Teaching and learning in contexts of deprivation of liberty and social isolation

An experience with socioeducators from CASE, Mossoró - RN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v23i00.17462

Keywords:

Socioeducation, Youth and Adult Education, Interdisciplinarity

Abstract

This text aims to present reflections on the educational actions developed by teachers of the Youth and Adult Education Center (CEJA), who work at the Socio-Educational Service Center (CASE / Mossoró - RN), in the period of the COVID-19 Pandemic. It is characterized as an experience report that is based, in methodological terms, both on the approach of the teaching professional experience, and on the reflection on the educational practice with socio-educated students who are serving a measure of deprivation of liberty in the Unit, with a time frame of March 2020 to December 2021. We positively emphasize the different educational practices listed, given that, during the activities carried out at the school, we faced one of the biggest health crises of all time. In view of this, we highlight the importance of interdisciplinary work in the improvement and construction of different knowledge, teaching practices and knowledge about the educational reality at the moment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Areillen Ronney Rocha Reges, Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA), Mossoró – RN – Brasil

Especialista em Geografia do Nordeste e Especialista em Direito da Criança e do Adolescente. Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ensino (POSENSINO/UFERSA).

Emerson Augusto de Medeiros, Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA), Mossoró – RN – Brasil

Professor Adjunto. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (POSENSINO/UFERSA). Doutorado em Educação.

References

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, v. 19, p. 21-22, jan./abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 13 ago. 2022.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Assembleia Nacional, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 16 fev. 2022.

BRASIL. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 1990. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 18 fev. 2022.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 18 fev. 2022.

ELIAS, D.; PEQUENO, R. Mossoró: O novo espaço da produção globalizada e aprofundamento das desigualdades socioespaciais. São Paulo: Expressão Popular, 2010.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

FREIRE, P. Na escola em que fazemos: Uma reflexão interdisciplinar em educação popular. Petrópolis, RJ: Vozes, 1987.

FREIRE, P. Política e educação. São Paulo: Cortez, 1993.

FREIRE, P. Educação e atualidade brasileira. São Paulo: Cortez Editora, 2001.

GARRETT, G. Retrospectiva 2021: O pior da covid-19. Exame, 2021. Disponível em: https://exame.com/brasil/retrospectiva-2021-o-pior-da-covid-19-crise-do-clima-e-busca-por-lazaro/. Acesso em: 13 maio. 2022.

GOMEZ, G. O. Professores e meios de comunicação: Desafios, estereótipos. Comunicação & Educação, v. 3, n. 10, p. 57-68, 2008. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36323. Acesso em: 08 maio 2022.

KUBOTA, L. C. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Nota técnica n. 70: A infraestrutura sanitária e tecnológica das escolas e a retomada das aulas em tempos de Covid-19. Brasília, DF: IPEA, 2020.

MEDEIROS, E. A. A Interdisciplinaridade na Educação: Uma abordagem conceitual. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, v. 23, n. 39, p. 158-177, maio/ago. 2018. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/7197. Acesso em 09 maio. 2022.

PINHEIRO, L. Brasil termina agosto com 28.947 mortes pela Covid-19, apontam secretarias de Saúde; especialistas alertam que pandemia não acabou. G1 Globo, 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/bemestar/coronavirus/noticia/2020/09/03/brasil-termina-agosto-com-28947-mortes-pela-covid-19-apontam-secretarias-de-saude-especialistas-alertam-que-pandemia-nao-acabou.ghtml. Acesso em: 10 maio 2022.

RIO GRANDE DO NORTE. Portaria n. 249/2019-GP, 18 de dezembro de 2019. Manual de Segurança da Fundação de Atendimento Socioeducativo (FUNDASE). Rio Grande do Norte: Presidência da FUNDASE, 2019. Disponível em: http://www.adcon.rn.gov.br/ACERVO/fundac/DOC/DOC000000000221989.PDF. Acesso em: 18 jan. 2022.

SOARES, S. B. V. O Coronavírus e a modernidade conservadora da Educação In: SOARES, S. B. V. et al. (org.). Coronavírus, educação e luta de classes no Brasil. Editora Terra Sem Amos, 2020.

Published

30/11/2022

How to Cite

REGES, A. R. R.; MEDEIROS, E. A. de. Teaching and learning in contexts of deprivation of liberty and social isolation: An experience with socioeducators from CASE, Mossoró - RN . DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 23, n. 00, p. e022014, 2022. DOI: 10.30715/doxa.v23i00.17462. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/17462. Acesso em: 24 nov. 2024.