Portuguese as a Foreign Language: initial approaches in a multicampus context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v7iesp.6.15505

Keywords:

Portuguese as a Foreign Language, Teacher training, Multicampus Context, University foundations

Abstract

The Portuguese language has gained prominence in the last thirty years, mainly due to the growth and development of training spaces, the rising quantity of publications in the field and the variety of studies focusing on many specific aspects of Portuguese as a Foreign Language (from now on, PLE [Português Língua Estrangeira]). The modern environment of globalization, transnationalization of languages and countries, together with the proposals for the internationalization of Brazilian higher education institutions highlight the need for investment in language teaching and drive a change in the way one sees Portuguese teaching, learning and professional training. Considering the projection of the field, we aim to summarize and analyze the initial approaches in PLE in the context(s) of a multicampus institution, which, despite not offering an academic course focused on PLE, has been contributing to promote the Portuguese language and to train teachers based on teaching experiments both face-to-face or in a virtual environment and investigations, thus putting into practice the dialogue between the university pillars.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cintia do Nascimento Severino, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP – Brasil

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Linguística e Língua Portuguesa.

Nildicéia Aparecida Rocha, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP – Brasil

Professora Doutora Associada no Departamento de Letras Modernas.

References

BIZON, A. C. C.; SCARAMUCCI, M. V. R. A área de PLE/L2 na Unicamp: pesquisa em diálogo com ensino e extensão. In: LIMA, E. (org.). Linguística aplicada na Unicamp: travessias e perspectivas [livro eletrônico].1. ed. Bauru, SP: Canal 6, 2021. p. 89-115. Disponível em: https://www.canal6.com.br/livros_loja/Ebook_Linguistica_aplicada.pdf. Acesso em: 28 jul. 2021.

DELL’ISOLA, R. L. P. (org.) O exame de proficiência Celpe-Bras em foco. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. 184 p.

FERNANDES, A. M.; TELLES, J. A. Teletandem: enfoque na forma e o desenvolvimento do professor de língua estrangeira. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 23, n. 1, p. 261-287, 2015. Disponível em: https://periodicos.letras.ufmg.br/index.php/relin/article/view/8425. Acesso em: 30 jul. 2021.

FILHO, J. C. P. A. Ensino de português língua estrangeira/EPLE: a emergência de uma especialidade no Brasil. In: LOBO, T. et al. (org.). Rosae: linguística histórica, história das línguas e outras histórias. Salvador: EDUFBA, 2012. p. 723-728. Disponível em: http://books.scielo.org/id/67y3k/pdf/ lobo-9788523212308-51.pdf. Acesso em: 28 jul. 2021.

KUMARAVADIVELU, B. A linguística aplicada na era da globalização. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma linguística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 129-148.

MARTINS, F. M. A. Reflexões sobre o ensino de português para estrangeiros e sobre o ensino de português para falantes de língua materna. 2011. Monografia (Trabalho de conclusão do Curso de Letras) – Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2011. 1 CD-ROM. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/119862. Acesso em: 01 ago. 2021.

MRE. Panorama da contribuição do Brasil para a difusão do português. Brasília: FUNAG, 2021. Disponível em: http://funag.gov.br/biblioteca-nova/produto/1-1143-1. Acesso em: 30 jul. 2021.

RAMOS, K. D. H. P. O ensino de Português Língua Estrangeira no contexto virtual do Teletandem: aspectos linguísticos-discursivos. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 41, n. 2, p. 539-552, maio/ago. 2012. Disponível em: https://revistas.gel.org.br/estudos-linguisticos/article/view/1178. Acesso em: 31 jul. 2021.

RAMOS, K. D. H. P. Implicações socioculturais do processo de ensino de português para falantes de outras línguas no contexto virtual do Teletandem. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 42, n. 2, p. 731-742, maio/ago. 2013. Disponível em: https://revistas.gel.org.br/estudos-linguisticos/article/view/962. Acesso em: Acesso em: 31 jul. 2021.

ROCHA, N. A. O ensino de Português língua estrangeira no Brasil: ontem e hoje. Revista Linguagens, Blumenau, v. 15, n. 1, 2019. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/linguagens/article/view/8401. Acesso em 28 jul. 2021.

ROCHA, N. A; GILENO, R. S. S. (org.). Português Língua Estrangeira e suas Interfaces. 1. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2021.

SEVERINO, C. N. Implantação e consolidação de Português Língua Estrangeira em instituição de ensino superior: um estudo discursivo sobre o lugar da língua em contexto de internacionalização. 2020. 212 f. Dissertação (Mestrado em Linguística e Língua Portuguesa). – Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2020. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/193030. Acesso em: 28 jul. 2021.

TAVARES PINTO, P.; KFOURI-KANEOYA, M. L. C. K. Centro de Línguas do IBILCE. In: CONGRESSO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 8.,2015, Araraquara. Anais [...]. Araraquara, SP, UNESP, 2015. ISSN 2176-9761. Disponível em: https://www.ibilce.unesp.br/Home/centrodelinguas1/artigo_cel-ibilce_ 8congrextuniverst_1419-3213-1-pb.pdf/. Acesso em: 31 jul. 2021.

TELLES, J. A. Learning foreign languages in teletandem: Resources and strategies. Delta, v. 31, n. 3, p. 603-632, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/delta/a/yDgwtkLRKj5ftZ86ddKVggm/?format=pdf&lang=en. Acesso em: 30 jul. 2021.

TELLES, J. A. Teletandem: Um contexto virtual, autônomo e colaborativo para aprendizagem de línguas estrangeiras no século XXI. Campinas, SP: Pontes Editores, 2009.

ZOPPI-FONTANA, M. G. O português do Brasil como língua transnacional. Campinas, SP: RG, 2009.

Published

28/12/2021

How to Cite

SEVERINO, C. do N.; ROCHA, N. A. Portuguese as a Foreign Language: initial approaches in a multicampus context. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 7, n. esp.6, p. e021158, 2021. DOI: 10.29051/el.v7iesp.6.15505. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/15505. Acesso em: 17 jul. 2024.