Structures and characteristics in basic education

A comparative analysis of German, Brazilian and Italian educational systems

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v10i00.19822

Keywords:

Comparative education, Educational system, Basic Education

Abstract

This paper aims to analyze the structure of the German, Brazilian, and Italian educational systems in Basic Education. The theoretical references used are the official documents of these countries. The methodological procedures are based on Comparative Education, and data analysis is carried out from aspects of hierarchical organization, funding, and challenges. These divergences can be understood by considering each nation's political, historical, economic, and social realities. The data point to the undeniable constitutional right to education as a common aspect. However, it is necessary to emphasize that the establishment of this right in the Constitution does not guarantee the quality and effectiveness of the educational system. As a final consideration, it is necessary to recognize that, despite these similarities and constitutional objectives, the effectiveness in implementing and achieving these objectives may vary due to factors such as available resources, social inequalities, and structural challenges in each national context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caique Fernando da Silva Fistarol, Fundação Universidade Regional de Blumenau

Doutorando do Programa de Pós-graduação em Educação. Bolsista CNPq.

Isabela Vieira Barbosa, Escola Barão do Rio Branco

Professora. Doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação pela Fundação Universidade Regional de Blumenau.  

James Dadam, Fundação Universidade Regional de Blumenau

Professor - Departamento de Comunicação/Programa de Pós-graduação em Educação.  

Marcia Regina Selpa Heinzle, Fundação Universidade Regional de Blumenau

Professora – Departamento de Educação/Programa de Pós-graduação em Educação.

References

ASSIS, B. S.; MARCONI, N. Efeito das políticas de provimento ao cargo de diretor na gestão escolar. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 55, n. 4, p. 881-992, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-761220190470. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rap/a/L75ZHgWjkBhkjCgM4f7sGyc/?lang=pt. Acesso em: 18 jul. 2024.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 134, n. 248, p. 27833, 23 dez. 1996. PL 1258/1988.

BRASIL. Lei n. 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 150, n. 65, p. 1, 05 abr. 2013. PLC 280/2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, compilado até a Emenda Constitucional nº 128/2022. Brasília, DF: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2022.

CARVALHO, E. J. G. Estudos comparados em educação: novos enfoques teórico-metodológicos. Acta Scientiarum. Maringá, v. 36, n. 1, p. 129-141, Jan.-June, 2014.

COMISSIONE EUROPEA. Eurydice. Istruzione Primaria, s. p., nov, 2022. Disponível em: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/it/national-education-systems/italy/istruzione-primaria. Acesso em: 14 jul. 2023.

DEUTSCHLAND. Bundeszentrale für politische Bildung. Wie der Staat das Bildungswesen prägt, 2013. Disponível em: https://www.bpb.de/themen/bildung/dossier-bildung/145238/wie-der-staat-das-bildungswesen-praegt/. Acesso em: 06 jul. 2023.

DEUTSCHLAND. Kultusminiter Konferenz. The Education System in the Federal Republic of Germany 2019/2020: a description of the responsibilities, structures and developments in education policy for the exchange of information in Europe. Berlin: Secretariat of the Standing Conference of the Ministers of Education and Cultural Affairs of the Länder in the Federal Republic of Germany, 2021. Disponível em: https://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/pdf/Eurydice/Bildungswesen-engl-pdfs/dossier_en_ebook.pdf. Acesso em: 06 jul. 2023.

DEUTSCHLAND. Kultusminister Konferenz. Bildungswege und Abschlüsse, 2023a. Disponível em:

https://www.kmk.org/themen/allgemeinbildende-schulen/bildungswege-undabschluesse.html Acesso em: 06 jul. 2023.

DEUTSCHLAND. Bundesministerium für Bildung und Forschung. Zusammenarbeit von Bund und Ländern, 2023b. Disponível em: https://www.bmbf.de/bmbf/de/bildung/zusammenarbeitvon-bund-und-laendern/zusammenarbeit-von-bund-und-laendern_node.html Acesso em: 06 jul. 2023.

EPSTEIN, E. H. The Problematic Meaning of ‘Comparison’ in Comparative Education. In SCHRIEWER, J.; HOLMES, B. (org). Theories and Methods in Comparative Education. Frankfurt-am-Main: Peter Lang, 1992. p. 3-23.

FRANCO, M. C. Estudos comparados em educação na América Latina, uma discussão teórico-metodológica a partir da questão do outro. In: FRANCO, M. A. C. (Org.). Estudos Comparados e Educação na América Latina. São Paulo: Cortez, 1992. p. 13-35.

GENZONE, A. Sistemi educativi europei a confronto: quali sono i più virtuosi? Lenius, s. p., nov. 2022. Disponível em: https://www.lenius.it/sistemi-educativieuropei/ Acesso em: 06 jul. 2023.

ITÁLIA. Decreto Legislativo n. 297, de 16 de abril de 1994. Approvazione del testo unico delle disposizioni legislative vigenti in materia di istruzione, relative alle scuole di ogni ordine e grado. Roma, 1994. Disponível em: https://www.miur.gov.it/documents/20182/21192/Decreto+legislativo+297+del+1994/377c571e-be98-44c6-8b19-8ff786f4c92b?version=1.0. Acesso em: 09 jul. 2023.

