Technological experience in basic education: a teaching- learning strategy for teachers and students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n3.2017.10091

Keywords:

Technological Experience. Digital autonomy. Teaching methodologies.

Abstract

This article presents a discussion about Technological Experience classes in Elementary School of the São Paulo Industry Social Service network (SESI / SP) as a pedagogical strategy to assist teachers in the teaching and learning process and students in digital autonomy. The trend towards the increasing use of computers and other technologies at school is well-known. For this reason, the Technological Experience was implemented in the network to enhance the didactic and methodological aspects of teaching and learning. This research aims to analyze the dynamics of the "Technological Experience", based on the constructivist theory with contributions of two professionals. The proposal is to verify if classes in Computer Laboratories, involving assembly and programming, contribute to teaching as a pedagogical approach to develop thinking, reasoning, problem solving, reading and writing practices. Thus we can understand the relationship between the two professionals, by identifying the articulation among courseware, computer classes and regular classes in the first grade. This study promoted the deepening of the characteristics used, by evaluating the quality of the relationship and socialization between these two spheres of education and their methodological procedures and also by investigating educational agent professionalization and training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giseli S Lucas, Unicamp/GEPEC

Doutoranda em Educação pela Unicamp, participante do grupo GEPEC - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Continuada

Maria Iolanda Monteiro, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Professorra Doutora - Titular

References

BELLONI, M. L. Mídia-Educação: conceitos, história e perspectiva. Educ. Soc.Campinas, vol. 30, n. 109, p. 1081-1102, set./dez. 2009.

KLEIMAN, A. B. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. B. Os significados do letramento. Campinas/SP: Mercado das Letras, 2012.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Ed. 34, 1993.

LUCAS, G. Vivências tecnológicas: Uma estratégia organizacional para auxiliar o processo de ensino e aprendizagem. 2015. 200 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – UFSCar, São Carlos. 2015.

LUDKE, H. A., André, M. E.D.A. Pesquisas em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2012.

MONTEIRO, M. I. Alfabetização e letramento na fase inicial da escolarização. São Carlos: EdUfscar, 2010.

PAPERT, S. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artmed, 2008.

SAMPAIO, M. N.; LEITE, L. S. Alfabetização tecnológica do professor. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

SESI/SP. Regimento interno do sistema escolar. São Paulo: SESI-SP, 2010a.

SESI/SP. Linguagens e códigos: língua portuguesa, arte e educação física: movimento do aprender: 1 ano, Ensino Fundamental. São Paulo: SESI, 2010c. 202p.

SESI/SP. Diretrizes para educação integral em tempo integral. São Paulo: SESI, 2013.

SESI/SP. Educação integral em tempo integral: sistematização de ações educativas. São Paulo: SESI, 2010b.

SESI/SP. Referenciais Curriculares da Rede Escolar SESI-SP. Introdução ao fazer pedagógico da rede escolar SESI-SP. São Paulo: SESI, 2003. 2v.

SOARES, M. B. As muitas facetas da alfabetização. In: Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2007.

Published

01/09/2017

How to Cite

LUCAS, G. S.; MONTEIRO, M. I. Technological experience in basic education: a teaching- learning strategy for teachers and students. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 1389–1404, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n3.2017.10091. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10091. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos