/en/versus/menu/objetivos/. Acesso em: 10 dez. 2022.

SANTOS, R. C. A.; MIRANDA, F. A. N. Articulação ensino-serviço na perspectiva dos profissionais de saúde da família. Revista de APS, v. 19, n. 1, p. 7-13, 2016.

SCHERER, M. D. A.; PIRES, D. P.; SCHWARTZ, Y. Trabalho coletivo: um desafio para a gestão em saúde. Rev Saúde Pública, v. 43, n. 4, p. 721-725, 2009.

SILVA, A. M.; MIRANDA, L. Paradoxos e limites da colaboração interprofissional: análise de um Núcleo Ampliado de Saúde da Família e Atenção Básica. Trabalho, educação e saúde, v. 20, e00504189, 2022.

SIMON, E. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem e educação popular: encontros e desencontros no contexto da formação dos profissionais de saúde. Interface, Botucatu, v. 18, n. 2, 1355-1364, 2014.

VASCONCELOS, A. C. F.; STEDEFELDT, E.; FRUTUOSO, M. F. P. Uma experiência de integração ensino-serviço e a mudança de práticas profissionais: com a palavra, os profissionais de saúde. Interface, Botucatu, v. 20, n. 56, p. 147-158, 2016.

VILLARDI, M. L.; CYRINO, E. G.; BERBEL, N. A. N. A metodologia da problematização no ensino em saúde: suas etapas e possibilidades. In: A problematização em educação em saúde: percepções dos professores tutores e alunos [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2015. p. 45-52.

ZARPELON, L. F. B.; TERENCIO, M. L.; BATISTA, N. A. Integração ensino-serviço no contexto das escolas médicas brasileiras: revisão integrativa. Ciênc. saúde coletiva, v. 23, n. 12, p. 4241-4248, 2018.

Published

01/01/2023

How to Cite

ALMEIDA, N. N. A. V.; NUNES, L. C.; BONOMO, L. de F.; DEFILIPO, Érica C.; QUEIROZ, A. . C. C.; CARVALHO, P. H. B. de; ALVES, W. A.; VIEIRA, L. B.; CARDOSO, L. de C.; ALMEIDA, L. E. de. Experience of interprofessional collegiate management in education through work for health: Contributions for reorientation of professional training. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 19, n. 00, p. e023002, 2023. DOI: 10.26673/tes.v19i00.17558. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/17558. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.