Education in sciences and inclusion of intellectual disability students: interests in physical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v21i2.13184

Keywords:

Inclusion, Science teaching, Teacher training.

Abstract

This article presents results of a research that had the objective of investigating the obstacles related to the process of educational inclusion of students with Intellectual Disability (DI), in the discipline of Physics, in a regular school. The research had a qualitative approach and was configured as a case study. For the data collection, two interviews were carried out, one with the regular teacher and the other with the support teacher. The data revealed that due to the gap in the formation of the regular teacher, the students did not have the opportunity to build knowledge related to the contents of Physics. In addition, the two professionals did not effectively develop collaborative work. Finally, the existence of attitudinal barriers, prejudices and stigmata by one of the teachers was observed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariangela Dias Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), Rio de Janeiro – RJ

Acadêmica do curso de Terapia Ocupacional.

Paloma Alinne A. Rodrigues, Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI), Itabira – MG

Professora do Instituto de Física e Química (IFQ). Coordenadora do grupo de pesquisa “Núcleo de Estudos em Formação Docente, Tecnologias e Inclusão (NEFTI)”.

References

BELO, C.; CABRAL, L.; CARIDADE, H.; SOUSA, R. Deficiência intelectual: terminologia e conceptualização. Disponível em: http://www.madeira-edu.pt/Portals/7/pdf/revista_diversidades/revistadiversidades_22.pdf#page=4. Acesso em: 7 jun. 2019.

BONI, V.; QUARESMA, J.S. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC, v. 2, n. 1, jan./jul. 2005, p. 68-80. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/18027/16976. Acesso em: 7 jun. 2019.

BRASIL. Lei n.º 8.069, de 13 de julho de 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 7 jun. 2019.

______. Declaração de Salamanca, 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 7 jun. 2019.

______. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn2.pdf. Acesso em: 7 jun. 2019.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial (SEESP). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.

______. Decreto n.º 7.611, de 17 de novembro de 2011. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2011/Decreto/D7611.htm#art11. Acesso em: 7 jun. 2019.

______. Lei n.º 12.796, de 4 de abril de 2013. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12796.htm. Acesso em: 7 jun. 2019.

______. Lei n.º 13.146, de 6 de julho de 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 7 jun. 2019.

______. Lei nº 13.409, de 28 de dezembro de 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/L13409.htm. Acesso em: 7 jun. 2019.

COSTA, R. P. M. Educação especial: aspectos conceituais e emergentes. São Carlos: EdUFSCar, 2009

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas, temas básicos de educação e ensino. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.

MARTINS, L. A. R. Um olhar para a formação docente na perspectiva da educação inclusiva. In: MARQUEZINE, M. C.; MANZINI, E. J.; BUSTO, R. M.; TANAKA, E. D. O.; FUJISAWA, D. S. (Org.). Políticas públicas e formação de recursos humanos em educação especial. Londrina: ABPEE, 2009. p. 107-118.

MENDES, E. G.; VILARONGA, C. A.; ZERBATO, A. P. O ensino colaborativo como apoio à inclusão escolar: unindo esforços entre a educação comum e especial. São Carlos: UFSCar, 2014.

MIRANDA, G. T.; GALVÃO FILHO, T. A. O professor e a educação inclusiva: formação, práticas e lugares. Salvador: EDUFBA, 2012.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, Bauru, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006.

NOGUEIRA-MARTINS, M.C.F.; BÓGUS, C.M. Considerações sobre a metodologia como recurso para o estudo humanização em saúde. Saúde e Sociedade, v.13, n.3, p.44-57, set-dez 2004

NÓVOA, A. (Coord.). Os professores e a sua formação. Tradução Graça Cunha, Cândida Hespanha, Conceição Afonso e José Antonio Sousa Tavares. Lisboa: Dom Quixote 1997.

PIMENTEL. Susana C. Formação de professores para a inclusão: saberes necessários e percursos formativos. In: MIRANDA, Theresinha G. GALVÃO FILHO. Teófilo A. (Orgs). O professor e a educação inclusiva: formação, práticas e lugares. Salvador: EDUFBA, 2012

RODRIGUES, P. A. A. A perspectiva dos futuros professores de Física para atuar em aulas inclusivas: sentidos e desafios na formação inicial. 2015. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/lista_area_12.htm. Acesso em: 7 jun. 2019.

ROPOLI, A. E.; MANTOAN, E. M. T.; SANTOS, T. C. M. T.; MACHADO, R. A educação especial na perspectiva da inclusão escolar: a escola comum inclusiva. 2010. Disponível em: http://www.acervodigital.unesp.br/handle/123456789/25849?locale=pt_BR. Acesso em: 7 jun. 2019.

SANT’ANA, M. I. Educação inclusiva: concepções de professores e diretores. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pe/v10n2/v10n2a09.pdf. Acesso em: 7 jun. 2019.

SANTOS, S; MORATO, P. Acertando o passo! Falar de deficiência mental é um erro: deve falar-se de dificuldade intelectual e desenvolvimental (DID). Por quê? Rev. Bras. Ed. Esp. Marília, v. 18, n. 1, p. 3-16, Jan/Mar. 2012.

SIQUEIRA, A. M.; RODRIGUES, P. A. A. Análise das pesquisas de educação inclusiva em periódicos relacionados ao ensino de ciências. In: VII CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO ESPECIAL E O X ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES DA EDUCAÇÃO ESPECIAL (X ENPEE), 2016, São Carlos. VII Congresso Brasileiro de Educação Especial, 2016. p. 1-14.

VELTRONE, A. A.; MENDES, G. E. Descrição das propostas do Ministério da Educação na Avaliação da Deficiência Intelectual. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/paideia/v21n50/14.pdf. Acesso em: 7 jun. 2019.

VITALIANO, R.C. Análise da necessidade de preparação pedagógica de professores de cursos de licenciatura para inclusão de alunos com necessidades educacionais especiais, Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 13, n. 3, p. 399-414, set./dez. 2007.

Published

01/08/2019

How to Cite

ALVES, M. D.; RODRIGUES, P. A. A. Education in sciences and inclusion of intellectual disability students: interests in physical education. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 21, n. 2, p. 374–386, 2019. DOI: 10.30715/doxa.v21i2.13184. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13184. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Edição Temática