THE ETHNIC-RACIAL ISSUES IN STATE SCHOOLS IN THE BRAZILIAN PARAIBANO REGION
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n2.2017.9982Keywords:
Ethnicity. Law 10.639/03. School Curriculum.Abstract
To educate for ethnic-racial relations is to break with the tacit positioning of the school about the racial discrimination and appreciation and recognize the diversity present in Brazil. Our research aimed to evaluate how education for ethnic-racial relations is being constituted in high schools in three cities: Areia, Alagoa Grande and Remígio / PB. We used a semi-structured questionnaire, answered by 622 students; 4 managers and 12 teachers. We can say that we still need debates on ethnic-racial issues within the school, above all, to overcome discrimination and racial prejudice; offer teacher training and improve the qualification materials to be used in the school.
Downloads
References
ABRAMO, L. Desigualdades de gênero e raça no mercado de trabalho brasileiro. Cienc. Cult. vol.58, no.4, São Paulo, out./dez. 2006.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Senado Brasileiro. 1996.
______. Lei 10.639. Senado Brasileiro. Brasília, 2003.
______. 11.645. Senado Brasileiro. Brasília. 2008.
______. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 1, 2004. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações etnico-raciais e para o ensino de História e Cultura afro-brasileira e Africana. Brasília. 2004.
CAVALLEIRO, E. A educação anti-racista: compromisso indispensável para um mundo melhor. CAVALLEIRO, Eliane. (Org.). Racismo e anti-racismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Summus/Selo Negro, 2003, p. 141-160.
DAXENBERGER, A. C. S. Possibilidades metodológicas para o ensino da educação para as relações étnico-raciais na educação básica: relatos de formação de adultos nos cursos de graduação da UFPB/CCA. Anais do III CNEPRE: Campina Grande, 2016.
FERNANDES, J. R. O. Ensino de História e Diversidade cultural: desafios e possibilidades. Cad. Cedes, vol. 25, n. 67, set./dez. Campinas, 2005, p. 378-388. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 02 abr. 2013.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra,. 1987.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Paz e Terra: São Paulo, 1997.
GONÇALVES, L. R. D. Educação para as relações etnico-raciais e o combate ao racismo: imagens de livros didáticos. João Pessoa: UFPB. Revista Política e Trabalho, n° 44, 2016. Disponível em: <http://periodicos.ufpb.br/index.php/politicaetrabalho/issue/view/1844/showToc>. Acesso 30 jan. 2017.
GUALBERTO, M. A. M. Mapa da intolerância religiosa. 2011. Disponível em:<http://www.institutobuzios.org.br/documentos/Mapa%20da%0Intolerancia%20Religiosa.PDF>. Acesso em: 28 jun. 2016.
GUEDES, E, NUNES, P, ANDRADE, T. O uso da lei 10.639/03 em sala de aula. Revista Latino-Americana de História, Vol. 2, nº. 6, ago. 2013.
IBGE. Pnad. São Paulo, 2014.
IPEA. Situação da população negra por estado. Brasilia: IPEA, 2014.
MOURA, G. Ilhas negras num mar mestiço. In: Carta falas, reflexões, memórias. RIBEIRO, D. Brasília 4, n.13, 1994.
MORIN. Edgar. Os setes saberes necessários à educação do Futuro. Cortez: São paulo, 2001.
LIMA, M. B.; TRINDADE, A. L. da. Africanidades, currículo e formação docente: desafios e possibilidades. In: MELO, M. R. de.; LIMA, M. B.; LOPES, E. T. (Orgs.). Identidades e alteridades: debates e práticas a partir do cotidiano escolar. São Cristóvão: Editora UFS, 2009.
OLIVA, A. R. A História da África nos bancos escolares. Representações e imprecisões na literatura didática. Estudos Afro-Asiáticos, ano 25, n. 3, 200. PIBID BIOLOGIA /UFPB-CCA.
PRADO, E. Políticas Públicas educacionais e comunidades quilombolas: relações indissociáveis. In DAXENBERGER, A. C. S.; SÁ SOBRINHO, R. G. Comunidade Quilombolas: das reflexões às práticas de inclusão social. Editora UFPB:João Pessoa. 2013.
PIMENTEL, J. J. C.; SILVA, J. L.; SANTOS, N. A. M. S. Racismo na escola: um desafio a ser superado. 2016. Disponível em: <http://serra.multivix.edu.br/wpcontent/uploads/2015/06/Racismo_Escola_um_desafio_ser_superado_ped.pdf>. Acesso em: 10 ago. 2016.
SÁ, C. S.; AMARAL, S.T. As com unidades quilombolas no Brasil. In: ETIC- Encontro de iniciação Científica, 3, 2007. São Paulo. Vol. 3. Disponível em: <http://intermas.unitoledo.br/revista/index. ETI/issue/view/33>. Acesso em: 30 set. 2016.
SANTOS, K. O.; PRADO, E. C.. O livro ddático da educação de jovens e adultos e os múltiplos olhares sobre a diversidade étnico-racial brasileira. In DAXENBERGER, A. C. S.; SÁ SOBRINHO, R. G. Comuniddades quilombolas e diversidade étnico-racial: diferentes olhares e perspectivas. Editora UFPB:João Pessoa. 2014.
SILVA, T. F. de O.. A dimensão étnico-racial na formação de professores/as: reflexões a partir da licenciatura em Letras da UNEB./ Tássia Fernanda de Oliveira Silva –Alagoinhas, 2013.118f.; Il. Dissertação (Mestrado em Crítica Cultural)–Universidade do Estado da Bahia. Departamento de Educação. Colegiado de Letras. Campus II.
SOUZA, E. G. R. da S.; FERRAZ, M. R.; CHAVES, W. M. História e Cultura Afrobrasileira (lei nº 10.639/2003): Um desafio para a educação física escolar. In: RIBEIRO, T. L. (Org.). XI Encontro Fluminense de Educação Física Escolar, Niterói, RJ, 2006. Anais. Niterói: Universidade Federal Fluminense, Departamento de Educação Física e Desportos, p.435-443, 2007.


