The trajectories of school: perceptions of children / students and teachers

Authors

  • Luciana Ponce Bellido Giraldi Fundação Carlos Chagas (FCC), São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.30715/rbpe.v19.n2.2017.10958

Keywords:

School trajectories. Perceptions of students / children. Elementary School I.

Abstract

It can be said that there are two central themes that underlie the concept of childhood. The first is the socialization, linked mainly to social institutions such as the school and the family, where adults teach ways of being and acting in society for the maintenance and cohesion of the same. And the second is the individualization, in which the child is a subject of rights and a social protagonist. Pervaded by the socialization and individualization, understanding the perceptions that children / students can make on their own educational process has become an axis of fundamental importance for the understanding of school trajectories. So, the aim of this paper is to learn the perception of two children / students on school experiences and performances presented by them during part of the elementary school and to relate these perceptions of teachers who gave classes for them. This study has provided data a master's and doctoral research that followed in 2009, 2011 and 2012 - the 2nd, 4th and 5th year, a girl and a boy, with seven to ten years old, who were appointed in the 2nd year by the teacher responsible for their class as students who had middling performances. It appears as a qualitative longitudinal study that used as data collection instrument analysis of school documents, lesson observations and interviews with teachers and students (in this case playful strategies were employed). In addition, students also answered a questionnaire and produced an autobiographical text to report the experiences they had with the school. It was concluded that the two students expressed their perceptions about school performance and life experiences in the school context from the 2nd year of schooling, which not always corroborated indications given by teachers. The two students / children have shown concern with the possibility of access to certain schools at the expense of others, following the schooling process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Ponce Bellido Giraldi, Fundação Carlos Chagas (FCC), São Paulo

Estagiário Pós-Doutoral

References

ABRANTES, P. As transições entre ciclos de ensino: entre problema social e objecto sociológico. Interacções, Lisboa, n.1, p.25-53, 2005.

ARIÈS, P. A história social da criança e da família. 2.ed. Rio de Janeiro: LTC, 1981.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Ed., 1994.

BRASIL. Lei n.8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União: República Federativa do Brasil: Poder Legislativo, Brasília, DF, 16 jul. 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm. Acesso em: 21 nov. 2017.

CALARCO, J. M. I need Help!: social class and children’s help seeking in elementary school. American Sociological Review, Washington, v.76, n.6, p. 862-882, 2011.

GIMENO SACRISTÁN, J. O aluno como invenção. Porto Alegre: ARTMED, 2005.

GIRALDI, L. P. B. Percepções sobre trajetórias escolares de alunos do ensino fundamental: os contextos, os tempos e as relações. 2014. 364f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2014. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/115980/000809885.pdf?sequence=1. Acesso em: 21 nov. 2017.

GIRALDI, L. P. B. Os níveis diferenciados de desempenho escolar: analisando estabilidade e mudanças nas concepções e expectativas de professores, familiares e alunos. 2010. 255f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2010.

HAKIM, C. Research design: strategies and choices in the design of social research. London: Routledge, 1997.

KRAMER, S. A infância e sua singularidade. In: BEAUCHAMP, J.; PAGEL, S. D.; NASCIMENTO, A. R. do. (Org.) Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. p.13-32.

LAHIRE, B. Retratos sociológicos: disposições e variações individuais. Porto Alegre: ARTMED, 2004.

LAHIRE, B. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo: Ática, 1997.

PAYET, J. P. A escola e a modernidade: o risco da etnicidade, o desafio da pluralidade. Análise social, Lisboa, v.40, n.176, p.681-694, 2005.

PORTES, É. A. Trajetórias escolares e vida acadêmica do estudante pobre da UGMG: um estudo a partir de cinco casos. 2001. 267f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2001.

ROMANELLI, G. Levantamento crítico sobre as relações entre família e escola. In: ROMANELLI, G.; NOGUEIRA, M. A.; ZAGO, N. (Org.). Família e escola: novas perspectivas de análise. Petrópolis: Vozes, 2013. p.29-60.

SARMENTO, M. J. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação e Sociedade, Campinas, v.26, n.91, p.361-378, maio/ago. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v26n91/a03v2691.pdf. Acesso em: 21 nov. 2009.

STREIB, J. Class Reproduction by four year olds. Qualitative Sociology, Ann Arbor, v.34, p.337-352, 2011.

VIANA, M. J. B. Longevidade escolar em famílias de camadas populares: algumas condições de possibilidade. In: NOGUEIRA, M. A.; ROMANELLI, G.; ZAGO, N. (Org.). Família e escola: trajetórias de escolarização em camadas populares. Petrópolis: Vozes, 2000. p.47-60.

ZAGO, N. Processos de escolarização nos meios populares: as contradições da obrigatoriedade escolar. In: NOGUEIRA, M. A.; ROMANELLI, G.; ZAGO, N. (Org.). Família e escola: trajetórias de escolarização em camadas populares. Petrópolis: Vozes, 2000. p.17-43.

Published

01/06/2017

How to Cite

GIRALDI, L. P. B. The trajectories of school: perceptions of children / students and teachers. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 19, n. 2, p. 338–354, 2017. DOI: 10.30715/rbpe.v19.n2.2017.10958. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/10958. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Edição Temática