The virtual as idea in transit and the pedagogical digital nomadism as a teaching attitude

Authors

  • Jaqueline Costa Castilho Moreira Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho Faculdade de Ciências e Tecnologia Campus de Presidente Prudente

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp3.2017.10039

Keywords:

Nomad concept. Virtual games. Continuing education. Physical education.

Abstract

The "nomadic concepts" suggest certain general notions that come from the interchange between the various knowledges. This work aimed to investigate how the term "virtual" could be applied pedagogically as a nomadic concept, improving practices of the official São Paulo curriculum related to Physical Education, using available technology, light and/or low cost. The methodology used in this qualitative educational research considered a literature review and a questionnaire applied as an evaluation of a continuous training of thirty hours, given to ten teachers of the public schools that work in the area in the year 2016. As a result of the conception suggested for virtual games, such as games of representation with some technology and that prioritize the corporal movement and the sharing of experiences, was observed by the teachers answers, that this acceptance favored the understanding of other possibilities of teaching performance by the students; instigated reflections on the technologies available in the school units and the adaptations required for the development of the thematic virtualization of the body.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jaqueline Costa Castilho Moreira, Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho Faculdade de Ciências e Tecnologia Campus de Presidente Prudente

Departamento de Educação Física

Educação Física

References

BARACHO, A. F. O.; GRIPP, F. J.; LIMA, M. R. Os exergames e a educação física escolar na cultura digital. 2012. Disponível em: http://goo.gl/FRBcZF. Acesso em: 12 jun. 2014.

BATISTA, M. L. S. et al. Um estudo sobre a história dos jogos eletrônicos. 2007. Disponível em: http://re.granbery.edu.br/artigos/MjQ4.pdf. Acesso em: 12 set. 2016.

CASSIANI, S.; LINSINGEN, I. V.; GIRALDI, P. M. História de Leituras: produzindo sentidos sobre Ciência e Tecnologia. Pro-Posições, Campinas, v. 22, n. 1, p. 59-70, jan./abr. 2011.

CRAIA, E. O virtual: destino da ontologia de Gilles Deleuze. 2009. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/72646/1/WOS000270810100009.pdf. Acesso em: 20 nov. 2016.

DELEUZE, G. O atual e o virtual. 1996. Disponível em: https://antropologiassociativa.files.wordpress.com/2010/06/deleuze_1996_o-atual-e-o-virtual_bookchapt.pdf. Acesso em: 20 nov. 2016.

DUMAS, B. Les savoirs nomade. 1999. Disponível em: http://id.erudit.org/revue/socsoc/1999/v31/n1/001214ar.html?lang=en. Acesso em: 17 nov. 2014.

FERES NETO, A. Videogame e Educação Física/Ciências do Esporte: uma abordagem à luz das teorias sobre o virtual. 2005. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd88/video.htm. Acesso em: 12 jun. 2014.

FINCO, M. D.; REATEGUI, E. B.; ZARO, M. A. Laboratório de Exergames: Um Espaço Complementar para as Aulas de Educação Física. Movimento: Rev. Esc. Ed. Fís., UFRGS, Porto Alegre, v. 21, n. 3, p.687-699, 2015.

LÉVY, P. O que é virtual. São Paulo: Editora 34; 1996.

MELLO, A. S.; DOMINGOS, B. S. M.; INCROCCI, L. O processo de construção de uma pesquisa interdisciplinar: simetria e conceitos nômades. 2014. Disponível em: www.rbgdr.net/revista/index.php/rbgdr/article/download/1470/393. Acesso em: 17 nov. 2014.

RAYNAUT, C. A questão interdisciplinar/vídeo. 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=DrBNs3gCoss. Acesso em: 24 nov. 2014.

SCHWARTZ, G. M.; TAVARES, G. H. (Orgs.) Webgames com o corpo. São Paulo: Ed. Phorte, 2015.

SOUZA, R. R. O que é realmente o virtual? 2013. Disponível em: http://www.ccuec.unicamp.br/revista/infotec/artigos/renato.html. Acesso em: 20 nov. 2016.

VAGHETTI, C. A. O.; BOTELHO, S. S. C. Ambientes virtuais de aprendizagem na Educação Física. 2010. Disponível em: http://goo.gl/4XPnGy. Acesso em: 12 jun. 2014.

Published

01/12/2017

How to Cite

MOREIRA, J. C. C. The virtual as idea in transit and the pedagogical digital nomadism as a teaching attitude. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 1668–1679, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp3.2017.10039. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10039. Acesso em: 17 jul. 2024.