Action possibilities of the school psychologist's in front school difficulties

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v22i00.14541

Keywords:

Historical-cultural psychology, Behavioral difficulties, School environment

Abstract

Currently, several factors have been reflected in the school environment, such as hyperactivity, inattention and disinterest. Faced with such situations, school agents have sought contributions from psychology to improve the complaints presented. In view of this, this article, based on the contributions of Historical-Cultural Psychology, aims to develop a theoretical bibliographic study of the possibilities of performance of the school psychologist in the face of behavioral difficulties in the school environment. Such possibilities of action are divided according to the focus of action: school agents, students, guardians and/or the school community. It is expected, through this study, that the knowledge of psychology can become increasingly widespread and serve as mediating instruments for the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elisabeth Rossetto, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Cascavel – PR

Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação. Doutorado em Educação (UFRG).

Fabrício Duim Rufato, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE),

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação.

Geovane dos Santos da Rocha, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Cascavel – PR

Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação. Doutorado em Educação (UFRG).

References

ASBAHR, F. S.; MEIRA, M. E. M. Crianças desatentas ou práticas pedagógicas sem sentido? Relações entre motivo, sentido pessoal e atenção. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 25, n. 1, p. 97-115, 2014.

BERNARDES, M. E. M. Mediações simbólicas na atividade pedagógica: contribuições da teoria histórico-cultural para o ensino e a aprendizagem. Curitiba: CRV, 2012.

BOCK, A. M. B. Psicologia escolar: teorias críticas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. Ministério da Justiça. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília, DF, 16 jul. 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em 03 dez. 2020.

CFP. CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Resolução CFP n. 010/2005. Brasília, 2005. Disponível em: http://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2012/07/codigo-de-etica-psicologia.pdf. Acesso em 03 dez. 2020.

CFP. CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Resolução CFP n. 014/2000. Brasília, 2000. Disponível em: https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2006/01/resolucao2000_14.pdf. Acesso em 03 sdez. 2020.

COLLARES, C. A.; MOYSÉS, M. A. A. Educação, saúde e formação da cidadania na escola. Revista Educação & Sociedade, Campinas, 1989.

CORDIÉ, A. Os atrasados não existem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

MARCELLI, D. Manual de psicopatologia da infância de Ajuriaguerra. Porto Alegre: Artmed, 1998.

MARCHESI, A. Os alunos com pouca motivação para aprender. In: COLL, C.; MARCHESI, A.; PALACIOS, J. Desenvolvimento psicológico e educação 3: transtornos do desenvolvimento e necessidades educativas especiais. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.

MARTINS, L. M. Fundamentos da Psicologia Histórico-Cultural e da Pedagogia Histórico-Crítica. In: PAGNONCELLI, C.; MALANCHEN, J.; MATOS, N. S. D. (Org.). O trabalho pedagógico nas disciplinas escolares: contribuições a partir dos fundamentos da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Armazém do Ipê, 2016. cap. 2, p. 49-93.

MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

MEIRA, M. E. M. Psicologia Escolar: pensamento crítico e práticas profissionais. In: TANAMACHI, E.; SOUZA, M. P. R.; ROCHA, M. E. M. (Org.). Psicologia e educação: desafios teórico-práticos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2000.

OLIVEIRA, M. K. A indisciplina e o processo educativo: uma análise na perspectiva vygotskiana. In: AQUINO, J. G. (Org.). Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus; 1996.

PASQUALINI, J. C. O papel do professor e do ensino na educação infantil: a perspectiva de Vigotski, Leontiev e Elkonin. In: MARTINS, L. M.; DUARTE, N. (Org.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 161-191.

PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. 2. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.

ROSSETTO, E. Os sujeitos da Educação Especial a partir da perspectiva histórico-cultural. In: ROSSETTO, E.; REAL, D. C. (Org.). Diferentes Modos de narrar os sujeitos da educação especial a partir de... Cascavel, PR: EDUNIOESTE, 2012. p. 55-72.

SOUZA, M. P. R. A queixa escolar na formação de psicólogos: desafios e perspectivas. In: Psicologia e educação: desafios teórico-práticos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2000.

VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R. Estudos sobre a história do comportamento: símios, homem primitivo e criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

VYGOTSKY, L. S. Obras escogidas. Madrid: Machado Libros, 2001. t. 3.

VYGOTSKY, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: LEONTIEV, A. N. et al. Psicologia e pedagogia: as bases psicológicas da aprendizagem e do desenvolvimento, 3. ed. São Paulo: Editora Centauro, 2005. p.01-17.

Published

20/04/2021

How to Cite

ROSSETTO, E.; RUFATO, F. D.; ROCHA, G. dos S. da. Action possibilities of the school psychologist’s in front school difficulties. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 22, n. 00, p. e021002, 2021. DOI: 10.30715/doxa.v22i00.14541. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/14541. Acesso em: 18 jul. 2024.