Evaluation as na instrumento to guide school inclusion
DOI:
https://doi.org/10.30715/rbpe.v19.n2.2017.10900Keywords:
Inclusive education. Assessment. Intellectual disability.Abstract
The present work, is a part from the PhD thesis and aims to discuss school evaluation within the inclusive context, in a school for all. Firstly, the impasse of assessment and the conflicts it provides for students, teachers and managers are addressed. It also addresses the role of classificatory assessment, culturally constructed, therefore, far from its objective as an instrument for reflection on pedagogical action and consequently on student learning. Next, education for all is addressed, specifically the student with intellectual disability in the context of an inclusive school, and evaluation as an instrument capable of guiding an education that truly meets the specific needs of each student.Downloads
References
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Institui as Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Resolução n.2, de 11 de setembro de 2001. Diário Oficial da União: República Federativa do Brasil, Câmara de Educação Básica, Brasília, DF, 14 set. 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB0201.pdf. Acesso em: 14 nov. 2017.
DUK, C.; MURILLO, F. J. Una evaluación inclusiva para una educación inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación inclusiva, Chile, v.6, n.1, p.11-13, 2012. Disponível em: http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol6-num1/editorial.pdf. Acesso em: 14 nov. 2017.
FERNANDES, D. O papel dos professores no desenvolvimento da avaliação para as aprendizagens. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO, 8., 2009, Olinda. Anais... Olinda: Sapiens, 2009. Disponível em: http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/5884/1/O%20Papel%20dos%20professores%20no%20desenvolvimento%20da%20avaliac%CC%A7a%CC%83o.pdf. Acesso em: 14 nov. 2017.
GLAT, R. et al. Estratégias pedagógicas para a inclusão de alunos com deficiência mental no ensino regular. In: GLAT, R. (Org.). Educação inclusiva: cultura e cotidiano escolar. Rio de Janeiro: 7Letras, 2009. p.81.
HADJI, C. A avaliação, regras do jogo: das intenções aos instrumentos. Porto: Ed. Porto, 1994.
HOFFMANN, J. M. L. Avaliar para promover: as setas do caminho. 9.ed. Porto Alegre: Mediação, 2006.
HOFFMANN, J. M. L. Avaliação: mito e desafio: uma perspectiva construtivista. Porto Alegre: Educação e Realidade, 1991.
HORNA, N. A. La evaluación em un modelo de escuela inclusiva. Aula de Innovación Educativa, Barcelona, n.191, p.42-44, mayo 2010. Disponível em: http://www.fapac.cat/sites/all/files/aula_2.pdf. Acesso em: 14 nov. 2017.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22.ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 1995.
PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens: entre duas lógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
RAMÍREZ, T. G. R. Evaluación inclusiva y calidad educativa: concreciones conceptuales y metodológicas. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v.1, n.3, p.19-29, 2010. Disponível em: https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/viewFile/2146/1676. Acesso em: 14 nov. 2017.
SAMPAIO, C. T.; SAMPAIO, S. M. R. Educação inclusiva: o professor mediando para a vida. Salvador: EDUFBA. 2009.
SANTIUSTE, V. B.; ARRANZ, M. L. Nuevas perspectivas em el concepto de evaluación. Revista de Educación, Madri, n.350, p.463-476, sep.-dic. 2009. Disponível em: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re350/re350_20.pdf. Acesso em: 17 nov. 2017.
UNESCO. Declaração de Salamanca e linha de Ação sobre Necessidades Educativas Especiais. 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 02 abr. 2016
VALENTIM. F. O. D. Inclusão de alunos com deficiência intelectual: considerações sobre avaliação da aprendizagem escolar. 2011. 143f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/91198/valentim_fod_me_mar.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 14 nov. 2017.
WEISZ, T.; SANCHESZ A. O diálogo entre o ensino e aprendizagem. 2.ed. São Paulo: Ática, 2006.