Life Skills interventions: contributions to the psychosocial development of children and adolescents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v22i00.15349

Keywords:

Life skills, Children, Adolescents, Group interventions, Psychosocial development, Health promotion

Abstract

Interventions aimed at children and adolescents that promote healthy psychosocial development are relevant. From this perspective, we highlight those proposed for the development of Life Skills (LS), which are competencies defined by the World Health Organization as fundamental for better dealing with the challenges of daily life, and are allies in promoting the integral health of individuals. Thus, the present study aimed to describe group interventions for the development of LS in children and adolescents carried out in Brazil. An exploratory study was carried out considering only publications in Portuguese. Eight interventions were identified, in which the age of the participants ranged from eight to eighteen years old. The main results observed were the reduction of sexist and homophobic beliefs, positive changes in behavior, contribution to self-knowledge and improvement in interpersonal relationships. We conclude that such interventions are important in positively impacting quality of life as a whole.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kathyllen Bezerra dos Santos, Universidade Federal Fluminense (UFF), Goytacazes – RJ

Graduada em Psicologia.

Ana Lucia Novais Carvalho, Universidade Federal Fluminense (UFF), Goytacazes – RJ

Professora Associada do Departamento de Psicologia. Doutorado em Biociencias Nucleares (UERJ).

References

BOLSONI-SILVA, A. T. et al. Caracterização de programas de intervenção com crianças e/ou adolescentes. Arq. bras. psicol., Rio de Janeiro, v. 62, n. 1, p. 104-118, abr. 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672010000100012&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 16 set. 2021.

BOTVIN, G. J. Preventing Adolescent Drug Abuse through Life Skills Training: Theory, Evidence of Effectiveness, and Implementation Issues. In: CANE, J. Social Programs that work. New York: Russel Sage Fundation, 1998. p. 225-257.

BOTVIN, G. J.; GRIFFIN, K.W. Life Skills Training: Empirical Findings and Future Directions. The Journal of Primary Prevention, Cambridge, v. 25, n. 2, 2004, p. 211-232. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1023/B:JOPP.0000042391.58573.5b. Acesso em: 16 set. 2021.

CUNHA, N.; RODRIGUES, M. C. O desenvolvimento de competências psicossociais como fator de proteção ao desenvolvimento infantil. Est. Inter. Psicol., Londrina, v. 1, n. 2, p. 235-248, jun. 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-64072010000200008&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 16 set. 2021.

FRANCO, G. R. Habilidades de Vida: implementação e avaliação de uma pesquisa-intervenção com adolescentes em situação de vulnerabilidade social. 2014. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Instituto de Ciências Humanas, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/800. Acesso em: 16 set. 2021.

FUNDAÇÃO OSWALDO CRUZ (FIOCRUZ). Instituto Nacional de Saúde da Mulher, da Criança e do Adolescente Fernandes Figueira. COVID-19 e Saúde da Criança e do Adolescente. Rio de Janeiro, 2020a. Disponível em: http://www.iff.fiocruz.br/pdf/covid19_saude_crianca_adolescente.pdf. Acesso em: 16 set. 2021.

FUNDAÇÃO OSWALDO CRUZ (FIOCRUZ). Saúde Mental e Atenção Psicossocial na COVID-19: Crianças na Pandemia COVID-19. Rio de Janeiro, 2020b. Disponível em: https://www.fiocruzbrasilia.fiocruz.br/wp-content/uploads/2020/05/crianc%CC%A7as_pandemia.pdf. Acesso em: 16 set. 2021.

GORAYEB, R.; NETTO, J. R. C.; BUGLIANI, M. A. P. Promoção de saúde na adolescência: Experiência com programas de ensino de habilidades de vida. In: TRINDADE, Z. A.; ANDRADE, A. N. (org.). Psicologia e saúde: um campo em construção. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003. p. 89-100.

MANGRULKAR, L.; WHITMAN, C. V.; POSNER, M. Enfoque de habilidades para la vida para un desarrollo saludable de niños y adolescentes. Washington: Organización Panamericana de la Salud, 2001.

