A influência de determinantes sociopedagógicos na atividade motora de crianças menores

Autores

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v26i00.17367

Palavras-chave:

Determinantes pedagógicos, Atividade física, Alunos, Graus elementares

Resumo

O estudo visa determinar a influência dos determinantes sociais e pedagógicos na otimização da atividade motora de crianças de 9 a 10 anos de idade. O estudo envolveu alunos de escolas secundárias em Belgorod. Durante o ano letivo, foi realizado um trabalho experimental de setembro de 2020 a maio de 2021. A metodologia visa estudar e analisar a produção científica e metodológica sobre o problema por acadêmicos nacionais e estrangeiros; pedometria, métodos de estatística matemática. Em 86% dos alunos do ensino fundamental, verificou-se que o volume médio diário de atividade motora está abaixo do recomendado para a idade. Ao mesmo tempo, 3% das crianças envolvidas no estudo apresentam hiperatividade. A análise dos indicadores das medidas médias diárias do pedômetro indica que o volume de atividade motora em crianças de 9 a 10 anos do grupo experimental é significativamente maior do que nas crianças do grupo controle.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Victor L. Kondakov, Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education “Belgorod State National Research University”

.

Larisa А. Kadutskaya, Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education “Belgorod State National Research University”

.

Elena L. N. Voloshina, Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education “Belgorod State National Research University”

.

Evgeniya N. Kopeikina, Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education “Belgorod State National Research University”

.

Referências

ABRAMOVA, T. F.; NIKITINA, T. M.; IORDANSKAYA, F. A.; POLFUNTIKOVA, A. V.; PUKHOV, D. N. 6-10 year-old boys’ morphology, functionality and physical fitness variations with age and physical activity. Teoriya i Praktika Fizicheskoy Kultury, [S. l.], v. 9, p. 78-80, 2021.

AVERINA L. Y. Physical Training: Manual. Krasnodar: Kuban State University, 2016. 113 p.

BAKANOV I. М. Hygienic Grounding of Motion State of Full-Time Primary Students. Abstract of a Thesis for PhD in Medicine. Мoscow, 2007

BEZRUKIKH, М. М. How to Get an A for Health: Study Guide. In: BEZRUKIKH, S. P. Efimova. Tula: Arktous, 1997.

FELDSTEIN, D. I. The World of Childhood in Modern World. Moscow. 2013. 335 p.

HERRERA, J. P.; KUTHE, N. M.; ALMONACID, J. H.; SEPÚLVEDA, R. Y.; GÓMEZ, F.O. Motor behavior according to body mass index in boys and girls aged 6 to 10 years from viña del mar, Chile [Conducta motriz según índice de masa corporal en niños y niñas de 6 a 10 años de la comuna de viña del mar, Chile]. Cultura, Ciencia y Deporte, [S. l.], v. 15, n. 45, p. 313-319, 2020. DOI: 10.12800/ccd.v15i45.1509.

KADUTSKAYA L. A.; VOLOSHINA L. N.; KONDAKOV, V. L.; KOPEIKINA, E. N. Elementary school students’ distance learning period: motor activity survey. Theory and practice of physical culture, [S. l.], v. 5, p. 43-44, 2021.

KELLY, L.; O’CONNOR, S.; HARRISON, A. J.; NÍ CHÉILLEACHAIR, N. J. Effects of an 8-week school-based intervention programme on Irish school children's fundamental movement skills. Physical Education and Sport Pedagogy, [S. l.], 2020. DOI: 10.1080/17408989.2020.1834526

KIM Т. К. Level of Health and Motor Activity of Children and the Young Ones As Socio-Pedagogical Problem. Science and School, [S. l.], n. 3, 2012. Available: https://cyberleninka.ru/article/n/sostoyanie-zdorovya-i-dvigatelnaya-aktivnost-detey-i-molodezhi-kak-sotsialno-pedagogicheskaya-problema. Access: 13 Oct. 2021.

KOMKOV А. G. Social and Pedagogical Foundations of Formation of the Physical Activity of School-Age Children. 2002. 278 p.

LYAPISHEV М. V. Pedagogical Determination of the Motor Activity of Students in the System Training Students in Nonspecialized University. 2006. 142 f. Thesis (PhD in Pedagogy) – Maikop, 2006.

PRAVDOV, М. А. Integration of Motor and Cognitive Activity of Children at the Lessons of Physical Training in Infant Schools. 2003. Thesis (Research of EdD) – Shuya, 2003.

SILAYEVA, N. А. Formation of Rational Motor Conditions of 10-12-Age Students During Physical Training. 2009. 253 f. Thesis (PhD in Pedagogy) – Moscow, 2009.

SUKHAREV, А. G. Health and Physical Education of Children and Adolescents. Мedicine, [S. l.], v. 270, 1991.

VAZOU, S.; LONG, K.; LAKES, K. D.; WHALEN, N. L. “Walkabouts” Integrated Physical Activities from Preschool to Second Grade: Feasibility and Effect on Classroom Engagement. Child and Youth Care Forum, [S. l.], v. 50 n. 1, p. 39-55, 2021. DOI: 10.1007/s10566-020-09563-4.

VELDMAN, S. L. C.; SCOTT-ANDREWS, K. Q.; HASSON, R. E.; COLABIANCHI, N.; ROBINSON, L. E. Fundamental motor skill physical education lessons increase health-enhancing physical activity in elementary school-age children. Health Behavior and Policy Review, [S. l.], v. 7, n. 5, p. 481-488, 2020. DOI: 10.14485/HBPR.7.5.10.

VOLOSHINA L. N. Social and Pedagogical Determinants of Development of the Motor Activity of a Growing Man. 2020. 165 f. Monography – FSAEI HE “Belgorod State National Research University”, Belgorod, 2020.

VOLOSHINA, L. N.; KONDAKOV, V. L.; KOPEIKINA, E. N.; SAVELYEVA T. V. Physical activity in preschoolers’ values system: questionnaire survey. Theory and practice of physical culture, [S. l.], v. 4, p. 84-86, 2021.

VOLOSHINA, L. N.; KONDAKOV, V. L.; TRETYAKOV, A. A.; KOPEIKINA, E. N.; CRETU, M.; POTOP, V. Modern strategies for regulating the motor activity of preschool and school age children in the educational space. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 114–119, 2018.

Publicado

30/11/2022

Como Citar

KONDAKOV, V. L.; Kadutskaya L. А.; VOLOSHINA, E. L. N.; KOPEIKINA, E. . N. A influência de determinantes sociopedagógicos na atividade motora de crianças menores. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 26, n. 00, p. e022177, 2022. DOI: 10.22633/rpge.v26i00.17367. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/17367. Acesso em: 21 nov. 2024.

Edição

Seção

Artigos