The teacher as a decoding agent of philosophical language
A pedagogical-practical proposal
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v28i00.19807Keywords:
Philosophy, Decodifier, Teacher, Language, MediatorAbstract
One of the great challenges in teaching Philosophy lies in the hermetic language often used by teachers and books, which can create barriers between students and philosophical knowledge. This implies that, for effective pedagogical practice, the Philosophy teacher must adapt their language to the audience they are addressing, striving to make complex concepts more understandable. This article suggests that the teacher should act intentionally and strategically as a knowledge mediator and a decodifier of philosophical language, translating it in a didactic way and bringing it closer to students’ everyday lives. A literature review was conducted to achieve this goal, and a pedagogical intervention proposal with practical steps was developed for classroom application and teacher preparation. Such a proposal aims to make Philosophy accessible and practical, connecting theory to the students’ reality so that, in turn, they may become agents of social transformation.
Downloads
References
CESAR, R. P. O ensino de Filosofia no Brasil. Pandora Brasil, [S. l.], n. 38, jan. 2012.
GALLO, S. Governamentalidade democrática e ensino de Filosofia no Brasil contemporâneo. Cadernos de pesquisa, [S. l.], v. 42, n. 145, p. 48-65, jan./abr. 2012.
GALLO, S. Metodologia do ensino de Filosofia: uma didática para o Ensino Médio. Campinas, SP: Papirus Editora, 2020. Não paginado.
GELAMO, R. P. O ensino da Filosofia no limiar da contemporaneidade. São Paulo: Editora Unesp, 2009.
HEGEL, G. W. F. Filosofia da história. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2008.
KLEINMAN, P. Tudo o que você precisa saber sobre Filosofia. São Paulo: Editora Gente, 2014.
MASLOW, A. A theory of human motivation. Psychological review, [S. l.], v. 50, n. 4, p. 370-396, 1943.
MATOS, J. C. Filosofando sobre o ensino de Filosofia. O que nos faz pensar, [S. l.], n. 36, mar. 2015.
MEDEIROS, E. O. Filosofia da educação e ensino da Filosofia: uma escola de democracia. Trilhas filosóficas, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 89-100, 2019.
ROSENBERG, M. Pirâmide das Necessidades Humanas de Maslow. 2015. Disponível em: http://abacoti.com.br/cnv/?p=25. Acesso em: 21 dez. 2016.
SEARS, K. Tudo o que você precisa saber sobre mitologia. São Paulo: Editora Gente, 2015.
TREVISAN, F. P. A pirâmide de Glasser aplicada no ensino a distância. Camalotes, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 30-40, 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista on line de Política e Gestão Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.


