Reading(s) in teacher education: reflecting on models presented within english as a foreign language materials

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/rel.v3.n1.jan-jun.2017.9076

Keywords:

Reading. Teaching. Models.

Abstract

The aim of this article is to discuss some of the reading models and how they have been taught within public schools’ contexts. Among those models, we can cite the bottom up and the top down approaches, followed by the interactive model. After presenting each one of them, we intend to discuss how those models are portrayed in some teaching materials.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADAMS, M. J.; COLLINS, A. A schema –theoretic view of reading. In: FREEDLE, R. O. (Org.) New directions in discourse processing. New Jersey: Ablex, 1979.

AUGUSTO-NAVARRO, E. H.; DE OLIVEIRA, L.; ABREU-E-LIMA, D. M. Teaching Pre-Service EFL Teachers to Analyze and Adapt Published Materials: an Experience from Brazil. In: GARTON, S.; GRAVES, K. International perspectives on materials in ELT. Palgrave Macmillan, p. 237- 252, 2014.

BRAGA, D. B.; BUSNARDO, J. Metacognition and foreign language reading: fostering awareness of linguistic form and cognitive process in the teaching of language through text. Lenguas Modernas, p. 129-149, 1993.

BRÁGGIO, S. L. B. Leitura e alfabetização: da concepção mecanicista à sociopsicolingüística. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.

ESKEY, D.; GRABE, W. Interactive models for second language reading: perspectives on instruction. In: CARRELL, P.; DEVINE, J.; ESKEY, D. (Eds.) Interactive Approaches to second language reading. Cambridge: Cambridge University Press, p. 223-238, 1988.

GARTON, S.; GRAVES, K. International perspectives on materials in ELT. Palgrave Macmillan, 2014.

GATTOLIN, S. R. B. O vocabulário na sala de aula de língua estrangeira: contribuições para a elaboração de uma teoria de ensino-aprendizagem. 2005. 402 p. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) _ Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

GOODMAN, K. S. Reading: a psycholinguistic guessing game. Journal of the Reading Specialist, v. 4, p. 126-135, 1967.

HARWOOD, N. English language teaching textbooks. Content, Consumption, Production. Palgrave Macmillan, 2014.

KATO, M. A. O aprendizado da leitura. São Paulo: Martins Fontes, 1985.

KLEIMAN, A. Leitura: ensino e pesquisa. 2. ed. Campinas: Pontes, 1989.

LEFFA, V. J. Fatores da Compreensão na Leitura. Porto Alegre: Cadernos do IL, v.15, n.15, p. 143-159, 1996.

LUCAS, P. O. Os materiais didáticos de inglês como língua estrangeira (le) na prática de professores da escola pública: um Convite à Formação Reflexiva ou à Perpetuação do Ensino Prescritivo? Tese de Doutorado. 2016. Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, São Baulo, Brasil.

LUCAS, P. O. A trajetória de uma professora de leitura em LE (inglês)

repensando sua prática de ensino: contribuições para a formação do

profissional reflexivo. Dissertação de Mestrado. 2008. Universidade Estadual de Campinas, Campinas/SP.

MAJTHOOB, S. A. Adapting Materials to Meet the Literacy Needs of Young Bahraini

Learners. In: GARTON, S; GRAVES, K. International Perspectives on Materials in ELT. Palgrave Macmillan, p. 53-68, 2014.

MOITA LOPES, L. P. Discourse analysis and syllabus design: an approach to the teaching of reading. London: University of London. Tese (Doutorado), 1996. Department of English to Speakers of Other Languages.

SCARAMUCCI, M. V. R. O professor avaliador: sobre a importância da avaliação na formação do professor de língua estrangeira. In: ROTTAVA, L. Ensino-aprendizagem de línguas: língua estrangeira. Editora da UNIJUI, v.1, p.49-64, 2006,.

SCARAMUCCI, M. V. R. O papel do léxico na compreensão em leitura em língua estrangeira: foco no produto e no processo. 1995. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada). Universidade Estadual de Campinas - Instituto de Estudos da Linguagem,Campinas.

SCOTT, M. Lendo nas entrelinhas. Cadernos PUC, São Paulo, v. 16, 1983.

STANOVICH, K. E. Toward an interactive-compensatory model of individual differences in the development of reading fluency. Reading Research Quarterly, v.16, p. 32-71, 1980.

Published

25/11/2017

How to Cite

DE OLIVEIRA LUCAS, P. Reading(s) in teacher education: reflecting on models presented within english as a foreign language materials. Revista EntreLinguas, Araraquara, p. 57–74, 2017. DOI: 10.29051/rel.v3.n1.jan-jun.2017.9076. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/9076. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.