MARYAM, E. et al. Effectiveness of life skills training on increasing self-esteem of high school students. Procedia – Social and Behavioral Sciences, v. 30, p. 1043-1047, 2011. DOI: 10.1016/j.sbspro.2011.10.203

MINTO, E. C. Ensino de habilidades de vida para adolescentes vinculados a instituições profissionalizantes, no município de Ribeirão Preto/SP. 2005. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto. DOI: 10.11606/D.59.2006.tde-18052009-160841

MINTO, E. C. et al. Ensino de habilidades de vida na escola: uma experiência com adolescentes. Psicologia em Estudo, v. 11, n. 3, p. 561-568, 2006. DOI: 10.1590/S1413-73722006000300012

MURTA, S. G. et al. Prevenção primária em saúde na adolescência: avaliação de um programa de habilidades de vida. Estudos de Psicologia, Natal, v. 14, n. 3, p. 181-189, 2009. DOI: 10.1590/S1413-294X2009000300001

MURTA, S. G. et al. Programa de habilidades interpessoais e direitos sexuais e reprodutivos para adolescentes: um relato de experiência. Psico-USF, v. 17, n. 1, p. 21-32, 2012. DOI: 10.1590/S1413-82712012000100004

MURTA, S. G. et al. Prevenção à violência no namoro e promoção de habilidades de vida em adolescentes. Psicologia USP, v. 24, n. 2, p. 263-288, 2013. DOI: 10.1590/S0103-65642013000200005

MURTA, S. G.; DEL PRETTE, A.; DEL PRETTE, Z. A. P. Prevenção ao sexismo e ao heterosexismo entre adolescentes: contribuições do treinamento em habilidades de vida e habilidades sociais. Revista de Psicologia da Criança e do Adolescente, v. 1, n. 2, p. 73-85, 2010.

NADALETI N. P. et al. Habilidades de vida: estratégia de prevenção do uso de substâncias psicoativas entre adolescentes. Adolesc Saude, 2018, v. 15, n. 3, p. 36-43. Disponível em: http://adolescenciaesaude.com/detalhe_artigo.asp?id=731&idioma=Portugues. Acesso em: 16 set. 2021.

NEUFELD, C. B. et al. PRHAVIDA – Programa cognitivo-comportamental de habilidades de vida para crianças e adolescentes. In: NEUFELD, C. B. Intervenções e Pesquisas em Terapia Cognitivo-Comportamental com indivíduos e grupos. Novo Hamburgo: Sinopsys, 2014. p. 80-115.

PAIVA, F. S.; RODRIGUES, M. C. Habilidades de vida: uma estratégia preventiva ao consumo de substâncias psicoativas no contexto educativo. Estud. pesqui. psicol., Rio de Janeiro, v. 8, n. 3, dez. 2008. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812008000300009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 16 set. 2021.

RODRIGUES, M. C. et al. Prevenção e promoção de saúde na escola: concepções e práticas de psicólogos escolares. Gerais, Rev. Interinst. Psicol., Juiz de Fora, v. 1, n. 1, p. 67-78, jun. 2008. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-82202008000100008&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 16 set. 2021.

SUPARP, J. et al. Life Skills Development Program to Reduce Bullying and to Promote Good Practices among Primary School Students, Samut-Sakorn Province, Thailand. J Public Health, v. 40, n. 1, p. 7-16, 2010. Disponível em: https://he02.tci-thaijo.org/index.php/jph/article/view/7876/6838. Acesso em: 16 set. 2021.

UNITED NATIONS (UN). Module VII: Life Skills. 2006. Disponível em: https://www.unodc.org/pdf/youthnet/action/message/escap_peers_07.pdf. Acesso em: 16 set. 2021.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS)‎. Life skills education for children and adolescents in schools. Pt. 1, Introduction to life skills for psychosocial competence. Pt. 2, Guidelines to facilitate the development and implementation of life skills programmes. 2. rev. Geneva, Switzerland, 1997. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/63552/WHO_MNH_PSF_93.7A_Rev.2.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 16 set. 2021.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS)‎. Partners in life skills education. Geneva, Switzerland, 1999.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS)‎. Skills for health: skills-based health education including life skills: an important component of a child-friendly/health-promoting school. Geneva, 2003. Disponível em: https://apps.who.int/iris/handle/10665/42818. Acesso em: 16 set. 2021.

Published

01/10/2021

How to Cite

SANTOS, K. B. dos; CARVALHO, A. L. N. Life Skills interventions: contributions to the psychosocial development of children and adolescents. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 22, n. 00, p. e021015, 2021. DOI: 10.30715/doxa.v22i00.15349. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/15349. Acesso em: 30 jun. 2024.