The disability theme in CNPQ psychology research groups

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v22i00.14392

Keywords:

Disability, Research groups directory, Lattes curriculum, Psychology, Metasynthesis

Abstract

This study aimed to map the scientific production of researches in field of Psychology who investigate disability in Brazil. A metasynthesis of 40 published articles was carried out of 3 groups of the Directory of Research Groups and Curriculum Lattes. The 3 research groups are located in the Southeast region, 2 of which are linked to the University of São Paulo (USP), created in 2002, and another to Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp), created in 2012. The results of the analysis indicate the presence of the Winnicottian, Socio-Historical, Historical-Cultural and Social Representations theoretical perspectives, of the concepts of disability, Special and Inclusive Education, accessibility and employability; national and international rights guarantee documents and the use of the qualitative method, with the participation of children and adults. It concludes that the establish interlocutions between the areas of Psychology and Education, and contribute in the discussions about inclusion of the person with disability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raíssa Matos Ferreira, Universidade Federal de Alagoas (UFAL), Maceió – AL

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação.

Adélia Augusta Souto de Oliveira, Universidade Federal de Alagoas (UFAL), Maceió – AL

Docente no Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Doutorado em Psicologia Social (PUC-SP).

References

ACIEM, T. M.; MAZZOTTA, M. J. S. Autonomia pessoal e social de pessoas com deficiência visual após reabilitação. Revista Brasileira de Oftalmologia, v. 72, n. 4, p. 261-267, 2013.

AMIRILIAN, M. L. T. Adolescência e deficiência visual: dificuldades e cuidados necessários. Winnicott eprints, v. 6, n. 2, p. 16-33, 2011. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/wep/v6n2/a02.pdf. Acesso em: 19 mai. 2020.

AMIRILIAN, M. L. T. Deficiências: um novo olhar. Contribuições a partir da psicanálise winnicottiana. Estilos da Clínica, v. 8, n. 15, p. 94-111, 2003.

AMIRILIAN, M. L. T. Sou cego ou enxergo? As questões da baixa visão. Educar, n. 23, p. 15-28, 2004.

AMIRILIAN, M. L. T.; BECKER, E.; KOVÁCS, M. J. A especialização do psicólogo para o atendimento às pessoas portadoras de deficiência. Psicologia-USP, São Paulo, v. 2, n. 1, 121-124, 1991.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2009.

BEZERRA, G. F. Inclusão escolar de alunos com deficiência: uma leitura baseada em Pierre Bourdieu. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 69, 2017. Disponível em: Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S141324782017000200475&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 13 out. 2020.

BRASIL. Avanços das políticas públicas para Pessoas com Deficiência. Uma análise a partir das Conferências Nacionais. Secretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República. 1° Edição, Brasília, 2012. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/centrais-de-conteudo/pessoa-com-deficiencia/avancos-das-politicas-publicas-para-as-pessoas-com-deficiencia. Acesso em: 13 out. 2020.

BRASIL. Lei n. 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília: Senado Federal, 07 jul. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 13 out. 2020.

BRASIL. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Diretório dos Grupos de Pesquisa no Brasil. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/web/dgp/o-que-e/. Acesso em: 17 jul. 2017.

GOMES, A. G.; REZENDE, L. K.; TORTORELLI, M. F. P. Acessibilidade e deficiência: análise de documentos normativos. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, v. 10, n. 1, p. 130-137, 2010.

GUADENZI, P.; ORTEGA, F. Problematizando o conceito de deficiência a partir das noções de autonomia e normalidade. Ciência & Saúde Coletiva, v. 21, n. 10, p. 3061-3070, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S141381232016001003061&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 13 out. 2020.

GUZZO, R. S. L. et al. Psicologia e Educação no Brasil: uma visão da história e possibilidades nessa relação. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 26, p. 131-141, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722010000500012. Acesso em: 13 out. 2020.

GUZZO, R. S. L.; RIBEIRO, F. M. Psicologia na Escola: Construção de um horizonte libertador para o desenvolvimento de crianças e jovens. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 19, n. 1, p. 298-312, 2019. Disponível em: https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/revispsi/article/view/43021/29668. Acesso em: 13 out. 2020.

JURDI, A. P. S.; AMIRILIAN, M. L. T. M. A inclusão escolar de alunos com deficiência mental: uma proposta de intervenção do terapeuta ocupacional no cotidiano escolar. Estudos de Psicologia, v. 23, n. 2, p. 191-202, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103166X2006000200009&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 13 out. 2020.

LEITE, L. P.; MATTOS, B. M. Aplicação da escala de concepções de deficiência (ecd) em uma universidade pública do brasil. Journal of Research in Special Educational Needs, v. 16, n. 1, p. 155-158, 2016.

LOPES, E. M. C.; LEITE, L. P. Deficiência adquirida no trabalho em policiais militares: significados e sentidos. Psicologia & Sociedade, v. 27, n. 3, p. 668-677, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/psoc/v27n3/1807-0310-psoc-27-03-00668.pdf. Acesso em: 13 out. 2020.

LOUZADA, J. C. A.; MARTINS, S. E. O.; GIROTO, C. R. M. A disciplina Libras na formação de professores: desafios para a formulação de espaços educacionais bilíngues. Práxis Educativa, v. 12, n. 3, p. 864-886, 2017.

MATHEUS, M. C. C. Metassíntese qualitativa: desenvolvimento e contribuições para a prática baseada em evidências. Acta Paulista de Enfermagem, n. 1, p. 543-545, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010321002009000800019&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 13 out. 2020.

OLIVEIRA, A. A. S. et al. Metassíntese um método para sistematização de revisões amplas e crítica interna à produção científica. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO INVESTIGAÇÃO QUALITATIVA, 4., 2015, Aracaju. Anais [...]. Aracaju, SE: Universidade Tiradentes, 2015. p. 147-152.

OLIVEIRA, A. A. S.; BASTOS, J. A. Saúde mental e trabalho: descrição da produção acadêmica no contexto da pós-graduação brasileira. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, v. 17, n. 2, p. 239-254, 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-37172014000300007. Acesso em: 13 out. 2020.

SILVA JÚNIOR, G. E. Conceito de pessoa com deficiência: permanências e rupturas no processo psicossocial de significação. 2016. 117 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2016.

SOUZA, M. R. S. B. C.; JURDI, A. S.; CIPULLO, M. A. T. Alunos com deficiência: representações sociais de professores auxiliares da rede de ensino fundamental do município de santos. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, v. 3, n. 2, p. 55-68, 2016. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/6748. Acesso em: 13 out. 2020.

VIOLANTE, R. R.; LEITE, L. P. A empregabilidade das pessoas com deficiência: uma análise da inclusão social no mercado de trabalho do município de Bauru. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, v. 14, n. 1, p. 73-91, 2011. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/cpst/article/view/25717/27450. Acesso em: 13 out. 2020.

VOSGERAU, D. S. A. R.; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 165-189, 2014. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/2317/2233. Acesso em: 13 out. 2020.

Published

20/04/2021

How to Cite

FERREIRA, R. M.; OLIVEIRA, A. A. S. de. The disability theme in CNPQ psychology research groups. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 22, n. 00, p. e021001, 2021. DOI: 10.30715/doxa.v22i00.14392. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/14392. Acesso em: 18 jul. 2024.