About queer: What can we research in curriculum and education?
Notes on expansions, obstacles and imaginations
DOI:
https://doi.org/10.30715/doxa.v24iesp.1.18178Keywords:
Queer, Curriculum, Education, SearchAbstract
This article thinks about and discusses the expansions, obstacles and imaginations of queer theory in the present to problematize what queer we can research in curriculum and education in Brazil. We consider that queer, as an analytic of normalization, is a tool that we cannot give up to think about the effects of norms in the lives of many people that demand even more expansions in many territories, whether physical and/or conceptual; we argue that there are still obstacles in researching some queer themes from education and the curriculum because some areas are legitimized to do so; we agree that there are still imaginations to come that tension, expand and can make us think of the world beyond the norms and that existence is fabled in its broadest sense.
Downloads
References
ALMEIDA JUNIOR, W. N. Palavras dissidentes: a exposição ao HIV/aids no discurso de um blog de Barebacking Sex direcionado a homens que tem sexo com outros homens. 2017. 115 f. Dissertação (Mestrado em Saúde Coletiva) – Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2017.
AMARAL, M. L. S. Impulso sexual excessivo e comportamento barebackingem homens que fazem sexo com homens. 2014. 99 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
BUTLER, J. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
COLLING, L. (org.). Dissidências sexuais e de gênero. Salvador: EDUFBA, 2016.
COUTO JUNIOR, D. R.; POCAHY, F. A. Dissidências epistemológicas à brasileira: uma cartografia das teorizações queer na pesquisa em educação. Revista Inter-Ação, Goiânia, v. 42, n. 3, p. 608-631, set./dez. 2017. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/48905. Acesso em: 23 jun. 2022.
DEAN, T. Unlimited intimacy: reflection on the subculture of barebacking. London: The University of Chicago Press, 2009.
FELBERG, E. Bareback: reflexões sobre a normalização das condutas sexuais. 2011. 110 f. Dissertação (Mestrado em Saúde Coletiva) – Instituto de Medicina Social, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.
FERRARI, A. Revisando o passado e construindo o presente: o movimento gay como espaço educativo. Revista Brasileira de Educação, p. 105-115, 2004.
FOUCAULT, M. Ditos e escritos IV: estratégia, poder-saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2015.
FOUCAULT, M. Ditos e Escritos V: Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Forense, 2017.
GRETEMAN A. J. Raw Education: PrEP and the Ethics of Updating Sexual Education. In: VARGHESE, R. (org.). RAW: PrEP, Pedagogy, and Politics of Barebacking. Canada: University of Regine Press, 2019.
HAIG, T. Bareback Sex: Masculinity, Silence, and the Dilemmas of Gay Health. Canadian journal of Communication, Montreal, v. 3 n. 1, p. 859-877, 2006.
HALPERIN, D. M. What Do Gay Men Want? An Essay on Sex, Risk, and Subjectivity. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2007.
JESUS, J. G. As guerras de pensamento não ocorrerão nas universidades. In: COLLING, L. (org.). Dissidências sexuais e de gênero. Salvador: EDUFBA, 2016.
LARROSA, J. Tecnologias do Eu e Educação. In: SILVA, T. T. (org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
LOURO, G. L. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autentica, 2004
MARZULLO, L.; COUTO, M.; RIOS, T. Parlamentares ferem leis e atacam comunidade LGBTQIAP+ com projetos feitos para virilizar nas redes sociais. Portal Viu, 2023. Disponível em: https://www.portalviu.com.br/brasil/parlamentares-ferem-leis-e-atacam-comunidade-lgbtqiap. Acesso em: 30 mar. 2023.
MILLER, J. Teorização do Currículo como antídoto contra a cultura da tes-tagem. e-curriculum, v. 12, n. 3, p. 2043-63, 2014.
MISKOLCI, R. A Teoria Queer e a Sociologia: o desafio de uma analítica da normalização. Sociologias, v. 11, n. 21, p. 150-182, 2009.
MISKOLCI, R. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
OLIVEIRA, D. A. “Cavalgar sem sela”: ensinamentos, demandas e incitações do currículo bareback em oposição às normas do uso do preservativo. 2021. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, 2021.
OLIVEIRA, D. A.; FERRARI, A. “No meu tempo, [...] haveria um respeito ao sexo e ao gênero das pessoas”: Reiterações das normas de gênero e da heteronormatividade no currículo escolar. Revista Linhas. Florianópolis, v. 22, n. 48, p. 194-220, 2021. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/download/18098/12841/74138. Acesso em: 23 jun. 2022.
PARAÍSO, M. A. Currículo e formação profissional em lazer. In: ISAYAMA, H. F. (org.). Lazer em estudo: Currículo e Formação Profissional. Campinas, SP: Papirus, 2010.
PARAÍSO, M. A. O currículo entre o que fizeram e o que queremos fazer de nós mesmos: efeitos das disputas entre conhecimentos e opiniões. Revista e-curriculum, v. 17, n. 4, p. 1414-1435, 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/45925. Acesso em: 18 jun. 2022.
PAULA, P. S. R. Barebacking sex: discursividades na mídia impressa brasileira e na internet. 2009. 210 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009.
PINAR, W. Estudos curriculares: ensaios selecionados. São Paulo: Cortez, 2016.
PRADO, V. M.; ALTMANN, H. Problematizações sobre acesso e permanência deestudantes LGBTQIA+ na universidade pública:apontamentos sobre produções acadêmicas. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 39, n. 1, e118646, 2023. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/118646/88122. Acesso em: 20 jun. 2022.
PRINS, B.; MEIJER, I. C. Como os corpos se tornam matéria: entrevista com Judith Butler. Revista Estudos Feministas, v. 10, n. 1, p. 155–167, jan. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/vy83qbL5HHNKdzQj7PXDdJt/?lang=pt. Acesso em: 18 jun. 2022.
RANNIERY, T. Ecoar o Possível: do currículo queer a queerização da teoria de currículo. Aceno. Revista de Antropologia do Centro-Oeste, v. 9, n. 21, p. 27-44, 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/aceno/article/view/13766. Acesso em: 08 jun. 2022.
SANTOS, K. R. Risco e Barebacking: reflexões. 2018. 168 f. Tese (Doutorado em Ciências) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
SANTOS, L. Educação e pesquisa de práticas sexuais de risco (Barebacking sex). In: RIOS, L.; ALMEIDA, V.; PARKER, R.; PIMENTA, C.; TERTO JR, V. (org.). Homossexualidade: produção cultural, cidadania e saúde. Rio de Janeiro: ABIA, 2004.
SILVA, L. A. V. Desejo à flor da tel@: a relação entre risco e prazer nas práticas de barebacking. 2008. 197 f. Tese (Doutorado em Saúde Coletiva) – Instituto de Saúde Coletiva, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2008.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Doxa. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.