Computational thinking and teachers continuing education: an experience with ICTs
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp3.2017.10095Keywords:
Teachers Continuing Education. Andragogy. Computational Thinking. Teaching skills.Abstract
The new information and communication technologies (ICTs) are part of the daily life of the students, but not always of the teachers. In order for a paradigm change in the teacher´s role, from producer to knowledge mediator, it is necessary to develop new skills to teach, emphasizing computational thinking. This article reports the experience of an introduction to the new ICTs course, which was offered as continuing education for teachers, using a methodology based on the andragonic model, placing them as collaborators and creators of their knowledge, co-responsible for the directions of their teaching learning process.
Downloads
References
GATTI, B.; BARRETO, E. S. de Sa (Orgs.). Professores do Brasil. Brasília: UNESCO, 2009.p.294.
MORAN, J. M.; MASETTO, M. T; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Ed. Campinas: Papirus, 2000. p.171.
MORIN, E. Os sete saberes necessários á educação do futuro. Ed. 2. São Paulo: Cortez, 2011. P.102.
PERRENOUD, P. et al. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed Editora, 2003. P.176.
SANTOS, C. C. R. Andragogia: Aprendendo a ensinar adultos. Artigo. NOV/2006. Disponível em: http://www.aedb.br/seget/artigos10/402_ArtigoAndragogia.pdf. Acesso em: 02/08/2016.
VOGT, M. S. L. Os princípios andragógico no contexto do processo ensino-aprendizagem da fisioterapia. 2007. f.198.Tese (doutorado)- Universidade de Brasília, Faculdade de Ciências da Saúde. Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde. DF. Defesa: 04/08/2007.
WING, J. M. Computational Thinking: What and Why (2010). Disponível em: http://www.cs.cmu.edu/~CompThink/resources/TheLinkWing.pdf. Acesso em: 08 nov. 2016.