Adolescents in suffering situations in the school context
The psychological duty in a military school
DOI:
https://doi.org/10.30715/doxa.v25i00.19657Keywords:
Military College, Teenagers, Psychological Support, School and Educational PsychologyAbstract
This article reports on a practice of welcoming young students at a Military College located in the state of Tocantins. The activity was part of a supervised curricular internship in School and Educational Psychology. The target audience was served at the school institution itself, between March and June 2022. A total of 33 consultations were carried out in the form of Psychological Support. Through listening offered during shifts, we found reports about interpersonal conflicts in the school environment, crises in relationships with family and friends, sadness, and feelings of abandonment. Furthermore, students complained about the rigor of discipline and alleged abuses of authority in the school environment. The analyses and discussions carried out during the internship supervision meetings pointed to the relevance of psychological duty as a powerful device for promoting well-being and mental health in the school context.
Downloads
References
ABRAMOVAY, M; CASTRO, M. G; SILVA, A. P; CERQUEIRA, L. Diagnóstico participativo das violências nas escolas: falam os jovens. Rio de Janeiro: Flacso-Brasil, OEI, MEC, 2016.
ABRAMOVAY, M. Programa de prevenção à violência nas escolas. Brasília: Flacso Brasil, 2021.
ANTUNES, M. A. M. Psicologia Escolar e Educacional: história, compromissos e perspectivas. Psicologia escolar e educacional, [S. l.], v. 12, p. 469-475, 2008.
ARAÚJO, S. M. S.; ROCINHOLI, F. L. Cartografias do Plantão Psicológico para adolescentes em contexto escolar. In: DURANGE, M. T. (org.). Cartografias do Plantão Psicológico para adolescentes em contexto escolar. [S. l.: s. n.], 2019. p. 180,
BECKER, D. O que é adolescência. [S. l.]: Brasiliense, 2017.
BENEVIDES, A. de A.; SOARES, R. B. Diferencial de desempenho de alunos das escolas militares: o caso das escolas públicas do Ceará. Nova Economia, [S. l.], v. 30, p. 317-343, 2020.
BEZERRA, E. do N. Plantão psicológico como modalidade de atendimento em Psicologia Escolar: limites e possibilidades. Estudos e Pesquisas em Psicologia, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 129-143, 2014. ISSN 1808-4281. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812014000100008. Acesso em: 08 jan. 2024.
BIANCHI, E. M. P. G. A revolução gerenciada: educação no Brasil, 1995-2002. Revista de Administração Contemporânea, v. 12, n. 3, p. 883-885, 2008. DOI: 10.1590/S1415-65552008000300015.
BORTOLINI, A. Militarização das escolas e avanço reacionário: Uma perspectiva de gênero. Diversidade e Educação, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 92-119, 2021. Disponível em: https://periodicos.furg.br/divedu/article/view/13508/9290. Acesso em 07 jan. 2024.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 14 out. 2024.
BRASIL. Decreto nº 10.004, de 5 de setembro de 2019. Institui o Programa Nacional das Escolas Cívico-Militares. Brasília, DF, 2019. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/decreto/D10004.htm. Acesso em 14 out. 2024.
BRASIL. Índice de Desenvolvimento Escolar Básico (IDEB). Apresentação de Resultados. Ministério da Educação, 2023. Disponível em: https://download.inep.gov.br/ideb/apresentacao_ideb_2023.pdf. Acesso em 14 out. 2024.
EIZIRIK, M. F. As relações entre o saber e poder nas diversas dimensões da escola. In: GRESSI, E. P.; BORDIN, J. (org.). A paixão por aprender. Petrópolis: Vozes, 1993.
FERRO, A. S.; ANTUNES, A. A. Plantão psicológico: a construção de um" pro-jeto" sobre as vicissitudes humanas no espaço educacional, narrando a intertextualidade de uma experiência psicológica no Instituto Federal de Goiás. Revista Eixo, [S. l.], v. 4, n. 1, 2015.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: história da violência nas prisões. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 1987.
MACHADO, A. M. A queixa escolar e seus encaminhamentos. Jornal do Conselho Regional de Psicologia - 6ª região, [S. l.], v. 14, p. 87, 1994.
MACHADO, A. M.; FONSECA, P. F. A escrita endereçada como prática de formação e construção de realidade. Mnemosine, [S. l.], v. 15, n. 1, 2019.
SANTOS, C.; PEREIRA, R. Militarização e Escola Sem Partido: duas faces de um mesmo projeto. Revista Retratos da Escola, Brasília, DF, v. 12, n. 23, p. 255-270, jul./out. 2018.
SANTOS, E. J. F.; ALVES, M. F. Militarização Da Educação Pública No Brasil Em 2019: Análise Do Cenário Nacional. Cadernos de Pesquisa, [S. l.], v. 52, p. e09144, 2022.
SILVA, E. H. B. da; NEGREIROS, F. Violência nas escolas públicas brasileiras: uma revisão sistemática da literatura. Revista Psicopedagogia, [S. l.], v. 37, n. 114, p. 327-340, 2020. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S0103-84862020000300006&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 13 out. 2024.
OZELLA, S. AGUIAR, W. M. J. Desmistificando a concepção de adolescência. Cadernos de Pesquisa [online]. v. 38, n. 133, p. 97-125, 2008. DOI: 10.1590/S0100-15742008000100005.
OZELLA, S. Capítulo 1 - Adolescência: uma perspectiva crítica. In: KOLLER, S. H. (Org.). Adolescência e psicologia: concepções, práticas e reflexões críticas. Coordenação M. L. J. Contini. Rio de Janeiro: Conselho Federal de Psicologia, 2002. p. 16-24. Disponível em: https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2008/01/adolescencia1.pdf. Acesso em: 06 dez. 2023.
PATTO, M. H. S. A produção do Fracasso Escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Queiroz, 1990.
VIARO, R. V. Militarização escolar, disciplina e subjetividades: reflexões a partir de Foucault. Revista Contemporânea de Educação, [S. l.], v. 17, n. 38, p. 189-206, 2022. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/44869. Acesso em: 14 out. 2024.
XIMENES, S. B.; STUCHI, C. G.; MOREIRA, M. A. M. A militarização das escolas públicas sob os enfoques de três direitos: constitucional, educacional e administrativo. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, v. 35, n. 3, p. 612-632, maio 2019. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932019000300612&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 10 jan. 2024.
ZANIANI, E. J. M. Infância(s) e adolescência(s): uma leitura sócio-histórica. In: SILVA, A. S. da (org.). Cadernos de socioeducação: fundamentos da socioeducação. Curitiba, PR: Secretaria de Estado da Justiça, Trabalho e Direitos Humanos, 2018. Disponível em: https://www.justica.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/migrados/File/Caderno_Fundamentos_da_Socioeducacao__2.pdf. Acesso em: 04 jan. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Doxa. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.
