Evaluation as na instrumento to guide school inclusion

Authors

  • Stephânia Cottorello Vitorino Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara
  • Sonia Maria Duarte Grego Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara – SP

DOI:

https://doi.org/10.30715/rbpe.v19.n2.2017.10900

Keywords:

Inclusive education. Assessment. Intellectual disability.

Abstract

The present work, is a part from the PhD thesis and aims to discuss school evaluation within the inclusive context, in a school for all. Firstly, the impasse of assessment and the conflicts it provides for students, teachers and managers are addressed. It also addresses the role of classificatory assessment, culturally constructed, therefore, far from its objective as an instrument for reflection on pedagogical action and consequently on student learning. Next, education for all is addressed, specifically the student with intellectual disability in the context of an inclusive school, and evaluation as an instrument capable of guiding an education that truly meets the specific needs of each student.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Stephânia Cottorello Vitorino, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar

Sonia Maria Duarte Grego, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara – SP

Professora Adjunto  do Departamento de Didática

References

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Institui as Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Resolução n.2, de 11 de setembro de 2001. Diário Oficial da União: República Federativa do Brasil, Câmara de Educação Básica, Brasília, DF, 14 set. 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB0201.pdf. Acesso em: 14 nov. 2017.

DUK, C.; MURILLO, F. J. Una evaluación inclusiva para una educación inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación inclusiva, Chile, v.6, n.1, p.11-13, 2012. Disponível em: http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol6-num1/editorial.pdf. Acesso em: 14 nov. 2017.

FERNANDES, D. O papel dos professores no desenvolvimento da avaliação para as aprendizagens. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO, 8., 2009, Olinda. Anais... Olinda: Sapiens, 2009. Disponível em: http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/5884/1/O%20Papel%20dos%20professores%20no%20desenvolvimento%20da%20avaliac%CC%A7a%CC%83o.pdf. Acesso em: 14 nov. 2017.

GLAT, R. et al. Estratégias pedagógicas para a inclusão de alunos com deficiência mental no ensino regular. In: GLAT, R. (Org.). Educação inclusiva: cultura e cotidiano escolar. Rio de Janeiro: 7Letras, 2009. p.81.

HADJI, C. A avaliação, regras do jogo: das intenções aos instrumentos. Porto: Ed. Porto, 1994.

HOFFMANN, J. M. L. Avaliar para promover: as setas do caminho. 9.ed. Porto Alegre: Mediação, 2006.

HOFFMANN, J. M. L. Avaliação: mito e desafio: uma perspectiva construtivista. Porto Alegre: Educação e Realidade, 1991.

HORNA, N. A. La evaluación em un modelo de escuela inclusiva. Aula de Innovación Educativa, Barcelona, n.191, p.42-44, mayo 2010. Disponível em: http://www.fapac.cat/sites/all/files/aula_2.pdf. Acesso em: 14 nov. 2017.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22.ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 1995.

PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens: entre duas lógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

RAMÍREZ, T. G. R. Evaluación inclusiva y calidad educativa: concreciones conceptuales y metodológicas. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v.1, n.3, p.19-29, 2010. Disponível em: https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/viewFile/2146/1676. Acesso em: 14 nov. 2017.

SAMPAIO, C. T.; SAMPAIO, S. M. R. Educação inclusiva: o professor mediando para a vida. Salvador: EDUFBA. 2009.

SANTIUSTE, V. B.; ARRANZ, M. L. Nuevas perspectivas em el concepto de evaluación. Revista de Educación, Madri, n.350, p.463-476, sep.-dic. 2009. Disponível em: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re350/re350_20.pdf. Acesso em: 17 nov. 2017.

UNESCO. Declaração de Salamanca e linha de Ação sobre Necessidades Educativas Especiais. 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 02 abr. 2016

VALENTIM. F. O. D. Inclusão de alunos com deficiência intelectual: considerações sobre avaliação da aprendizagem escolar. 2011. 143f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/91198/valentim_fod_me_mar.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 14 nov. 2017.

WEISZ, T.; SANCHESZ A. O diálogo entre o ensino e aprendizagem. 2.ed. São Paulo: Ática, 2006.

Published

01/06/2017

How to Cite

VITORINO, S. C.; GREGO, S. M. D. Evaluation as na instrumento to guide school inclusion. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 19, n. 2, p. 200–211, 2017. DOI: 10.30715/rbpe.v19.n2.2017.10900. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/10900. Acesso em: 30 jun. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.