Computational thinking and teachers continuing education: an experience with ICTs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp3.2017.10095

Keywords:

Teachers Continuing Education. Andragogy. Computational Thinking. Teaching skills.

Abstract

The new information and communication technologies (ICTs) are part of the daily life of the students, but not always of the teachers. In order for a paradigm change in the teacher´s role, from producer to knowledge mediator, it is necessary to develop new skills to teach, emphasizing computational thinking. This article reports the experience of an introduction to the new ICTs course, which was offered as continuing education for teachers, using a methodology based on the andragonic model, placing them as collaborators and creators of their knowledge, co-responsible for the directions of their teaching learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Louise Alessandra Santos do Carmo Paz, Instituto Federal do Triângulo Mineiro

Aluna do Mestrado Profissional em Educação Tecnológica do Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM), linha Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs), Inovação Tecnológica e Mudanças Educacionais.

References

GATTI, B.; BARRETO, E. S. de Sa (Orgs.). Professores do Brasil. Brasília: UNESCO, 2009.p.294.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Ed. Campinas: Papirus, 2000. p.171.

MORIN, E. Os sete saberes necessários á educação do futuro. Ed. 2. São Paulo: Cortez, 2011. P.102.

PERRENOUD, P. et al. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed Editora, 2003. P.176.

SANTOS, C. C. R. Andragogia: Aprendendo a ensinar adultos. Artigo. NOV/2006. Disponível em: http://www.aedb.br/seget/artigos10/402_ArtigoAndragogia.pdf. Acesso em: 02/08/2016.

VOGT, M. S. L. Os princípios andragógico no contexto do processo ensino-aprendizagem da fisioterapia. 2007. f.198.Tese (doutorado)- Universidade de Brasília, Faculdade de Ciências da Saúde. Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde. DF. Defesa: 04/08/2007.

WING, J. M. Computational Thinking: What and Why (2010). Disponível em: http://www.cs.cmu.edu/~CompThink/resources/TheLinkWing.pdf. Acesso em: 08 nov. 2016.

Published

01/12/2017

How to Cite

SANTOS DO CARMO PAZ, L. A. Computational thinking and teachers continuing education: an experience with ICTs. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 1655–16677, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp3.2017.10095. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10095. Acesso em: 31 aug. 2024.