ITÁLIA. Lei n. 62, de 10 de março de 2000. Norme per la parità scolastica e disposizioni sul diritto allo studio e all'istruzione. Roma, 2000. Disponível em: https://www.miur.gov.it/web/guest/cos-e-la-scuola-non-statale. Acesso em: 18 jul. 2024.

ITÁLIA. Lei n. 27, de 3 de fevereiro de 2006. Norme in materia di scuole non statali. Roma, 2006. Disponível em: https://www.miur.gov.it/web/guest/cos-e-la-scuola-non-statale. Acesso em: 18 jul. 2024.

ITÁLIA. Decreto n. 89, de 20 de março de 2009. Revisione dell'assetto ordinamentale, organizzativo e didattico della scuola dell'infanzia e del primo ciclo di istruzione ai sensi dell'articolo 64, comma 4, del decreto-legge 25 giugno 2008, n. 112, convertito, con modificazioni, dalla legge 6 agosto 2008, n. 133. (09G0099). Roma, 2009. Disponível em: https://www.normattiva.it/uri-res/N2Ls?urn:nir:stato:decreto.del.presidente.della.repubblica:2009-03-20;89!vig=2020-12-30. Acesso em: 18 jul. 2024.

ITÁLIA. Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca. Il sistema educativo italiano. I quaderni di Eurydice, 29. Firenze: Indire, Unità Italiana di Eurydice, 2013. Disponível em: https://eurydice.indire.it/wp-content/uploads/2016/06/Quaderno_29.pdf. Acesso em: 21 jul. 2023.

ITÁLIA. Decreto n. 129, de 28 de agosto de 2018. Regolamento recante istruzioni generali sulla gestione amministrativo-contabile delle istituzioni scolastiche, ai sensi dell'articolo 1, comma 143, della legge 13 luglio 2015, n. 107. (18G00155). Roma, 2018. Disponível em: https://www.normattiva.it/uri-res/N2Ls?urn:nir:ministero.istruzione.universita.e.ricerca:decreto:2018-08-28;129!vig. Acesso em: 21 jul. 2023.

ITÁLIA. [Constituição (1948)]. Costituzione della Repubblica Italiana di 1948. Roma: Camera dei deputati, 2023a. Disponível em: https://giovani.camera.it/public/documenti/Costituzione_della_Repubblica_Italiana_SITO.pdf Acesso em: 15 jul. 2024.

ITÁLIA. Ministero dell’Istruzione e del Merito. Missione e funzione, 2023b. Disponível em: https://www.miur.gov.it/web/guest/sistema-educativo-di-istruzione-e-formazione. Acesso em: 21 jul. 2023.

ITÁLIA. Ministero dell’Istruzione e del Merito. Sistema educativo di istruzione e di formazione, 2023c. Disponível em: https://www.miur.gov.it/web/guest/missione-e-funzione. Acesso em: 21 jul. 2023.

LANTERO, L; FINOCCHIETTI, C., GITTO, E. Scuole Estere in Italia e Scuole Italiane all’Estero: normativa, caratteristiche e riconoscimento dei titoli di studio. Doc Cimea, n. 134. Roma: Associazione CIMEA – Centro Informazioni Mobilità Equivalenza Accademiche, 2021. Disponível em: https://www.cimea.it/pagina-documenti-cimea. Acesso em: 20 jul. 2024.

MARSHALL, J. Introduction to Comparative and International Education. 2a. edição, Universidade de Derby: Reino Unido, 2019.

MOROSINI, M. C. Internacionalização do currículo: produção em organismos multilaterais. Roteiro, Joaçaba, v. 43, n. 1, p. 115-132, jan./abr, 2018. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S2177-60592018000100007&script=sci_abstract. Acesso em: 15 jul. 2024.

PARENTE, C. M. D. Análise comparada da jornada escolar em países da União Europeia. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 50, n. 175, p. 78-95, jan./mar. 2020. https://doi.org/10.1590/198053146760.

PARO, V. H. Escolha e formação do diretor escolar. Cadernos de Pesquisa Pensamento Educacional, v. 6, n. 14, p. 36-50, 2011. Disponível em: https://www.vitorparo.com.br/wp-content/uploads/2019/10/Escolha-e-formacao-de-diretores.pdf. Acesso em: 18 jul. 2024.

PARO, V. H. Diretor Escolar: educador ou gerente? São Paulo, SP: Cortez Editora, 2015.

Published

14/11/2024

How to Cite

FISTAROL, C. F. da S.; BARBOSA, I. V.; DADAM, J.; HEINZLE, M. R. S. Structures and characteristics in basic education: A comparative analysis of German, Brazilian and Italian educational systems. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 10, n. 00, p. e024026, 2024. DOI: 10.29051/el.v10i00.19822. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/19822. Acesso em: 19 nov. 2024.