Guide dogs’ assistive technology in brazil: a political action oriented towards social inclusion of people with visual impairment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v21i2.13165

Keywords:

Assistive technology, Guide dogs, Visual impairment, Social inclusion.

Abstract

This article aims to present the experience of implementation and operation of the Training Centre of Trainers and Instructors of guide dogs at the Catarinense Federal Institute – Campus Camboriú. In order to achieve the proposed, we contextualize and analyze how was established the government policy that aim at social inclusion of people with disabilities and we discussed Guide dogs’ Assistive Technology, an alternative supporting mode for people with visual impairment, highlighting its impact on the lives of users.

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Author Biographies

Magali Dias de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC), Blumenau – SC

Doutora em Informática na Educação (UFRGS, 2014), Mestre em Educação (UFRGS, 2007) e Pedagoga com Habilitação em Magistério e Educação Especial/Deficientes Mentais (PUCRS, 1988).

Luiz Alberto Ferreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC), Blumenau – SC

Doutor Interdisciplinar em CIÊNCIAS HUMANAS (área de concentração em ambiente e sociedade) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003).

Filomena L. G. R. da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC), Blumenau – SC

Doutora em educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2014). Atualmente é professora dos cursos de licenciatura e coordenadora do Programa de Pós-graduação em Educação Lato Sensu do Instituto Federal Catarinense - Campus Camboriú. Atua principalmente na investigação e reflexão em torno dos seguintes temas: Políticas Públicas, Formação de professores e Educação Profissional e Tecnológica. Membro e vice-líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Formação de Professores e Processos Educativos do Instituto Federal Catarinense e membro do Observatório Internacional de Inclusão, Interculturalidade e Inovação Pedagógica (OIIIIPe).

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Published

01/08/2019

How to Cite

SOUZA, M. D. de; FERREIRA, L. A.; SILVA, F. L. G. R. da. Guide dogs’ assistive technology in brazil: a political action oriented towards social inclusion of people with visual impairment. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 21, n. 2, p. 362–373, 2019. DOI: 10.30715/doxa.v21i2.13165. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13165. Acesso em: 18 jul. 2024.

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Section

Edição Temática