The body as merchandise in the advertisements/profiles of gay men in Lampião da Esquina and Grindr

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v22i2.14395

Keywords:

Body, Lgbtqia , Merchandise, Social media

Abstract

This paper aims to analyze the ads of gay men in the Lampião da Esquina newspaper and in the Grindr app, to understand the meanings attributed by these subjects to the mediatization of the body in the search for partners in different historical contexts. As well as to identify the common aspects in the process of searching for partners in these means of socialization and to describe which parameters are most frequently used in the search for partners in these instruments. To achieve the proposed objectives, we appropriated the theoretical and methodological assumptions of netnography. Three profiles were analyzed at Lampião da Esquina and three at Grindr. To produce the data, we use the archival data contained in the advertisements of the Lampião da Esquina newspaper and in the Grindr application. The results of the research show similarities in the presentation of users of Lampião da Esquina, with those of Grindr. We also found connections regarding aspects and parameters used in the search for partners such as physical size, similar tastes, standards of living, race, among others. We infer that the practices used are similar in the prominence attributed to the body and to the mercantile factor of it, therefore, the body being basically physical and aesthetically pleasing, the most attractive in their choice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mesaque Silva Correia, Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina – PIR

Professor no Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino (DMTE). Doutorado em Educação Física (USJT).

Marcos Antônio Ângelo da Silva, Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina – PI

Mestrando no Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais.

Jamil Oliveira Leite, Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina – PI

Licenciado e Bacharel em Educação Física

Thayna Larissa Soares de Oliveira, Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina – PI

Graduada em Comunicação Social - Jornalismo e Educação Física. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação e Educação Física Escolar GEPEEFE/UFPI

Weslley da Silva Rodrigues, Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina – PI

Graduado em Educação Física. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação e Educação Física Escolar GEPEEFE/UFPI

References

AHLM, J. Respectable promiscuity: digital cruising in an era of queer liberalism. Sexualities, v. 20, n. 3, p. 364-379, 2017.

ALMEIDA, D. M. Vi. Sou gay, porém totalmente discreto: os estereótipos e a criação do ethos em um site de relacionamento gay. ReVeLe, v. 6, n. 3, p. 34-46, 2011.

ANDRADE, E. R; SILVA, T. T. Excesso e positividade na constituição do sujeito: uma reflexão sobre aplicativos de relacionamento. Revista Mídia e Cotidiano, Artigo Seção Livre, v. 13, n. 3, p. 23-31, 2019.

BANDEIRA, M. L. G. Será que ele é? Sobre quando Lampião da Esquina. colocou as Cartas na Mesa. 2006. Dissertação (Mestrado em História) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.

BARROS, P. E; BARRETO, R. M. Corpo negro e pornografa a fantasia do negro pauzudo. Bagoas - Estudos gays: gêneros e sexualidades. v. 19, n. 3, p. 301-315, 2018.

BOURDIEU, P. O senso prático. Petrópolis: Vozes, 2009.

DUTRA, J. L. Onde você comprou esta roupa tinha para homem? A construção de masculinidades nos mercados alternativas de moda, In: GOLDENBERR, M. (Org.). Nu e vestido: dez antropólogos revelam a cultura do corpo carioca. Rio de Janeiro: Record, 2007. p. 19-40.

ECCEL, C. S.; SARAIVA, L. A. S. Masculinidade, auto-imagem e preconceito: um estudo das representações sociais de homossexuais. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO, 33., 2009, São Paulo. Anais [...] São Paulo: ANPAD, 2009.

GASKINS, S. M, P. J; CORSARO, W. A. Theoretical and methodological perspectives. New directions for child development. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 1992. v. 58.

JUNIOR, A. B. Corpo, masculinidade e efeminização: uma análise da produção dos sujeitos homossexuais on-line. Letras, Santa Maria, v. 24, n. 48, p. 303-322, 2014.

KOZINETS, R. V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.

