Rural women and female empowerment

Internship experiences in non-school spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v24iesp.1.18177

Keywords:

Feminine empowerment, Feminist ruralities, Gender equity

Abstract

This study aims to reflect the importance of female empowerment for the empowerment and strengthening, above all, individual, social and economic women. In this perspective, qualitative research was developed with the use of autobiographical narratives, from the activities developed in the internship in non-school spaces. The following instruments were used for data collection: observation and the logbook. Therefore, the research was carried out in the rural perimeter of the municipality of Campo Formoso - Bahia. And, with regard to the research collaborators, they were a group of women who live in Limoeiro. For the theoretical deepening, I sought foundation in the following authors: Minayo (2004), Souza (2006), Davis (2016), Gohn (2007; 2010), Hooks (2018), Tiburi (2018), Louro (1997), Pimenta and Lima (2004) among others. The study indicated that discussions about this theme need to permeate all possible spaces and scenarios, since these are issues that involve the well-being and quality of life, especially for women.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Islla Rayane Bonfim Santos, Universidade do Estado da Bahia

Discente do curso de Pedagogia.

Pedro Paulo Souza Rios, Universidade do Estado da Bahia

Professor substituto. Pós-Doutorado em Educação (UFS).

References

BARREIRO, I. M. F.; GEBRAN, R. A. Práticas de ensino e estágio supervisionado na formação de professores. São Paulo: Avercamp, 2006.

BATLIWALA, S. The meaning of women’s empowerment: new concepts from action. In: SEN, G.; GERMAIN, A.; CHEN, L. C. (eds.). Population policies reconsidered: health, empowerment and rights. Boston: Harvard University Press, 1994.

BIROLI, F. Gênero e desigualdades: os limites da democracia no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2018.

BRANDÃO, C. R. O que é educação? São Paulo: Paz e Terra, 2013.

CONTE, I. I. Retalhos de História das Mulheres Camponesas. Revista Semina, v. 8, n. 2, 2009.

DAVIS, A. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.

DUBAR, C. Para uma teoria sociológica da identidade: Em A socialização. Porto: Porto Editora, 1997.

FALKEMBACH, E. M. F. Diário de campo: um instrumento de reflexão. Contexto e educação, n. 7, 1987. Disponível em: http://www.unirio.br/cchs/ess/Members/silvana.marinho/disciplina-instrumentos-e-tecnicas-de-intervencao/unid-2-instrumentos-de-conhecimento-intervencao-e-registro/texto-7-falkembach-elza-maria-fonseca-diario-de-campo-um-instrumento-de-reflexao-in-contexto-e-educacao-no-7-jui-inijui-1987/at_download/file. Acesso em: 17 out. 2022.

FARIA, N. Economia feminista e agenda de lutas das mulheres no meio rural. In: BUTTO, A. (org.). Estatísticas Rurais e a Economia Feminista: um olhar sobre o trabalho das mulheres. Brasília, DF: MDA, 2009.

FARIA, N.; NOBRE, M. (org.). Gênero e desigualdade. São Paulo: SOF, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 56. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

GADOTTI, M. A questão da educação formal/não-formal. In: DROIT À L ́EDUCATION: SOLUTION À TOUS LES PROBLÈMES OU PROBLÈME SANS SOLUTION? 2005, Sion. Anais [...]. Sion: Institut international des droits de l’enfant, 2005.

GOHN, M. G. Educação não-formal e cultura política. São Paulo: Cortez, 2007.

GOHN, M. G. Educação não formal e o educador social: atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo: Cortez, 2010.

HOOKS, B. O feminismo é para todo mundo: Políticas arrebatadoras. 1. ed. Rio de Janeiro: Rosa tempos, 2018.

LERNER, G. A Criação do Patriarcado: História da opressão das mulheres pelos homens. São Paulo: Cultrix, 2019.

LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e Pedagogos: para que? São Paulo: Cortez, 2010.

LIMA, M. S. L. Reflexões sobre o estágio/ prática de ensino na formação de professores. Rev. Diálogo Educ., v. 8, n. 23, p. 195-205, jan./abr. 2008. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1981-416x2008000100012&script=sci_abstract. Acesso em: 17 out. 2022.

LIMA, M. S. L. Estágio e aprendizagem da profissão docente. Brasília, DF: Líder Livro, 2012.

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. Rio de Janeiro: Vozes, 1997.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social, teoria, método e criatividade. 24. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

MINAYO, M. C. S. Técnicas de pesquisa: entrevista como técnica privilegiada de comunicação. In: MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2010.

OLIVEIRA, R. D. Elogio da diferença: o feminino emergente. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1999.

PERROT, M. Os excluídos da história: operários, mulheres e prisioneiros. Tradução: Denise Bottman. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

PERROT, M. Minha história de Mulheres. São Paulo: Contexto, 2007.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2004.

PIMENTA, S. G. O Estágio na Formação do Professor: unidade teoria e prática? 11. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

RIOS, P. P. S. Estágio docente em espaços não escolares: narrativas de formação no curso de pedagogia. Revista Debates em Educação, v. 12, n. esp. 2, p. 213-231, 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/ojs2-somente-consulta/index.php/debateseducacao/article/view/10213/pdf. Acesso em: 13 mar. 2023.

RIOS, P. P. S. O estranho que habita em mim: subjetivações de gênero na educação. Curitiba, PR: CRV, 2022.

SCOTT, J. História das mulheres. In: BURKE, P. (org.). A Escrita da história: novas perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 1992.

SCOTT, J. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 1, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721. Acesso em: 18 jun. 2022.

SOUZA, E. C. S. (org.). Autobiografias, Histórias de vida e Formação: pesquisa e ensino. Porto Alegre, RS: EDIPUCRS; Salvador, BA: EDUNEB, 2006.

TIBURI, M. Feminismo em comum: para todas, todes e todos. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2018.

Published

01/08/2023

How to Cite

SANTOS, I. R. B.; RIOS, P. P. S. Rural women and female empowerment: Internship experiences in non-school spaces. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 24, n. esp.1, p. e023013, 2023. DOI: 10.30715/doxa.v24iesp.1.18177. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/18177. Acesso em: 18 jul. 2024.