LANDOVITZ, R. J; TSENG, C. H; WEISSMAN, M; HAYMER, M; MENDENHALL, B; ROGERS, K; SHOPTAW, S. Epidemiology, sexual risk behavior, anda HIV prevetion practices of men who have sex with men using Grindr in Los Angeles, California. Journal of Urban Health, v. 90, n. 4, p. 729-739, 2012.

LAU, H. D; FERREIRA, W. J. Estereótipos da comunidade gay enquanto ser virtual. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM COMUNICAÇÃO, 7., 2015, Salvador. Anais [...]. Salvador, BA: Universidade Estadual da Bahia, 2015.

MOTTA, F. “À luz do Lampião”. Revista Júnior, v. 12, n. 2, p. 40-43, 2009.

OLIVEIRA, T. L. S. Um sorriso para foto: narrativas de uma ex-chacrete sobre a construção do hipercorpo pelo discurso. 2019. Monografia (Trabalho de Conclusão do Curso de Educação Física) – Universidade Federal do Piauí, 2019.

PELÚCIO, L. Afetos, mercado e masculinidades contemporâneas: notas iniciais de uma pesquisa em aplicativos móveis para relacionamentos afetivos/sexuais. Contemporânea, v. 6, n. 2 p. 309-333, 2016.

PEREIRA, S. J. N; AYROSA, E. A. T. Corpos consumidos: cultura de consumo gay carioca. Organ. Soc., v. 19, n. 1, p. 45-67, 2012.

RICE, E; HOLLOWAY, I. W; WINETROBE, H; RHOADES, H; BARMAN-ADHIKARI, A; GIBBS, J; DUNLAP, S. Sex risk among young men who have sex with men who use Grindr, a smartphone geosocial networking application. Journal of AIDS and Clinical Research, v. 4, n. 2, p. 1-8, 2012.

SILVA, F. C. L. Rebolando para entender os memes: performatividade masculina e disputas identitárias em festas gays e linguagem da internet. Revista Habitus, v. 16, n. 1, p. 65-78, 2018.

SILVA, W. C; CORREIA, M. S. Racismo, preconceito e discriminação no futsal profissional piauiense. FIEP BULLETIN, v. 90, n. 1, p. 23-29, 2020.

SOARES, M. D; BARBOSA, J. F. O corpo ideal: representação de corpo na subjetividade e contemporaneidade. Doxa: Rev. Bras. Psico. e Educ., Araraquara, v. 22, n. esp. 1, p. 238-254, 2020.

THOMPSON, C; HIRSCHMAN, E. C. Understanding the Socialized Body: A poststructuralist analysis of consumers. Journal of Consumer Research, v. 22, n. 1, p. 45-58, 1995a.

THOMPSON, C; HIRSCHMAN, E. C. Compreendendo o corpo socializado: uma análise pós-estruturalista das autoconcepções, imagens corporais e práticas de autocuidado dos consumidores. Journal of consumer Research, v. 22, n. 3, p. 89-107, 1995b.

ZAGO, L. F; SANTOS, L. H. S. Corpo, gênero e sexualidades gays na corda bamba ético-metodológica: um percurso possível de pesquisa na internet. Cronos: R. Pós-Grad. Ci. Soc., Natal, v. 12, n. 2, p. 39-56, 2011.

ZAGO, L. F. “Caça aos homens disponíveis”: corpo, gênero e sexualidade na biossociabilidade gay online. Sexualidad, Salud y Sociedad - Revista Latinoamericana, v. 13, n. 2, p. 12-23, 2013.

Published

31/08/2020

How to Cite

CORREIA, M. S.; SILVA, M. A. Ângelo da; LEITE, J. O.; OLIVEIRA, T. L. S. de; RODRIGUES, W. da S. The body as merchandise in the advertisements/profiles of gay men in Lampião da Esquina and Grindr. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 22, n. 2, p. 471–491, 2020. DOI: 10.30715/doxa.v22i2.14395. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/14395. Acesso em: 17 jul. 2024.